شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب : 38519
منبع : خبرگزاری فارس
تهیه کننده و کارگردان سینما

دشمن پشت خاکریز فیلم و سریال پنهان است/ روحانیت سینما را دریابند

قم نيوز : قم نیوز: روحانیت در سینمای جهان، یکی از فاکتورهای اصلی فیلم‌های دینی است، حتی این بهره‌گیری از سینمای دینی فراتر رفته و به دیگر ژانر‌ها نیز تعمیم پیدا کرده است.
دشمن پشت خاکریز فیلم و سریال پنهان است/ روحانیت سینما را دریابند
به گزارش قم نیوز، جواد مزدآبادی با بیان اینکه در چند فیلم وی، روحانیت جایگاه ویژه‌ای داشته است، اظهار کرد: من در چند فیلم خود از شخصیت روحانی در کارهایم بهره برده‌ام. این بهره‌گیری نیز تنها به شکل ظاهری نبوده، بلکه تمامی آن نقش‌ها دارای شخصیت بودند که برای هر کدام از آنها، کار و فکر شده بود. نکته دیگر اینکه، روحانیت در مسائل کلان کشور تاثیر‌گذار است. برای همین باید از نفوذ این قشر فرهیخته و مورد اعتماد جامعه برای تولید کارهای فاخر دینی بیش از گذشته استفاده کنیم.

وی به جشنوراه روحانی در سینما اشاره کرد و گفت: برگزاری هر جشنواره موضوعی می‌تواند، دست آوردهای بسیار مثبتی برای موضوع مورد نظر به همراه داشته باشد، چون حداقل می‌تواند به لحاظ تبلیغی، سبب اشاعه مفهوم جشنواره در جامعه شود. جشنواره روحانی در قاب سینما نیز چنین ویژگی دارد، یعنی می‌توان به واسطه این رویداد زمینه‌ای فراهم آورد تا جایگاه روحانیت در سینما مستحکم‌تر شود، همچنین به مدد برگزاری این رویداد سینمایی می‌توان ضعف‌هایی در توضیح فوق به آنها اشاره کردیم را پوشش داد.

بهبود رابطه سینما و روحانیت

کارگردان فیلم «طاووس‌های بی پر» تاکید کرد: متاسفانه طی چند دهه گذشته، رابطه بین سینما و روحانیت مطلوب نبوده است. دلیل آن ریشه در آثاری دارد که قبل از انقلاب در سینما تولید می‌شد، اما خوشبختانه طی سال‌های اخیر  این نوع نگاه تا حد زیادی بهبود یافته، به ویژه با برگزاری چنین جشنواره‌ای این رویداد را به خوبی می‌توان در سینما حس کرد. گواه این ادعا را هم در دوره اول جشنواره که با نام «روحانی در قاب سینما» برگزار می‌شد به عینه دیدیم.

وی در تکمیل توضیح فوق ادامه داد: باید در نظر داشت نگاه مهربان روحانیت به سینما باید از طریق هنرمندان صورت پذیرد، چون استقبالی که آنها از روحانیت انجام می‌دهند، می‌تواند انگیزه حوزه‌های علمیه را برای حضور در هنر هفتم به شدت بیشتر کند. مطلب دیگری که ذکر آن ضروری است، با برگزاری چنین جشنواره‌ای این امکان به وجود می‌آید تا آسیب‌های رایج در این حوزه شناخته شوند، زیرا برخی مواقع اشتباهات ظاهری در این حوزه (شخصیت‌پردازی روحانیت در فیلم ها) به اندازه ای سطحی است که انجامش برای یک فیلم سینمایی به هیچ وجه صحیح نیست.

این فیلمساز در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: روحانیت در سینمای جهان، یکی از فاکتورهای اصلی فیلم‌های دینی است، حتی این بهره‌گیری از سینمای دینی فراتر رفته و به دیگر ژانر‌ها نیز تعمیم پیدا کرده است. برای مثال در بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های آمریکایی، می‌بینیم شخصیت کشیش وجود دارد، اما در فیلم‌های و سریال‌های ما این حضور تنها شکل خاص و محدود دارد. در کلامی دیگر حضور قابل لمس کشیش در فیلم‌های آمریکایی به نوعی این فکر را تداعی می‌کنند که در تمام تصمیمات آنها گرایشات الهی وجود دارد. نگاهی که نوع تبلیغ مثبت و قدیس گونه از فرهنگ آنهاست!

خاکریز دشمن فیلم و سریال است

مزدآبادی ادامه داد: همانگونه که رهبر معظم انقلاب بارها تاکید داشته‌اند، جنگ امروز با استعمار شکلی فرهنگی به خود گرفته است آنها خاکریزهای خود را فیلم‌ها و سریال ها قرار داده اند لذا سرمایه گذاری کلانی انجام داده اند تا شبکه‌های فارسی زبان ماهواره رشد پیدا کنند. در چنین شرایطی نیاز اصلی ما این است سنگر خود را مستحکم کنیم. یکی از راه‌های رسیدن به این خواسته بهره گرفتن از وجود روحانیون در سینما است. این حضور تنها در قالب نقش ها نباید رخ دهد، بلکه روحانیون می‌توانند در حوزه فیلمنامه نویسی و فیلمسازی حضوری موثر در سینما داشته باشند.

نقش سینما در تبلیغ دین

وی در پایان خاطر نشان کرد: از مسئولان حوزه‌های علمیه درخواست می‌کنم نقش و جایگاه سینما را در تبلیغ اسلام جدی بگیرند، زیرا گاهی مخاطب یک فیلم سینمایی می‌تواند میلیونها نفر باشد، برای همین هر اندازه در این زمینه سرمایه گذاری انجام شود، مسلما جواب‌های دریافتی بهتر خواهد بود.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcf1tdm.w6dcyagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما