پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۸
کد مطلب : 44601
مدیر حوزه های علمیه در اختتامیه جشنواره علامه حلی:

طلاب جوان خود را برای تحقق حوزه انقلابی آماده سازند/ جشنواره علامه حلی و کتاب سال ، دو بال حرکت پژوهشی حوزه

قم نيوز : قم نیوز: جشنواره علامه حلی(ره) در کنار کتاب سال حوزه، دو بالی است که حرکت های تحقیقی و پژوهشی حوزه را ارزیابی و تشویق می کند.
طلاب جوان خود را برای تحقق حوزه انقلابی آماده سازند/ جشنواره علامه حلی و کتاب سال ، دو بال حرکت پژوهشی حوزه
به گزارش قم نیوز، آیت الله اعرافی صبح امروز در هشتمین جشنواره علامه حلی(ره) ضمن تبریک هفته پژوهش، اظهار داشت: از مدیران، مسئولان، پژوهشگران و دست اندرکاران برگزاری جشنواره علامه حلی(ره) که در استان های گوناگون زحمات فراوان داشته و گام های مناسبی برداشته اند، تقدیر و تشکر داریم.

وی با بیان این مطلب که یکی از جلوه های زیبای نهج البلاغه، سخنان پیشوای پارسایان درباره نبی مکرم اسلام(ص) است، ابراز داشت: علی(ع) به دلیل نهایت ارتباط و شدت انتصاب و قربی که به رسول اکرم(ص) داشتند، بهترین سخنگویی است که می تواند از سیره و سیمای رسول اعظم(ص) بگوید و تقریبا در ۵۰ نقطه از نهج البلاغه از ایشان سخن گفته است.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به فرازی از کتاب نهج البلاغه، خاطرنشان ساخت: حضرت در خطبه ۱۹۴ و ۷۲ این کتاب شریف، نکات مهمی را در ساحت پیامبر عظیم الشأن اسلام بیان داشته اند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: حوزه در پرتو انقلاب اسلامی گام های بلندی در تولید علم و آثار و اندیشه برداشته است و نمونه های فراوانی برای آن وجود دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: وقتی کتاب پژوهش را در دو دهه اخیر حوزه علمیه قم ورق بزنیم، کتاب قطوری بوده و حوزه پیشرفت های زیادی را تجربه کرده است و نسل جوان و اساتید در قلمرو تولید علم گام های بزرگی برداشته اند.

امام جمعه قم اظهار داشت: ما شاهد طرح های تحقیقاتی، مراکز پژوهشی، ساختار های پژوهشی، کتاب، آثار، رسانه های پژوهشی و ... متعدد در حوزه علمیه قم هستیم که نشان دهنده حرکت قطار تولید فکر می باشد.

آیت الله اعرافی ابراز داشت: تعدد و تنوع موضوعات، ناظرشدن به مسائل نو و جدید، تعدد زبان، گسترش کاروان تحقیق حوزه در نقاط گوناگون ایران و جهان، تنوع جنسیتی و ... از جمله دستاوردهای مقوله پژوهش در حوزه های علمیه می باشد.

وی خاطرنشان ساخت: یکی از فصل های درخشان پژوهش حوزه، کتاب سال حوزه و ۱۵ جشنواره در مجموعه حوزه های علمیه است که نشان دهنده ظرفیت های مناسب دانشی و تحقیقی است.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: جشنواره علامه حلی(ره) در کنار کتاب سال حوزه، دو بالی است که حرکت های تحقیقی و پژوهشی حوزه را ارزیابی و تشویق می کند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: در این جشنواره شاهد درخشش هایی همانند تنوع رشته ای، تعامل مجموعه های متعدد حوزه، روند صعودی تولید کتاب، مقاله و پایان نامه، تنوع جنسیتی، حرکت روبه جلوی استان ها، شمول و تنوع موضوعی و ... بوده ایم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: حرکت پژوهش در حوزه باید نظام مند و دارای نقشه جامع باشد که قدم هایی در این زمینه برداشته و باید تکمیل شود.

امام جمعه قم ابراز داشت: تکمیل پژوهش محوری در نظام آموزش حوزه، دارای ۲۰ شاخص است که باید پیاده سازی شده تا همه طلاب، خلاق و مولد تربیت شوند.

آیت الله اعرافی خاطرنشان ساخت: سطوح عالی و دروس خارج باید به صورت نظام مندتر در این قلمرو وارد شوند؛ چراکه در قم قریب به ۴۰ هزار طلبه در این دو سطح مشغول به تحصیل می باشند و قریب به ۳۰ هزار نفر از این عزیزان مشمول شرکت در جشنواره علامه حلی(ره) بوده و می توانند ارائه آثار داشته و می توانند تحولات بزرگی را رقم بزنند.

وی تصریح کرد: زیرساخت های تحقیق و پژوهش در کلان و مدارس حوزه باید قوی تر گردد؛ به این معنا که کتابخانه، بانک اطلاعاتی و شکل گیری شوراهای علمی و گروه های علمی و پژوهشی از مباحثی است که باید در مراکز و مدارس اقتدار بیشتری پیدا کند.

مدیر حوزه های علمیه بیان داشت: ما نباید به این تحقیقات موجود بسنده کنیم؛ بلکه باید از میان نسل جوان، پژوهشگران و محققانی در تراز شهید صدر، شهید مطهری و ... پیدا شوند و برای رسیدن به این تراز، باید پایه های علمی قوی تر گردد.

توان تحقیق ما در اصول فقه نهفته است

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با تأکید بر تجهیز به بینش عمیق اصولی، اظهار داشت: واقعیت آن است که توان تحقیق ما در اصول فقه نهفته است؛ چراکه اصول فقه، دستگاه روش شناختی است که هیچ دستگاهی به آن نخواهد رسید.

امام جمعه قم ابراز داشت: نمی توان پنهان کرد که بسیاری از تحقیقات در علوم انسانی و اسلامی وجود دارد که اسلامی دقیق نیست و کسانی در آن کار کرده اند، مجهز به دستمایه های روش اجتهادی نبوده اند.

آیت الله اعرافی خاطرنشان ساخت: اگر بخواهیم به تحقیقات عمیق برسیم، مجهز بودن به حد نصابی از ادبیات قوی، اصول و بینش عقلی و منطقی و نگاهی هم به فقه، از ضرورت هاست.

وی تصریح کرد: امروز جریانی در دنیا بر روی فناوری تحقیق، هوش مصنوعی و پردازش متنت فعال است که روز به روز تولید کرده ومشغول می باشند.

مدیر حوزه های علمیه بیان داشت: قلم و ادبیات از نکته های بسیار مهم برای طلاب جوان است که باید توجه ویژه بر آن داشته باشند و شهید مطهری نیز در بیانات خود گفته اند که بنده در زمان طلبگی ۲۰ مرتبه گلستان سعدی را به صورت دقیق مطالعه کرده ام که نتیجه آن قلم روان ایشان است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهار داشت: مطالعه زیاد با استفاده از اوقات فراغت از نکاتی است که از منویات رهبر معظم انقلاب نیز بوده و در آخرین دیدار اعضای شورای عالی با ایشان، بر آن تأکید داشته اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز داشت: توجه به نظام آموزشی و تنوع رشته ای از موضوعات مهم است که مشغول به انجام آن می باشیم.

امام جمعه قم خاطرنشان ساخت: حوزه در کلان خود باید محور تحقیقات ناظر به نیازهای کشور باشد؛ چراکه از مهمترین شاخصه های انقلابی حوزه های علمیه، شناخت جامعه و نظام در ابعاد گوناگون تاریخی، سیاسی، فقهی، اجتماعی و ... می باشد.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: حوزه مهد و مولد انقلاب بوده و این انقلاب باید در دامن این حوزه رشد و پویایی پیدا کند که لازمه آن رواج شاخصه های انقلابی است.

وی بیان داشت: طلاب جوان باید خود را برای تحقق حوزه انقلابی و پاسخ به نیازهای روز جامعه با ادبیات تحقیق و پژوهش آماده سازند.

مدیر حوزه های علمیه اظهار داشت: نگاه بین المللی، فرامرزی و فرامنطقه ای از نیازهای امروز حوزه است که طلاب جوان باید خود را برای دستیابی به آن آماده سازند.

انتهای پیام / ۱۳۶
https://qomnews.ir/vdcezp8e.jh8e7i9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما