چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۲
کد مطلب : 27231
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور:

تحول مناسب محتوایی و آموزشی حوزه‌های علمیه در دستور کار است

قم نيوز : قم نیوز: مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: باید به دنبال تحول مناسب در حوزه از نظر آموزشی و محتوای باشیم ولی تمام هدف در این عرصه رضایت بزرگان حوزه است.
تحول مناسب محتوایی و آموزشی حوزه‌های علمیه در دستور کار است
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری در مراسم تودیع و معارفه مدیر مرکز تدوین متون درسی حوزه اظهار کرد: موضوع تدوین کتب درسی، از مباحث با اهمیت و از جایگاه رفیعی در حوزه‌های علمیه به لحاظ آموزش و پرورش طلاب برخوردار است.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه اساس آموزش در حوزه، متن محوری بوده است و بزرگان حوزه هم تاکید فراوانی بر این روش دارند افزود: تاکید بر متن محوری در حوزه، حذف عنوان واحد و تبدیل آن به ساعت از مصوبه‌های شورای عالی حوزه بوده و لازم است این روند که جزء تاکیدات بزرگان حوزه نیز است با قوت بیشتر و بهتر از گذشته ادامه پیدا کند.

عضو خبرگان رهبری با اینکه مقطع بندی برای هر سال تحصیلی به‌جای تابعیت از روزهای تحصیلی، کار دیگری بود که بعد از متن محوری در حوزه در این مدت اتفاق افتاد، عنوان کرد: در گذشته روند آموزشی حوزه به سمت روزهای تحصیلی گرایش داشت و این گرایش مشکلاتی را در روند آموزشی مانند تمام نشدن کل کتاب و تدریس نشدن مباحث مهم فقهی و اصولی ایجاد می‌کرد.

آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان اینکه هر روز باید به دنبال تحول جدید باشیم و در این زمینه روش بزرگان گذشته و معاصر ما الگو هستند تصریح کرد: طلبه اگر چه در این نوع روند آموزشی در آزمون کتبی حوزه موفق می‌شد، اما واقعیت این بود که از یک سو عملا آن مباحث مهم، تدریس نشده باقی می‌ماند و در سال تحصیلی جدید هم کتاب دیگر و موضوع دیگری تدریس می‌شد و از طرفی مشکلی برای طراحان سئوال امتحانی به وجود آورده و این موضوع موجب نگرانی و مشکل در روند آموزشی حوزه شده بود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: تغییر روند آموزشی از تابعیت روزهای تحصیلی به مقطع بندی برای هر سال تحصیلی گام دومی بود که با هماهنگی اساتید آغاز شد و موفقیت‌هایی در روند آموزشی حوزه ایجاد کرد.

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه مبنای آموزشی حوزه متن محوری است و باید متنی باشد که بشود بر آن تکیه کرد، افزود: باید به دنبال تحول مناسب در حوزه از نظر آموزشی و محتوا باشیم، ولی تمام هدف در این عرصه رضایت بزرگان حوزه است باید طوری حرکت کرد که از لحاظ علمی به سطح علم بالاتریی نسبت به گذشته برسیم.

این مسئول گفت: مدیریت تدوین که زیر نظر مدیریت حوزه اداره می‌شود، باید برنامه‌های گذشته را البته با برنامه‌ریزی دقیق‌تر، بهتر و قوی‌تر ادامه دهد و در صدد تکمیل‌ برنامه‌های گذشته باشد.

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdcezw8w.jh8fxi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما