يکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۵۹
کد مطلب : 45179
منبع : پایگاه خبری تحلیلی پارس

مذاکرات هسته ای مجددا برپا می شود؟/ دست رد ترامپ به یک گروه ایرانی

قم نيوز : قم نیوز: از طرف دیگر تیم اوباما به ایران پیام داده تا امتیازات بیشتری از طرف ایران داده شود تا زمانی که ترامپ سرکار می‌آید، انگیزه کمتری برای به‌هم زدن برجام داشته باشد.
مذاکرات هسته ای مجددا برپا می شود؟/ دست رد ترامپ به یک گروه ایرانی
به گزارش قم نیوز، یک گروه از داخل ایران با تیم دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا ارتباط گرفته اند.

 در این ارتباطات بحثهایی با تیم ترامپ انجام گرفته که در نهایت گروه ایرانی متوجه شده که برجام از طرف ترامپ، لغو نخواهد شد اما گفته شده مذاکره مجدد سر بعضی مسائل قطعی است.

ارزیابی این گروه ایرانی آن است از آنجایی که برجام بین ایران و 5 کشور و اتحادیه اروپا هست و همچنین ذیل قطعنامه 2331 تصویب شده، اگر بخواهد برجام لغو شود، باید قطعنامه جدیدی در شورای امنیت به تصویب برسد.

بنابراین اینکه آمریکا بخواهد یک‌ جانبه عمل کند، این انجام شدنی نیست اما در عین حال این را ما باید جدی بگیریم که آمریکایی‌ها به تعهدات سمت خودشان در بحث برجام عمل نخواهند کرد و از دید ترامپ برجام یک تعهدی میان ایران و اروپاست و کارشناسان می‌گویند ما به تعهدات آمریکا نباید دلخوش کنیم.

در بحث دسترسی و بازرسی به مراکز هسته‌ای ما نیز برنامه تیم ترامپ این است که از حداکثر ظرفیت برجام استفاده کنند.

از طرف دیگر تیم اوباما به ایران پیام داده تا امتیازات بیشتری از طرف ایران داده شود تا زمانی که ترامپ سرکار می‌آید، انگیزه کمتری برای به‌هم زدن برجام داشته باشد.

از جمله این امتیازات، اجازه بازرسی های بیشتر از تاسیسات هسته ای و نظامی ذکر شده است.

مورد دیگر خروج بخش قابل توجه دیگری از ذخایر اورانیوم ایران است. در جزئیات این پیشنهاد آمده است: آمریکایی‌ها می‌گویند ایران بیایید درباره ذخایر اورانیوم که نباید بیش از 300 تن باشد، مجدّداً به آمریکا اطمینان بدهید!

در واقع حرف آمریکایی‌ها این است که آن حدود دو تن اورانیومی که در اتصالات و لوله‌های نطنز وجود دارد که الآن آمریکایی‌ها حرف‌شان این است که لوله‌ها و اتصالات را بشویید و آن دو تن مواد را استخراج و از ایران خارج کنید

در عوض تیم اوباما گفته است: دولت آمریکا متعهد می‌شود مجوّز صادرات ایرباس و بوئینگ به ایران را تا آخر سال جاری میلادی و حدود یک ماه آینده صادر کند.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcf1ydj.w6dteagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما