دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۷:۰۳
کد مطلب : 4127
معاون میراث فرهنگی قم؛

مشارکت بازاری‌ها مرمت و احیا بازار کهنه را سرعت می‌بخشد

قم نيوز : قم نیوز: معاون میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان قم گفت: با مشارکت بازاری‌ها و کمک‌های میراث فرهنگی استان مرمت و احیای بازار کهنه سرعت بخشیده می‌شود.
مشارکت بازاری‌ها مرمت و احیا بازار کهنه را سرعت می‌بخشد
به گزارش قم نیوز، عمار کاووسی امروز با اشاره به اقدامات اداره‌کل در راستای مرمت بازار کهنه قم اظهار داشت: تهیه طرح جامع مرمت و ساماندهی راسته بازار، احیا پنج طاقه چشمه تخریب شده، سبک‌سازی، مرمت و ایزولاسیون بام‌ها از اقداماتی است که به منظور احیای این مکان صورت گرفته است.

وی ادامه داد: آجرفرش سنتی بام، سفیدکاری راسته بازار، مرمت جرزها، صدور مجوزهای مرمتی و صدور مجوز احداث سفره‌خانه سنتی در راسته بازار نیز به منظور احیای این بازار صورت گرفته است.

معاون میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم خاطرنشان کرد: تمام این امور با اعتبار پنج میلیارد ریال صورت گرفته است.

کاووسی با اشاره به اقداماتی که در آینده نزدیک انجام خواهد شد، اضافه کرد: ادامه احیا طاق‌ها، مشارکت در مرمت حجره‌ها و مشارکت در ساماندهی کف بازار نیز انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه محل این بازار به عنوان بازارچه صنایع دستی قم مشخص شده است، عنوان کرد: مرمت و احیای بازار کهنه از سال ۸۶ آغاز شده و اعتبار لازم ۷۰۰ میلیون تومان است که در صورت تخصیص تا دو سال آینده مرمت و بازسازی آن به اتمام می‌رسد.

معاون میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم با اشاره به مشارکت بازاری‌های این بخش در مرمت و احیای بازار گفت: انتظار می‌رود که مغازه‌داران در احیا و مرمت بازار مشارکت داشته باشند.

در دو سوی بازار کهنه هسته اولیه شهر قم یعنی محله «عربستان» و محله «لب چال» قرار دارد، کوچه عربستان که محله عربستان حول آن شکل گرفته، از دروازه ری آغاز و در محل بازار نو به گذر «عشقعلی» ختم می‌شود.

این کوچه به احتمال یقین همان راه عراق و این محله نخستین قرارگاه مسلمانان بوده است.

این بازار سر پوشیده که از خیابان ۴۵ متری عمار یاسر شروع شده و به میدان کهنه نزدیک خیابان طالقانی ختم می‌شود، امروزه بیشتر به کارگاه‌ها اختصاص یافته است.

طول راسته بازار کهنه حدود یک کیلومتر است و خانه‌های مسکونی در میان آن وجود ندارد، سقف این بازار از پوشش گنبدی ساخته شده است.

این بازار دارای یک سرای بدون نام و سرایی به نام کاروانسرای ملاحسین است.

در قسمت انتهایی بازار کهنه، میدانگاهی مستطیل شکل قرار دارد که به نام «میدان کهنه» معروف و فضایی باز است که دور تا دور آن را مغازه‌های مختلف در بر گرفته است.

در وسط این میدان، دست‌فروشان به فروش میوه و تره‌بار مشغول هستند، این قسمت دارای سقف کاذبی است که توسط دست‌فروشان ایجاد شده است.

در «میدان کهنه» مسجدی نیز به این نام وجود دارد که دارای برجی تاریخی است.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdcf.0djiw6dyegiaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما