دوشنبه ۳ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۴۰
کد مطلب : 29528
قم نیوز گزارش می‌دهد؛

روستای «قلعه چم» مجموعه‌‌ای زیبا و گردشی در شهر مقدس قم

قم نيوز : قم نیوز: روستای قلعه چم با جاذبه‌های گردشگری و تاریخی، مجموعه‌ای زیبا و دیدنی را برای مسافران نوروزی به مقصد قم می‌سازد.
روستای «قلعه چم» مجموعه‌‌ای زیبا و گردشی در شهر مقدس قم
به گزارش قم نیوز، روستای قلعه چم از توابع بخش سلفچگان در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی شهر قم قرار دارد که این روستا از شمال غرب به تپه قرمز و از غرب به کوه چهل دختران محدود می‌شود.

روستای قلعه چم در محدوده جلگه ای جنوب غربی شهرستان قم استقرار یافته و ارتفاع آن از سطح دریا در حدود ۱۱۸۰ متر است و اقلیمی معتدل دارد؛ وجود آرامگاه های قدیمی مانند امامزاده عبدالله و یک آب انبار قدیمی مربوط به دوره های صفویه و قاجاریه نشان از قدمت تاریخی این روستا دارد؛ روستای زیبای قلعه چم بر روی دامنه های تپه ای واقع شده و کالبد مسکونی آن بافتی متراکم و به هم چسبیده است.

خانه های روستایی دارای ایوان، سقفی مسطح با دیواره های نسبتا ضخیم هستند که این خانه ها به منظور استفاده از نور خورشید، رو به جنوب ساخته شده اند و روزنه ها و پنجره ها اغلب کوچک و از جنس چوپ دارند که چوب عایق خوب و مناسبی برای ایجاد فضای زندگی مطلوب است که مصالح به کار رفته در این خانه به طور عمده از خشت، گل و چوب است.

روستای زیبای قلعه چم به دلیل موقعیت طبیعی و اقلیم مناسب، در نیمه اول سال چشم اندازها و مناظر طبیعی زیبای دارد که قم رود یکی از جاذبه های طبیعی و جالب توجه روستای قلعه چم است که این رودخانه به نام های انار بار، گل افشان، لعل رود، و لعل بار معروف است که از زرد کوه بختیاری سرچشمه می گیرد و پس از طی ۲۸۸ کیلومتر به دریاچه نمک می‌ریزد.

این رودخانه در محدوده شهرستان های گلپایگان، خمین، محلات، دلیجان و قم جاری است و اراضی این نواحی را مشروب می‌سازد.

طبیعت زیبا و سرسبز پیرامون آن فضای مناسبی برای تفریح، تفرج و اقامت گردشگران است. باغ های انبوه و سر سبز پیرامون آن نیز از جاذبه‌های گردشگری این روستاست.

دره کوهستانی و باغستانی فردو همچون دره شرقی تر مجاور آن (یعنی وشنوه ) از جمله ییلاقات با صفای جنوب شهر قم به حساب می‌آید که خندق آن نیز بسیار معروف است و از سوی دیگر این روستای سرسبز و باغستانی در دامنه شمالی کوه موسوم به پلنگ آبی می رسد که در مجموع روستایی بزرگ و دیدنی را برای مسافران نوروزی که به استان قم سفر می کنند می‌سازد.

انتهای پیام/ ۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcfctd0.w6d10agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما

سید امیر خان اقلی
با تشکر از سایت پر محتوای قم نیوز
لطفا عکسهایی رو در مورد مطالب در ج شده اختصاص بدهید