چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۰۴
کد مطلب : 26602

ارائه بانک اطلاعات دیجیتال از معارف‌ امام حسین (ع)

قم نيوز : قم نیوز: معاون بین‌الملل مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی گفت: مرکز دایرة‌المعارف‌الحسینیه در لندن باید دستاوردهای خود را به صورت دیجیتالی ارائه دهد تا به صورت بانک اطلاعات دیجیتال از معارف امام حسین(ع) در اختیار مخاطبان قرار گیرد.
ارائه بانک اطلاعات دیجیتال از معارف‌ امام حسین (ع)
به گزارش قم نیوز، محسن مس‌چی بعدازظهر امروز در بازدید مدیر مرکز دایره‌المعارف‌الحسینیه در لندن از موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث اظهار کرد: بخش وسیعی از تولیدات مرکز پیرامون معارف اهل بیت (ع) و امام حسین (ع) است.

وی خاطرنشان کرد: نرم‌افزارهای مستقلی درباره امام حسین (ع) مانند نرم افزار دانشنامه امام حسین (ع) و عاشورا از سوی مرکز تولید شده و نرم‌افزار نور السیره درباره سیره اهل بیت (ع) و معصومان نیز از تولیدات مرکز است.

معاون بین‌الملل مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی عنوان کرد: ده‌ها هزار مقاله و موضوع پیرامون اهل بیت (ع)، خاندان پیامبر اکرم (ص) و به ویژه امام حسین (ع) در سایت نور مگز است.

وی با اشاره به نکاتی در زمینه دایرة‌المعارف‌الحسینیه گفت: باید ارتباطات و اطلاع‌گیری از مراکز، موسسات، شخصیت‌های علمی و فرهنگی سراسر جهان صورت گیرد و نسبت به آنها استخراج اطلاعات انجام شود.

مس‌چی یادآور شد: لازم است اطلاعات کتاب‌ها و مخطوطاتی که در کتابخانه‌های دنیا نسبت به امام حسین (ع) و خاندان ایشان نوشته شده و اطلاعات اماکنی که درباره این امام بزرگوار است، گردآوری شود.

وی خاطرنشان کرد: پروژه یک‌هزار جلدی مرکز دایرة‌المعارف‌الحسینیه در لندن با یک تفحص کامل به بیش از ۱۰۰ هزار جلد می‌رسد، ولی بدون تردید هنوز یک درصد کار را پیش نبردید.

معاون بین‌الملل مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی عنوان کرد: با توجه به محدودیتی که مرکز دایرة‌المعارف‌الحسینیه در زمینه نیروی انسانی و بودجه دارد، باید با هم‌افزایی با تمام موسسات معتبر علمی، فرهنگی و پژوهشی جهان و شخصیت‌های بزرگ علمی مرتبط شود تا منابع خود را افزایش دهد.

وی یادآور شد: باید کانال ارتباطی مانند تلفن، ایمیل و سایت تعریف شود و از مردم درخواست کنند که مطالب علمی خود را در اختیار این مرکز قرار دهند تا بانکی در این زمینه تدوین شود.

مس‌چی یادآور شد: این مرکز علاوه بر جمع‌آوری فیزیکی مطالب، باید به صورت دیجیتالی نیز دستاوردهای خود را ارائه دهد تا به صورت بانک اطلاعات دیجیتال از معارف امام حسین (ع) و خاندان اهل بیت(ع) در اختیار مخاطبان قرار گیرد.

در قالب یک تفاهم و همکاری بنا شد که آنچه که در طول ۲۵ سال توسط محققان مرکز تحقیقات کامپیوتری درباره معارف دینی، اهل بیت (ع) و امام حسین (ع) تولید شده به مجموعه مرکز دایرة‌المعارف‌الحسینیه اهدا شود تا بتوانند از آن استفاده کنند.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcf0vd0.w6dvxagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما