سه شنبه ۲ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۲
کد مطلب : 16072
یادداشت/

قم منتظر انتخاب شهردار است

قم نيوز : قم نیوز: با گذشت نزدیک به یک ماه از آغاز به کار شورای شهر قم، هنوز شهردار قم مشخص نشده است.
قم منتظر انتخاب شهردار است
12به گزارش قم نیوز،  شهریور ماه، شوراهای اسلامی شهر و روستا در سرتاسر چهارمین دوره فعالیت خود را آغاز کردند. در قم نیز همزمان با این رویداد ملی که یکی از نمادهای مردم سالاری دینی و تحقق یکی از اصول قانون اساسی است، شورای شهر چهارم آغاز به کار کرد.
 
شورای شهر چهارم قم ویژگی‌هایی دارد که اشاره به آن‌ها ضروری است.
 
نخست اینکه این شورا، با افزایش زیادی در تعداد اعضا مواجه شده است. 21 نفر عضو شورای چهارم، گرد هم آمده‌اند تا مشکلات شهرداری و دیگر سازمان‌های تابعه شورای شهر را حل کنند که در بین آن‌ها، تخصص‌های گوناگونی به سبب افزایش تعداد اعضا دیده می‌شود.
 
دومین ویژگی شورای چهارم قم، انتخاب 19 نفر از اعضا از یک لیست انتخاباتی است. این مسئله که بازندگان انتخابات شورا به آن اعتراض هم کردند اما چون اعتراض موجهی نبود، رد شد، از مختصات خاص قم است. انتخاب تقریبا همه اعضای شورای شهر از یک لیست، نوید یک دست شدن و کمتر شدن درگیری‌های سیاسی در شورای شهر را می‌دهد.
 
سومین نقطه مثبت شورای چهارم قم، حضور یک دست اصولگرایان در این شوراست. 19 نفر لیست منتخب همه داعیه دار اصولگرایی هستند و مردم قم نیز به تفکر اصولگرایی رای داده‌اند چرا که ثمره این تفکر را در آبادانی شهر خود دیده‌اند.

 
اما در کنار این نکات مثبت، با وجود گذشت نزدیک به سه هفته از شروع به کار شورای شهر، همچنان شهردار قم مشخص نشده است.
 
شورای شهر قم برای انتخاب شهردار قم، چند راه کار تجربه شده در پیش رو دارد که اگر هر کدام از این‌ها را انتخاب می‌کرد، هم اکنون یا شهردار داشتیم یا حداقل مشخص بود در کجای مسیر انتخاب شهردار قرار داریم.
 
نخستین راهکاری که در شهرداری تهران تجربه شد، بحث‌ها و رای زنی‌های متعدد قبل از شروع به کار شورای شهر، و انتخاب شهردار در اسرع وقت بود. این کار باعث شد تا تهران کمترین ضرر را به خاطر بلاتکلیفی انتخاب شهردار داشته باشد و در عین حال وقت شورای شهر را نیز نگرفت.
 
راهکار دوم، اعلام شهردار نبودن شهردار قبلی و انتخاب یک سرپرست برای یک مدت زمانی کوتاه و سپس آغاز بحث‌ها برای انتخاب شهردار است. این راهکار نیز در جایی که شهردار قبلی، کارآمد نباشد، موثر است.
 
اما راهکار سوم که شورای شهر فعلی قم انتخاب کرده است، سردرگمی است! در حالی که شورای شهر به توانمندی شهردار قم، محمد دلبری واقف است و اعضای شورا به این نکته اعتراف کرده‌اند و از سوی دیگر، ثبات مدیریت یکی از آیتم‌های اصلی است که اعضای شورا به آن تاکید کرده‌اند، اما با گذشت نزدیک به یک ماه از آغاز به کار شورای شهر قم، همچنان خبری از انتخاب شهردار نیست.
 
اگر چه خبر برگزاری جلسات متعدد شورای شهر به رسانه‌ها رسیده است ما سخنگوی شورای شهر قم، گفته است که هنوز به جمع بندی برای انتخاب شورا نرسیدیم! هر از چند گاهی اسمی هم از سوی کسی برده می‌شود و به شمار گزینه‌های مطلوب ولی امتحان پس نداده و نا آشنا به شهر قم اضافه می‌شود.
 
به نظر می‌رسد شورای اسلامی شهر قم باید با در نظر گرفتن آیتم‌هایی چون آشنایی به اوضاع شهر و شهرداری، ثبات مدیریت، اصولگرایی، کارنامه مطلوب و سایر شرایط، به سرعت مساله انتخاب شهردار را فیصله دهد تا هم شهرداری به ثبات برسد و هم شورا درگیر مسائل سنگین تر پیش رو شود.
 
یادداشت از: سیدعلی پورطباطبایی
https://qomnews.ir/vdcf0xdy.w6dveagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما