يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب : 33262
قم نگار گزارش می‌دهد

دیده ای تاریک و قلبی بینا/ 1170 نفردر قم عصای سفید به دست دارند

قم نيوز : قم نگار: همه ساله 22 تا 28 مهر ماه به عنوان هفته نابینایان و هفته عصای سفید نام گذاری شده و سعی می شود در بهبود شرایط نابینایان گام برداشته شود.
دیده ای تاریک و قلبی بینا/ 1170 نفردر قم عصای سفید به دست دارند
به گزارش قم نگار، چشمانش را که به جهان گشود همه جا سفید بود و رنگ برایش مفهومی ناشناخته بود که تنها در داستان‌های قبل از خواب از زبان مادرش می‌شنید، مادری که حتی تصویری ذهنی از صورتش را تنها با لطافت صدا و محبتش در ذهن مجسم کرده بود.

بزرگ‌تر که شد تفاوتش با دوستانش را بیشتر احساس کرد، در کنار آن‌ها بود و خاطرات تاریک خود را قدم می‌زد و دیده‌اش تاریک بود اما روشن‌ترین قافیه‌ها را در غزل زندگی‌اش داشت.

دیدن ناملایمات زمانه و مردم زمانه اما دیده بینا نمی‌خواهد او با دلش می‌دید و می‌شناخت دست و دلی که چراغ راهش می‌شد و در تاریکی‌های پیش رویش عصای سفید و برای پاهای گم شده در بیراهه‌اش همراه همیشگی می‌شد و دستی که برخلاف دیگری هلش می‌داد.

راز دنیا را که با چشم ظاهر نمی‌توان یافت او نور را در دل خود داشت و چه نیازی داشت به خیره شدن به روشنایی‌های موقتی و خیالی؛ او در هزار توی دلش منبع لم یزل نور را داشت که در هیچ کجای دنیا نمی‌توان سراغش را گرفت.

دل اگر تاریک باشد منبع نور هم در مقابلش رنگی ندارد و وجود انسان را روشن نمی‌کند، خدا نکند که قلب انسان کور باشد، که قلبی که کور است توانایی دیدن لطف و زیبایی هستی را ندارد، و تو از هر چیزی جز خدا چشم فرو بسته‌ای و نمی‌بینی آن دنیایی که چشم همه را به خود خیره کرده و مردمان را مسحور خویش نموده، دنیایی که فقط یک برهوت است و تو را توفیق ندیدن آن داده‌اند.

هفته نابینایان فرصتی برای بهتر دیدن
همه ساله ۲۲ تا ۲۸ مهر ماه به عنوان هفته نابینایان نام گذاری شده است، افرادی که نه تنها یک هفته بلکه باید هم سال مورد توجه قرار گرفته و برای سهولت در نحوه زندگی و ارائه خدمات متناسب با شرایط زیستی آن‌ها برنامه ریزی شود.

نابینایان اگر چه از معلولیتی در شرایط فیزیکی خود بر خود دار هستند اما بسیاری ازآن‌ها این شرایط را محدودیت محسوب نکرده و همه شاهد هستند که در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی و ورزشی به بالا‌ترین رتبه‌ها دست یافته‌اند.

۱۱۵هزار نابینا و ۶۰۰ هزار کم بینایی که در بهزیستی تشکیل پرونده دارد نشان از این است که این قشر از جامعه آمار قابل توجهی را در بر می‌گیرد و نکته دیگر اینکه این آمار ارائه شده سازمان بهزیستی است وچه بسا آمار واقعی افرادی که از این شرایط برخوردار هستند بسیار بیشتر از این آمار باشند.

۱۱۷۰ نابینا و کم بینا در قم
در قم نیز همانندهمه شهر‌ها آمار قابل توجهی از نابینایان وکم بینایان زندگی می‌کنند؛ مصطفی علیزاده با ارائه آماری از نابینایان و کم بینایان ثبت شده در بهزیستی استان قم، گفت: در قم تعداد پرونده‌های موجود نابینایان و کم بینایان هزار و ۱۷۰ نفر است.

معاون توانبخشی بهزیستی استان قم افزود: از این هزار و ۱۷۰ نفر ۷۷۲ نفر مرد هستند و ۳۹۸ نفر از پروندهای ثبت شده نابینان استان قم را هم خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

کسانی که با توجه به شرایط فیزیکی خاصی که دارند باید از آموزش‌ها و طرح‌های توانبخشی خاصی برخوردار شوند تا بتوانند همانند سایرافراد مراتب آموزشی و علمی خود را طی کنند علیزاده در همین رابطه افزود: یکی از مراکز آموزشی نابینایان در خیابان دورشهر قم فعالیت می‌کند که علاوه بر آموزش وسایل مورد نیاز نابینایان مانند بریل، ضبط صوت، به دید و عصا وکاغذ آن‌ها را هم تامین می‌کند.

بزرگ‌ترین کتابخانه نابینایان کشور درقم
علیزاده با اشاره به اینکه در کتابخانه آیت الله خامنه‌ای هم به نابینایان خدمات ارائه می‌شود، تاکید کرد: بزرگ‌ترین کتابخانه نابینایان کشور در این مرکزاست که به نابینایان قمی خدمات ارائه می‌کند.

این نابینایان در حالی در شهر‌ها و در کنار ما زندگی می‌کنند که متاسفانه در معماری‌های شهری کمترین توجهی به شرایط این قشر از جامعه همانند سایر معلولان نشده است، سختی استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی برای این افراد با توجه به همسطح نبودن سطح اتوبوس‌ها با زمین، کمبود بسیاری از کتاب‌های مورد نیاز نابینایان به خط بریل، عدم در نظر گرفتن شرایط معلولان توسط برخی از شهروندان تنها بخشی از مشکلاتی است که نابینایان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

وسایل مورد نیاز این افراد برای تحصیل از جمله کتاب‌های بریل، ریکوردر و به دید و قیمت بالای آن‌ها هم یکی دیگر از مشکلات نابینایان است، بهزیستی نیز با توجه شرایط خاص این افراد مبلغی را به عنوان مستمری تعیین کرده است، مبلغی که به نظر نمی‌رسد یارای پاسخگوی به نیازهای این افراد باشد، معاون توانبخشی بهزیستی استان قم با تاکید براینکه از بین نابینایان استان قم ۳۳۳ نفر مستمری‌بگیر بهزیستی هستند، افزود: دولت هزینه‌ای برای این افراد تعیین کرده که در کشور و در همه استان‌ها ثابت است.

علیزاده همچین خاطرنشان کرد: درمیان پرونده‌های ثبت شده در بهزیستی استان قم ۵۰۵ نابینا شدید و ۶۶۵ نفر از کم‌بینایان هستند از میان در سال گذشته ۲۲ نفر دانشجو هستند که در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل هستند و دونفراز نابینایان استان قم هم موفق به کسب مدرک دکترا شده‌اند.

نابینایی اگر چه یکی از معلولیت‌هایی است که زندگی فرد را با شرایط سختی مواجه می‌کند اما همواره هستند کسانی که اثبات می‌کنند در دنیا هیچ سد و مانعی برای اوج گرفتن و پیشرفت انسان وجود ندارد جز خودش، اگر اراده محکم باشد و قدم‌ها استوار حتی بدون چشم هم می‌توان جلو رفت و پیشرفت داشت و در این راه هیچ چیزی جلودار انسان نخواهد بود.

انتهای پیام/ 130
https://qomnews.ir/vdcf00dm.w6dmvagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما