يکشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۳۴
کد مطلب : 4325
انصاری‌پور بیان کرد:

وحدت مسلمانان تنها بستر مبارزه با استکبار

قم نيوز : قم نیوز: رییس دانشکده شیعه‌شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب، با بیان اینکه به عقیده ما هیچ مسلمانی کافر نیست، وحدت مسلمانان را تنها بستر مبارزه با استکبار عنوان کرد.
وحدت مسلمانان تنها بستر مبارزه با استکبار
به گزارش قم نیوز، محمدتقی انصاری‌پور در جمع گروهی از علمای ترکیه در دانشگاه ادیان و مذاهب به تشریح فعالیت‌ها و دستاوردهای این دانشگاه پرداخت و بیان داشت: هدف دانشگاه ادیان و مذاهب ایجاد تفاهم میان مذاهب اسلامی و معرفی اسلام به جهان به شکل آکادمیک و نیز دعوت از پیروان و رهبران ادیان دیگر به همکاری برای کاهش آلام و رنج‌های بشری است.

وی با اشاره به نقش وحدت مسلمانان در برچیدن ظلم بیان داشت: ما می‌توانیم مسلمانان را متوجه این موضوع کنیم که باید با ایجاد وحدت در زدودن ظلم و مقابله با نظام‌های دیکتاتوری، که نقش خدمت‌گزاران و مزدوران را برای استعمارگران بازی می‌کنند، گام بردارند.

رییس دانشکده شیعه‌شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: کشورهای مسلمان، کشورهای ثروتمندی هستند، درحالی‌که مردم این کشور‌ها بعضاً در فقر به سر می‌برند. مسلمانان همیشه مورد ظلم استعمارگران واقع می‌شوند، گویا مسلمانان حق ندارند در برابر ظلم و استکبار ایستادگی کنند.

ما مخالف تکفیرهستیم
وی در ادامه در پاسخ به سؤال یکی از حاضران که در مورد عقاید شیعه و سنی که مانع وحدت می‌شود، تأکید کرد: از نظر ما هیچ مسلمانی کافر نیست و ما مخالف تکفیر هستیم، اگر در جایی این اندیشه وجود داشت که مثلاً فلان دسته مسلمان، کافر هستند، این تفکر باید از بین برود؛ چون مخالف وحدت مسلمانان است.

انصاری پور افزود: ما معتقدیم کسانی که اندیشه تکفیری دارند، بیشترین خدمت را به استعمارگران می‌کنند و اعتقاد ما بر این است که کسی که نماز می‌خواند و شهادتین می‌گوید، مسلمان است و از نظر جان و مال و... محترم است و باید حفظ شود.

ایران کشوری آزاد از لحاظ طرح اعتقادات است
وی همچنین در پاسخ به پرسشگر دیگری که از اعتقادات شیعیان پرسید، عنوان داشت: ما در مکتب تشیع به سه امر معتقد هستیم، اول عقلانی بودن افعال است که در قرآن هم به آن اشاره شده است؛ برای نمونه در ایران سایت‌هایی وجود دارند که کاربران می‌توانند سئوال‌های اعتقادی خود را در آْن‌ها مطرح نمایند و پاسخ‌هایی با استدلال دریافت نمایند، همچنین در حوزه علمیه قم دروس فلسفه، فلسفه دین و... تدریس می‌شوند، یعنی درس‌هایی که با عقل سراغ دین می‌آیند.

رییس دانشکده شیعه‌شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب اعتقاد دوم در تشیع را معنویت دانست و تصریح کرد: در مذهب تشیع، دعاهای بسیاری از معصومان (ع)، همچون دعای کمیل، دعای عرفه، صحیفه سجادیه و...، وجود دارد؛ مجموعه‌ای غنی که شیعیان را به اغنای معنوی و فکری می‌رساند.

مکتب اهل بیت با ظلم و حکومت ظالمانه مخالف است
وی سومین اعتقاد شیعیان را مربوط به مقام عمل خواند و گفت: بخش سوم مربوط به مقام عمل است که بسیار مهم است و ما در مقام عمل قائل هستیم که مکتب اهل‌بیت (ع) به‌ شدت با ظلم مخالف است و معتقدیم هیچ کدام از امامان (ع) با هیچ یک از حکومت‌های ظالم همکاری نکرده‌اند و حتی به اصحاب خود نیز اجازه چنین همکاری‌ای را نداده‌اند؛ این گرایش به عمل در قرآن هم آمده است.

انصاری‌پور در پایان تأکید کرد: هر کدام از مذاهب اسلامی که با این اعتقادات بیشتر نزدیک باشد، ما به آن نزدیکی بیشتری داریم و حتی در ادیان دیگر نیز هر کدام به این گرایش‌ها نزدیکی بیشتری داشته باشد، ما احساس نزدیکی بیشتری به آن دین می‌کنیم.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdcf.0djiw6dmtgiaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما