يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 46681
منبع : شهرنیوز

هزينه ۷۳۰ توماني جابجايي شهروندان قمي با اتوبوس

قم نيوز : قم نیوز: سخنگوي شوراي اسلامي شهر قم با بيان اينكه سرانه هزينه‌اي جابجايي هر مسافر با ناوگان اتوبوسراني ۷۳۰ تومان است، گفت: به طور ميانگين ساليانه هر اتوبوس ۱۲۰ ميليون تومان هزينه دارد
هزينه ۷۳۰ توماني جابجايي شهروندان قمي با اتوبوس
به گزارش قم نيوز، عباس ذاكريان در دويست و بيست و چهارمين جلسه شوراي اسلامي شهر قم، با اشاره به لايحه شهرداري در خصوص اصلاح رتبه‌بندي شركت‌هاي زيرمجموعه سازمان تاكسيراني، اظهار كرد: با توجه به اينكه براساس آيين نامه رتبه بندي شركت‌هاي زير نظر تاكسيراني، بعضي از شركت‌ها رتبه لازم را نياوردند و بايد قطع همكاري كنند تاكسي‌ها بايد به شركت‌هاي ديگر منتقل شوند.

سخنگوي شوراي شهر قم افزود: مشكل اينجاست كه شورا قبلاً براي شركت‌ها سقف ظرفيت تاكسي گذاشته است كه بايد بازنگري مي‌شد كه تصميم بر اين شد كه ظرفيت شركت‌ها افزايش يابد.

سخنگوي شوراي اسلامي شهر قم با اشاره به اصلاحات صورت گرفته در اين ظرفيت‌ها، گفت: براساس كارشناسي صورت گرفته شركت‌هاي رتبه پنج تا سقف ۳۰۰ دستگاه، رتبه چهار از ۲۰۱ تا  ۴۵۰ دستگاه، رتبه سه از ۴۵۱ تا ۶۵۰ دستگاه، رتبه دو از ۶۵۱ تا ۹۵۰ دستگاه و رتبه يك از ۹۵۱ تا ۱۳۰۰ دستگاه ظرفيت خواهند داشت.

ذاكريان با اشاره به برخي مطالب مطرح شده در خصوص اختلاف بالاي شركت‌هاي رتبه‌هاي پايين تا بالا، بيان كرد: شركت‌هايي كه رتبه بهتري دارند به دليل اين بوده كه امكانات و خدمات بهتري داشته‌اند.

وي گفت: آئين‌نامه رتبه بندي شركت‌ها بسيار مفصل است ولي بايد دقت‌ داشت كه متناسب با شرايط هر شركت و خدمات آن تعريف رتبه مي‌شود.

سخنگوي شوراي اسلامي شهر قم با تاكيد بر اينكه هدف ما از رتبه بندي ارتقا خدمات به شهروندان است، گفت: به دنبال اين هستيم كه به تعداد محدود شركت داشته باشيم كه هم آن‌ها درآمد خوبي داشته باشند و هم بتوانند خدمات بهتري به شهروندان ارائه كنند.

ذاكريان همچنين با اشاره به نوسازي ناوگان تاكسيراني شهر، گفت: اين كار اقدام بي نظيري بود كه بدون هيچ تنشي انجام شد كه واقعاً بايد تقدير كرد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به لايحه تعيين نرخ كرايه اتوبوسراني در سال ۹۶ اظهار كرد: آناليز هزينه‌ها و قيمت تمام شده در سازمان احصا شده كه نتايج قابل توجهي را در بر داشته است.

سخنگوي شوراي اسلامي شهر قم با تاكيد بر اينكه سازمان اتوبوسراني شهرداري اقدامات گسترده‌اي را براي بررسي هزينه‌ها و آمارگيري وضعيت موجود خدمات رساني ناوگان اتوبوسراني در سطح شهر داشته است، اضافه كرد: هزينه جاري و نگهداري اتوبوس ميانگين يك دستگاه براي خودروهاي متفاوت احصا شده كه ميانگين سالانه حدود ۱۲۰ ميليون تومان است.

ذاكريان هزينه‌هاي هر اتوبوس را اعم از بيمه شخص ثالث، سوخت، باطري و... عنوان كرد و گفت: برآورد قيمت تمام شده براي هر مسافر احصا شده كه براساس هزينه برآورد قيمت تمام شده و ميانگين بدون اعمال افزايش نرخ گازوئيل براي ۲۸ روز كاركرد و ۶۲۰ مسافر براي هر مسافر ۷۳۰ تومان است.

سخنگوي شوراي اسلامي شهر قم با تاكيد بر اينكه سرانه جابجايي مسافران نيز در هر خط آمارگيري شده است، گفت: خط يك شهري در مسير شهرقائم به بهشت معصومه سرانه جابجايي در ۶ ماهه دوم سال ۶۱۵ مسافر است كه درآمد روزانه حدود ۲ ميليون ريال و ماهانه حدود ۷۱ ميليون ريال داشته است.

ذاكريان با بيان اينكه بيشترين جابجايي مسافر مربوطه به خط ۶ از نبوت به جمكران است، گفت: سرانه اين خط ۷۳۰ مسافر بوده و كمترين جابجايي مسافر در خط ۷۲ تن به شهرك قدس با ميانگين ۴۱۰ مسافر در روز است.

وي با اشاره به نرخ مصوب شوراي شهر براي كرايه اتوبوس در سال گذشته، تصريح كرد: تصميم سال گذشته شورا ۳۶۰ تومان براي كارتي و ۶۰۰ تومان نقدي بود كه سال گذشته استفاده از كارت بليط ۳۰ درصد بود كه امسال به ۶۰ درصد رسيده است و اين نتيجه افزايش هزينه نقدي است.

سخنگوي شوراي اسلامي شهر قم با بيان اينكه شهرداري افزايش ۲۰ درصدي نرخ كرايه را پيشنهاد داده است، گفت: اين افزايش به صورت برابر در حالت نقدي و كارتي شامل ۴۳۲ تومان و ۷۲۰ تومان مي‌شود.

ذاكريان تصميمات اتخاذ شده در كميسيون خدمات شهري و امور زائرين شوراي شهر در خصوص نرخ كرايه اتوبوس و ميني بوس درون شهري براي سال آينده را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان كرد: در كميسيون بحث‌هاي فراواني در اين خصوص داشتيم كه پيشنهاد ۳۶۰ به ۴۰۰ با ۱۱ درصد افزايش و با ۹ درصد افزايش از ۶۰۰ به ۶۵۰ تومان مطرح شد و به تصويب رسيد.

وي با تاكيد بر اينكه بالاي ۹۰ درصد ناوگان اتوبوسراني در اختيار بخش خصوصي است، بيان كرد: بايد دقت داشته باشيم كه اگر افزايش نرخ نداشته باشيم مشكلاتي براي شركت‌هاي اداره كننده ايجاد مي‌شود و طوري بايد در شورا تصميم‌گيري شود كه فعاليت شركت‌هاي خصوصي و ناوگان اتوبوسراني نيز با مشكل مواجه نشده و بتوانند با همين توان به خدمات رساني به شهروندان ادامه دهند

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcezp8e.jh8pvi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما