سه شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب : 23541

: عکس خبری: خراش دکل‌های مخابراتی بر چهره شهر قم

قم نيوز : قم نیوز:گسترش هر روزه امکانات مخابراتی با تمام حسن‌هایی که دارد، نگرانی‌هایی در زمینه سلامتی شهروندان و زیبایی شهر قم به وجود آورده است.
فایل ویدیو
به گزارش قم نیوز، بدقواره و بدشکل‌اند؛ سازه‌های فلزی بلند بالا که سکتورهای مخابراتی روی آن نصب شده و موقع نگاه کردن به آنها کلاه از سرت می‌افتد. با وجود بلند بودن قواره‌شان پرنده‌ای اطرافشان نمی‌بینی. کارشناسان محیط زیست می‌گویند پرندگان آشنا با آسمان شهرهای بزرگ را همین سازه‌های چند متری فراری می‌دهند.

می‌گویند برای دریافت امواج از شبکه‌های ارتباطی و ارسال آن به گوشی‌های تلفن همراه باید نصبشان کرد. از بین بردن ترافیک شبکه و تأمین پوشش رادیویی از دیگر اهداف نصب این سازه‌ها است.

در شبکه تلفن همراه نخستین بخشی که به طور مستقیم با گوشی تلفن همراه در ارتباط است، به لفظ عوام آنتن موبایل و به تعبیر تخصصی BTS که مخفف Base Tranceiver Station است، نامیده می‌شود. آنتن‌هایی که امروز به یکی از مشکلات شهرهای بزرگ تبدیل شده‌اند. آنتن‌هایی برای پوشش مخابراتی که علاوه بر خطراتی که برای محیط زیست و سلامتی برای آنان ذکر می‌شود، شهرهای بزرگ را تبدیل به جنگل‌های افسارگسیخته و بد شکل از میله‌های آهنی کرده‌اند.


برد مفید BTS ها در محدوده شهر یک کیلومتر است و تقریباً به ازای هر ۲ هزار کاربر تلفن همراه استفاده می‌شوند. در حال حاضر ۳۷۲ آنتن BTS در شهر قم نصب شده تا بتواند پوشش شبکه تلفن همراه را کامل کند.

نیمه دوم سال جاری قرار است نسل سوم تلفن همراه به قم وارد شود و ورود نسل چهارم در آینده نزدیک هم قطعی است. گسترش شهر و افزایش جمعیت هم نیاز به این آنتن‌ها را هر روز بیشتر می‌کند. شاید بشود گفت در یک سال آینده نزدیک به دو برابر این تعداد آنتن در سطح شهر نیاز است. آنتن‌هایی که همین امروز هم به زیبایی شهر آسیب زده و در محیط‌های مسکونی پراکنده است.

جانمایی نامناسب دکل‌های مخابراتی


وقتی صحبت از زیبایی شهر و سلامت محیط مطرح می‌شود، نام دو سازمان شهرداری و محیط زیست پیش از همه به ذهن می‌رسد.

عباس نسرین‌پور، رئیس مرکز ارتباطات و فناوری اطلاعات و تحول اداری شهرداری با اذعان به مشکلی که دکل‌های مخابراتی برای زیبایی شهر به وجود آورده، از تلاش شهرداری برای تدوین برنامه‌ ساماندهی این دکل‌ها خبر می‌دهد.

به گفته وی دکل‌های مخابراتی که با افزایش تعداد اپراتورها هر روز به تعدادشان افزوده می‌شود، یکی از موانع زیباسازی شهری و تهدید برای سلامتی مردم محسوب می‌شود. وجود این دکل‌ها در مکان‌هایی مانند مسجد یا مدرسه مخل سلامت شهری است و نشان می‌دهد کارشناسی درستی برای جانمایی آنها صورت نگرفته است.

رئیس مرکز ارتباطات و فناوری اطلاعات و تحول اداری شهرداری با اشاره به راهکارهایی برای حل این مشکل افزود: به عنوان مثال پل‌های عابر پیاده و دکل‌های برق مکان‌های مناسبی برای نصب این آنتن‌ها هستند تا هم سلامتی شهروندان حفظ شده و هم به چهره شهر لطمه وارد نشود.

مضر یا بی اثر؛ مسئله این است

اولین نهادی که موضوع خطر آنتن‌های BTS برای سلامتی را مطرح کرد، شورای اسلامی شهر تهران بود. اعضای این شورا عقیده داشتند بسیاری از دکل‌ها حتی تا ۲۵ برابر حد مجاز انرژی الکترومغناطیسی ساطع می‌کنند و به همین دلیل باید دستورالعملی برای ایجاد یک فاصله میان این دکل‌ها تا مناطق مسکونی اجرایی شود. معصومه ابتکار که آن موقع رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران بود و یکی از مدعیان این امر به شمار می‌رفت؛ در حال حاضر مسئولیت ریاست سازمان محیط زیست را به عهده دارد و این یعنی باید توقع داشت این سازمان در این زمینه حرکتی بکند.

این انتظارات در حالی است که مدیرکل حفاظت محیط زیست استان از دست بسته بودن این سازمان در برخورد با این مقوله می‌گوید. محمودعلی رکنی با اشاره به اینکه تاکنون سازمان محیط زیست دستورالعمل یا استاندارد خاصی برای وضعیت امواج دکل‌های مخابراتی نداشته اظهار داشت: تحقیقاتی توسط تیم‌های تخصصی در حال اجرا است که قرار است تکلیف بسیاری از تردیدها را مشخص کرده و منجر به تدوین دستورالعمل شود.

وی با اشاره به اینکه در هر امری باید ملاحظات زیست محیطی و سلامت مردم را لحاظ شود افزود: به محض اینکه این دستورالعمل تدوین شود، کار در این حوزه را آغاز خواهیم کرد.

استاندارد فاصله دکل‌ها برای مناطق مسکونی حداقل تا شعاع ۵۰ متر و مناطق حساس مانند مدارس، مهد کودک‌ها، بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها حداقل تا شعاع ۱۰۰ متری تعیین شده است. این در حالی است که در قم برخی دکل‌ها روی مدارس و مساجد نصب شده و فراوانی آن در میان بافت مسکونی به وضوح دیده می‌شود.

از ناباروری تا سرطان

بسیاری از کارشناسان نگرانی‌ها در مورد تأثیر این اشعه‌ها بر سلامتی را تائید می‌کنند. آنها می‌گویند امواج رادیویی تلویزیونی، تلفن، موبایل و در کل شعاع تابشی امواج گوناگون به افزایش ناباروری در کشور منجر شده، به گونه‌ای که امواج گوناگونی که جوانان در معرض آن هستند، سلول‌های جنسی آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد که نقص عملکرد این سلول‌ها، مایه ناباروری می‌شود.

بر اساس این یافته‌های علمی آنتن‌های BTS می‌توانند موجب به وجود آمدن بیماری‌های خونی در انسان شوند. انواع سرطان‌ها از دیگر بیماری‌هایی است که امواج الکترومغناطیس می‌توانند احتمال بروز آن را تشدید کنند.

رگولاتوری و اپراتورهای تلفن همراه بیشترین کسانی هستند که از نظریه بی خطر بودن این امواج دفاع می‌کنند. جر و بحث‌های رسانه‌ای در مقطعی درباره این موضوع تا جایی پیش رفت که مدیر عامل شرکت مخابرات استان تهران حاضر شد یکی از این آنتن‌ها را بر پشت بام خانه‌اش نصب کند. با این حال هنوز بسیاری از پزشکان و کارشناسان محیط زیست معتقدند این مسئله سلامت شهروندان را تضمین نمی‌کند.

مدیرکل مخابرات استان قم هم بر حسب موقعیت اداری‌اش از طرفداران بی خطر بودن دکل‌های مخابراتی است. او می‌گوید تمام ۳۷۲ آنتن BTS در سطح استان همه ساله از سوی شرکت ارتباطات سیار مورد آزمون‌های سلامت قرار می‌گیرند تا امواج الکترومغناطیسی آنها در طیف مجاز باشد. او تاکید می‌کند آنتن‌هایی که طبق استانداردها به‌کارگیری شده باشند، هیچ ضرری برای سلامتی انسان ندارند.

سید اسدلله دهناد درباره ضربه زدن این آنتن‌ها به زیبایی شهر می‌افزاید: اخیراً طرح‌هایی برای تجمیع تجهیزات اپراتورها بر روی آنتن‌های مشترک مطرح شده تا حداقل تعداد آنتن‌های ممکن را شاهد باشیم.

وی همچنین به تحقیقاتی که در این زمینه توسط سازمان انرژی اتمی به عنوان متولی حفاظت در برابر اشعه در کشور انجام شده اشاره می‌کند و می‌گوید: اگر مشکلی در این مسئله وجود داشته باشد، مراجع ذی‌صلاح به آن رسیدگی خواهند کرد و نیازی نیست مردم نگران این موارد باشند.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcezn8w.jh8xei9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما