چهارشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۲۷
کد مطلب : 4938
رییس پژوهشکده انقلاب اسلامی پژوهشگاه المصطفی گفت:

ظرفیت بالای تاثیرگذاری در حوزه علمیه

قم نيوز : قم نیوز: حجت‌الاسلام مهدی امیدی گفت: مردم ما امروز با اشاره ولایت فقیه در بزرگترین راهپیمایی‌ها شرکت کرده و در خطرناک‌ترین عرصه‌ها حماسه خلق می‌کنند که این نشان‌دهنده ظرفیت تاثیرگذاری در حوزه علمیه است.
ظرفیت بالای تاثیرگذاری در حوزه علمیه
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام مهدی امیدی امروز با اشاره به برگزاری نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: انقلاب اسلامی یک انقلاب برخاسته از دین است که با هدف زنده‌کردن اندیشه دینی در میان ملت ایران به وقوع پیوسته است.

وی ادامه داد: در حرکت انقلاب اسلامی روحانیت و حوزه‌های علمیه پیشگام بوده‌اند و به همین منظور در حال حاضر نیز مردم یک نگاه رهبری نسبت به جایگاه روحانیت در مسائل مختلف سیاسی و اجتماعی دارند.

رییس پژوهشکده انقلاب اسلامی پژوهشگاه المصطفی افزود: روحانیت امروز می‌تواند با توجه به این جایگاه، افراد مورد اعتماد خود را به مردم بشناساند و در پست‌های کلیدی وارد کند.


نظام ولایت‌فقیه پرچم‌دار حرکت روحانیت در کشور است
وی با بیان اینکه امروز نظام ولایت‌فقیه در واقع پرچم‌دار حرکت روحانیت و حوزه‌های علمیه در کشور است، گفت: اگر حوزه‌های علمیه بنا داشته باشد ویژگی‌های کاندیدای اصلح را بیان کند، این کار را در بیان ولی‌فقیه به بهترین وجه ممکن می‌تواند انجام دهد.

امیدی خاطرنشان کرد: مردم ما امروز با اشاره ولایت فقیه در بزرگ ترین راهپیمایی‌ها شرکت کرده و در خطرناک‌ترین عرصه‌ها حماسه خلق می‌کنند که این نشان‌دهنده ظرفیت تاثیرگذاری در حوزه علمیه است.

وی عنوان داشت: در جریان انتخابات نیز روحانیت باید به طور جدی حضور یافته و سهم خود را با تبیین ملاک‌های انتخاب اصلح ایفا کنند.

رییس پژوهشکده انقلاب اسلامی پژوهشگاه المصطفی تصریح کرد: در طول این سال‌ها نیز مردم تلاش کرده‌اند تا ملاک‌های انتخاب برتر را از کلمات مقام معظم رهبری و مراجع استنباط کرده و بر اساس آنان تصمیم بگیرند و در این دوره نیز بهترین راه برای به دست‌آوردن ملاک‌های صحیح همین است.

روحانیت آبروی خود را خرج یک کاندیدا نکند
وی اذعان داشت: البته روحانیت نباید خودش را خرج یک کاندید کند، هر چند آن فرد مومن و باتقوا باشد.

امیدی اضافه کرد: اگر مردم احساس کنند یک فرد با ویژگی‌های خاص مورد حمایت روحانیت است، اگر این فرد در آینده دچار آسیب‌های اخلاقی شد، به فکر دینی مردم ضربه وارد می‌شود.

وی گفت: روحانیت باید ملاک‌های بهترین انتخاب را با استفاده از منابع اسلامی برای مردم تبیین کنند و مردم خود با استفاده از این ملاک‌ها می‌توانند بهترین انتخاب را داشته باشند.

رییس پژوهشکده انقلاب اسلامی پژوهشگاه المصطفی یادآور شد: روحانیت باید با عملکرد هوشمندانه در این زمینه هم وظیفه خود را در زمینه تبیین شاخص‌ها انجام دهد و هم از ایجاد شائبه حمایت از افراد خاص جلوگیری کند.

وی افزود: نخبگان جامعه باید فضایی را ایجاد کنند که انتخاب مردم بر اساس تعصبات قومی و قبیله‌ای صورت نگیرد بلکه ملاک‌های اصلی در انتخاب نمایندگان مجلس مورد توجه قرار گیرد.

دادن رای به افراد ایجاد مسوولیت می‌کند
امیدی ادامه داد: هنگامی که به کسی می‌خواهیم یک پست در سطح کلان حکومتی را واگذار کنیم، باید متوجه این موضوع باشیم که بخشی از مسوولیت کارهایی که آن شخص در هنگام تصدی آن پست انجام می‌دهند، به عهده ماست، در نتیجه باید بهترین افراد را برای تصدی امور انتخاب کنیم.

وی با اشاره به ویژگی‌های مورد نیاز برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یک نماینده مجلس باید نسبت به جهان اطراف و دوران خود علم و آگاهی کافی داشته باشد و بتواند تحلیل درستی از وضعیت اجتماعی مسلمانان در جهان ارائه دهد.

رییس پژوهشکده انقلاب اسلامی پژوهشگاه المصطفی اظهار داشت: یکی دیگر از معیارهای انتخاب نماینده مجلس، اشراف و اعتراف داشتن به دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

وی گفت: از دیگر ویژگی‌های نماینده مجلس وفاداری نسبت به رای مردم و در نظر گرفتن مصالح مردم به جای منافع فردی یا گروهی است.

امیدی ابراز داشت: نماینده مردم باید به دنبال تحقق خواست و اراده مردم بوده و در تمام طول مسوولیتش در مجلس مطالبات مردم از دستگاه‌ها را پیگیری کند.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های کلیدی وجود آن در نمایندگان مجلس که باید توسط مردم پیگیری شود، شجاعت است که ریشه بسیاری از عملکردهای مثبت دولتمردان است.

رییس پژوهشکده انقلاب اسلامی پژوهشگاه المصطفی اذعان داشت: نماینده مجلس مسوولیت نمایندگی را باید فرصتی برای خدمت به مردم بداند، نه طعمه‌ای برای کسب ثروت و قدرت.

وی افزود: امروز یکی از معایب برخی مسوولین سیاسی کشور ما که مورد اعتراض مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته، دنیا‌زدگی و اشرافی‌گری است.

امیدی ادامه داد: اشکال دیگری که در برخی نمایندگان مجلس دیده می‌شود این است که تمام همت خود را برای به ثمر رساندن طرح‌هایی برای منطقه‌ای که خود از آنجا رای آورده‌اند به کار می‌گیرند، در حالی که شاید شرایط کشور این اقدامات را اقتضا نکند.

وی اذعان داشت: یک آفت دیگر که در برخی نمایندگان دیده می‌شود است که نماینده مجلس نباید به مسوولیت قانون‌گذاری به عنوان یک فرصت برای انتقام‌جویی نگاه کند.

رییس پژوهشکده انقلاب اسلامی پژوهشگاه المصطفی ابراز داشت: انتقاد به جا و به موقع از مسوولیت‌های مهم نماینده مجلس است اما انتقام‌جویی در اخلاق اسلامی یک رفتار ناپسند است.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های لازم برای قرار گرفتن در مسند نمایندگی این است که یک نماینده مجلس نباید طوری سخن بگوید که دشمن را نسبت به وضعیت سیاسی کشور امیدوار کند.

رعایت اخلاق در تبلیغات یکی از راه‌های تشخیص صلاحیت افراد است
امیدی اظهار کرد: رعایت اخلاق در انتخابات و در جریان تبلیغات کاندیداها خود می‌تواند یک ملاک بسیار خوب برای تشخیص اصلح باشد.

وی عنوان داشت: مردم کسانی را که با تهمت و هتاکی به دیگران بخواهند به پست و مقام دست پیدا کنند، هیچ‌گاه به عنوان نماینده خود قبول نخواهند کرد.

رییس پژوهشکده انقلاب اسلامی پژوهشگاه المصطفی با بیان اینکه حرمت افراد در انتخابات باید حفظ شود، افزود: برخی کاندیداها شئون نمایندگی را رعایت نمی‌کنند و برای به دست آوردن رای مردم به هر کاری دست می‌زنند.

وی گفت: برخی نمایندگان مجلس مسوولیت‌های نمایندگی را رعایت نمی‌کنند و بر اساس تعصبات گروهی در حوزه انتخابیه خود دست به جابه‌جا کردن افراد در پست‌ها می‌زنند که این موضوع ربطی به وظایف نمایندگی ندارد.

امیدی متذکر شد: اتکا به ثروتمندان در جریان کسب رای مردم یکی دیگر از آفاتی است که کاندیداهای نمایندگی مجلس را تهدید می‌کند.

وی در پایان تصریح کرد: این موضوع سبب می‌شود پس از به دست آوردن مسوولیت نمایندگی تعهداتی نسبت به برخی افراد داشته باشند که در انجام وظایفشان در قبال مردم خلل ایجاد شده و در حقوق مردم با ثروتمندان مسامحه به خرج دهند.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdcf.mdjiw6d1cgiaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما