دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۴۵
کد مطلب : 39392
منبع : خبرگزاری فارس
آیت‌الله مصباح‌یزدی:

داعش به نام حمایت از دین، اساس اسلام را از بین می‌برد

قم نيوز : قم نیوز: استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: امروزه داعش به نام حمایت از اسلام، اساس اسلام را از بین می‌برد.
داعش به نام حمایت از دین، اساس اسلام را از بین می‌برد
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی یکشنبه شب در جلسه درس اخلاق که در دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، با اشاره به تبعیت از هوای نفس اظهار کرد: تبعیت از هوای نفس کار انسان را به جایی می‌رساند که حتی نبی خدا را می‌کشند. امروزه داعش به نام حمایت از اسلام، اساس اسلام از بین می‌برد، این گروه تروریستی اکنون به نام دین و تشکیل دولت اسلامی این همه جنایت را در منطقه انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: گروه تروریستی داعش واقعا توانسته گروهی از جوانان را فریب بدهد و آنها حاضر هستند که جان خود را در راه این گروه بدهند. اگر باب این مسئله باز شود که هوای نفس ملاک باشد، دیگر جای سالمی در دنیا باقی نمی‌ماند و فساد جهان‌گیر می‌شود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: صرف اینکه کسانی دلشان می‌خواهد، ملاک حق نمی‌شود یا اینکه چون اکثریت جامعه این کار را انجام می‌دهد، ما باید آن را بپذیریم، این درست نیست. خداوند در قرآن به رسول اکرم(ص) می‌گوید که اگر تابع اکثریت مردم بشوی، آنها تو را گمراه می‌کنند.

آیت‌الله مصباح‌یزدی با اشاره به پیچیده بودن نقشه‌های فریبکاران گفت: این قدر نقشه‌های فساد گاهی پیچیده است که حتی زیرک‌ترین سیاستمدار هم فریب می‌خورد. خداوند در قرآن از پیامبر می‌خواهد که احتیاط کند و پیروی خواسته مردم نشود و در انجام وظایف خود کوتاهی نداشته باشد.

وی ادامه داد: جمعی از بزرگان طائف خدمت رسول خدا رسیدند و به ایشان فرمودند که ما حاضریم مسلمان بشویم، به شرط اینکه در نماز سجده نکنیم، این کلام آنها به خاطر این بود که اعراب جاهلیت خیلی به شخصیت خود توجه می‌کردند و این روحیه اکنون هم در برخی از سران کشورهای عربی وجود دارد. آنقدر نقشه‌های شیطانی پیچیده است که برخی به دنبال فریب دادن پیامبر(ص) هم بودند، اما خداوند رسول اکرم(ص) را حفاظت می‌کرد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: خداوند براساس نص قرآن به پیامبر فرمود که اگر پیشنهاد مردم طائف را می‌پذیرفتی، من تو را عذاب سنگینی می‌دادم، در حالی که کسی نمی‌توانست به تو کمک کند، خداوند پیامبر را که عزیزترین بندگانش بود، به خاطر احتمال کوتاه آمدن از یک وظیفه نبوت این گونه تهدید کرد. شاید اگر ما جای پیامبر بودیم، پیشنهاد مردم طائف را می‌پذیرفتم، اما رسول اکرم(ص) به مردم طائف جواب رد داد.

آیت‌الله مصباح‌یزدی با اشاره به قصص قرآن گفت: گرچه در قرآن قصه‌هایی بیان شده، اما قرآن رمان نیست و قصه‌های این کتاب آسمانی حکمت آمیز است. قرآن داستان رسول اکرم(ص) را برای این بیان کرده زیرا زمانی به دولت‌های اسلامی هم پیشنهادهایی داده می‌شود که در ازای کوتاه آمدن از برخی از اصول به آنها کمک شود.

وی ادامه داد: خداوند به پیامبر گفت که اگر از دلخواه مردم پیروی می‌کردی، دیگر هیچ کس در مقابل خداوند حامی تو نبود. خداوند در قرآن بارها به پیامبر در خصوص پیروی از مردم هشدار داد. این هشدارها به این دلیل است که پیروی هوای نفس بسیار خطرناک است، نه تنها برای انسان، بلکه این مسئله برای جامعه و حتی برای رسول اکرم(ص) هم خطرناک است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: هوای نفس کار انسان را به جایی می‌رساند که حق و باطل را دیگر از یکدیگر تشخیص نمی‌دهد. این اتفاق زمانی می‌افتد که انسان معبود خودش را به جای خداوند، هوای نفس قرار بدهد. چنین انسانی که از هوای نفس اطاعت می‌کند، حتی اگر عالم هم باشد، گمراه خواهد شد و خداوند هم بر چشم و گوش او مهر می‌زند تا اینکه دیگر نتواند حق و باطل را بشناسد.

آیت‌الله مصباح‌یزدی با اشاره به آثار تبعیت هوای نفس اظهار کرد: بزرگترین مجازات برای انسانی که از هوای نفس خود پیروی می‌کند، این است که قدرت تشخیص حق و باطل را از دست بدهد، در این صورت اگر کار اشتباه انجام بدهد، تصور می‌کند که کار خوبی انجام داده است. انسانی که عامدانه در مقابل خداوند می‌ایستد و هوای نفس خودش را می‌پرستد، دیگر قابل هدایت نیست و خودش تبدیل به شیطانی می‌شود که دیگران را گمراه می‌کند.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم که در این سراشیبی نیافتیم، باید از همان اول این راه را انتخاب نکنیم، راه دلخواه یعنی هر راهی که دلمان می‌خواهد، همان راهی که امروز دنیا آن را انتخاب کرده و راه آزادی را دنبال می‌کند.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcf0mdm.w6d11agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما