دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب : 39068
منبع : سلامت آنلاین

تکمیل بیمارستان های نیمه تمام با اعتبارات دولتی ۲۵ سال طول می کشد

قم نيوز : قم نیوز: به گفته معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت اگر قرار باشد برای ۲۶۷ بیمارستان نیمه تمام کشور اعتبارات دولتی در نظر گرفته شود، تکمیل این بیمارستان ها حدود ۲۵ سال طول می کشد.
تکمیل بیمارستان های نیمه تمام با اعتبارات دولتی ۲۵ سال طول می کشد
به گزارش قم نیوز، دکتر سید محمد هادی ایازی در نخستین آیین نکوداشت یاوران سلامت در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: زیرساختهای نظام سلامت باید توسعه یابد اما با اعتبارات دولتی نمی توان این کار را انجام داد.

 وی ضمن تقدیر از برگزاری این مراسم نکوداشت و مقام خیرین اظهار داشت: هر کس توفیق ندارد که در این مسیر گام بردارد و باید از خداوند بخواهیم که این توفیق نصیب ما شود. به شما بزرگواران این توفیق عنایت شده است بنابراین باید قدر راهی که در آن گام برمی دارید را بدانید.

وی با بیان این که مشکلات مردم در حوزه سلامت بسیار زیاد است به برخی از آمارها در این خصوص اشاره کرد و گفت: در سال ۵۶ کل بیماران مبتلا به ام اس در تهران فقط ۲۶ نفر بودند در حالی که امروز این رقم به هشت هزار نفر در تهران و ۶۰ هزار نفر در کشور رسیده است. همچنین براساس آمار در کشور؛ بالغ بر ۶۵۰ هزار نفر مبتلا به آلزایمر و ۳۵۰ هزار نفر بیمار سرطانی هستند که هر سال بالغ بر ۹۰ هزار نفر ابتلای جدید به سرطان در کشور گزارش شده است.

دکتر ایازی در ادامه افزود: با توجه به این که کشور ما به سمت میانسالی و سالمندی در حرکت است، طبیعی است این مسایل و مشکلات بیشتر شود، بنابراین باید زیرساختهای نظام سلامت توسعه یابد که با اعتبارات دولتی نمی توان این کار را انجام داد و محدودیت وجود دارد.

قائم مقام وزیر بهداشت در امور مشارکتهای اجتماعی خاطرنشان کرد: ۲۶۷ بیمارستان نیمه تمام در کشور داریم که اگر قرار باشد آنها را با اعتبارات دولتی تکمیل کنیم زمانی حدود ۲۵ سال طول می کشد.

وی درادامه به ذکر خاطراتی از خیرین از جمله مرحوم نمازی و کمکهای وی در حوزه سلامت پرداخت که باعث شده است شیراز به یکی از قطبهای پزشکی کشور تبدیل شود و با اشاره به سفر وزیر بهداشت به ژنو و دیدار وی با وزاری بهداشت کشورهای مختلف یادآور شد وزاری بهداشت از دکتر هاشمی وزیر بهداشت درخصوص اقدامات صورت گرفته در حوزه پیوند در ایران سوال کردند که وی در پاسخ آنها گفت در یک مرکز درمانی در شیراز سالانه ۶۰۰ عمل پیوند انجام می شود که این حاصل اقدام خیر مرحوم نمازی است.

دکتر ایازی همچنین خاطراتی از اقدامات و کمکهای مرحومه نزاکت امتیاز درخصوص وقف و ساخت بیمارستان سوختگی در شیراز و آقای جابر انصاری در وقف و ساخت بیمارستان در بومهن بیان کرد.

وی  با اشاره به این که در شهرهای مختلف کشور شاهد زحمات و تلاشهای خیرین مختلف هستیم تاکید کرد: باید از خداوند منان مسالت کنیم که توفیق گام نهادن در این مسیر را به ما عنایت کند.

وی در پایان سخنان خود خطاب به خیرین حاضر در مراسم گفت: خدا را شکر کنید که در این مسیر گام برمی دارید و بدانید که شما برای دنیا و عقبای خود کار می کنید و تردیدی نداشته باشید که هر آن چه در این مسیر تلاش کنید خداوندمنان چندین برابر آن را به شما عطا خواهد کرد.

مشارکتهای مردمی و کمک خیرین در بخشهای مختلف تبدیل به یک فرهنگ بی بدیل و گرانسنگ شده است/جبران همه کاستی ها بدون حضور خیرین امکان پذیر نیست

دکتر علی اصغر پیوندی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این مراسم اظهار داشت: کمک به همنوعان و دستگیری از نیازمندان بر اساس آموزه ‏های متعالی اسلام در ژرفای فرهنگ و باور مردم نیکوکار ایران ریشه دارد. نیکوکاری ایرانیان در گذر زمان از تلاش فردی به نهضت اجتماعی بدل شده است و انگیزه ‏های والای نیکوکاران توام با تدبیر و زمان شناسی و دوراندیشی ایشان، برکات کم نظیری به مشارکتهای مردمی داده است.

وی افزود: گذار از کمکهای فردی در زمینه تامین نیازهای اولیه همچون خوراک و پوشاک به حمایت‏های سازمان یافته در زمینه توسعه زیرساختهای علم‏آموزی و تامین سلامت همچون احداث مدرسه و بیمارستان و تامین تجهیزات تخصصی، از مصادیق بالندگی مشارکتهای مردمی در ایران اسلامی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه گفت: این آیین نکوداشت، اولین مراسمی است که در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بمنظور قدردانی و بزرگداشت خدمات ارزشمند همه عزیزانی برگزار می شود که در حوزه سلامت ما را یاری کردند و بدون تردید بدون کمک و یاری شما عزیزان ما نمی توانستیم خدمتی در شان مردم شریف کشورمان ارایه دهیم.

وی با اشاره به ایجاد تشکلهای مختلف در بین خیرین که زمینه ساز درک بهتر نیازهای نظام سلامت می شود، خاطرنشان کرد مشارکتهای مردمی و کمک خیرین در بخشهای مختلف  تبدیل به یک فرهنگ بی بدیل و گرانسنگ شده که مایه افتخار است.

دکتر پیوندی تاکید کرد:برخی از خیرین و مؤسسات خیریه علاوه بر کمک های مستقیم خودشان، در سازماندهی و توسعه مشارکتهای مردمی به ویژه از منظر فرهنگ‏سازی برای دعوت آحاد مردم به امور خیریه، انسجام و هم ‏افزایی میان خیرین، تسهیل در ارتباط میان خیرین و نهادهای خدماتی مسؤول و هدایت کمکهای مردمی به سوی نیازها و اولویتها نقشی بی ‏بدیل ایفا کرده ‏اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سلامت را از نیازهای اساسی و حقوق همگانی برشمرد و با بیان این که نظام سلامت با محدودیت های زیادی مواجه است گفت: خدمات درمانی بسیار پرهزینه و تامین زیرساختهای آن مستلزم سرمایه گذاریهای هنگفت است وکاستی های دیرین نظام تامین مالی سلامت در کشور در نتیجه سهم ناکافی سلامت از بودجه عمومی و ناکارآمدی بیمه ‏ها طی ۲-۳ دهه گذشته سبب شده که علیرغم توجه ویژه دولت یازدهم به حوزه سلامت، جبران کاستیها در مدت کوتاه امکان پذیر نباشد. بنابراین حوزه سلامت از جمله اولویتهای مشارکتهای مردمی به شمار می آید.

دکتر پیوندی در ادامه خاطرنشان کرد: خیرین با مشارکت در حوزه سلامت، عملا جزو گروه پزشکی به شمار می آیند و در صواب و احساس رضایتی که جامعه پزشکی در ارایه خدمات به هم میهنان دارند سهیم و شریک هستند. برای ارایه خدمات پزشکی غیر از تحصیل دانش و مهارت و اخلاق پزشکی، راه دیگری هم وجود دارد و آن هم مشارکت خیرین گرامی در تامین منابع سلامت است.

وی در ادامه گفت: خانواده بزرگ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی علاوه بر خدمات آموزشی و تولید دانش، مسوولیت سلامت بیش از ۵ میلیون شهروند (۵۳ درصد جمعیت استان تهران) را برعهده دارد و پذیرای بیماران نیازمند به خدمات فوق تخصصی ارجاعی از سراسر ایران است.

دکتر پیوندی با بیان این مطلب که دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در راستای وظایف خویش در زمینه تولیت سلامت، از هر فرصتی برای توسعه زیرساختها و منابع برای ارتقای سلامت جامعه به صورت مطلوب استفاده خواهد کرد افزود: بر همین اساس بسترسازی برای اثربخشی بیشتر فعالیتهای خیرین در مسیر تامین سلامت نیازمندان و ایجاد سازوکارهای اطمینان ‏‏بخش برای تضمین بهره‏برداری مطلوب از کمک‏های خیرین ارجمند از سیاست‏های راهبردی این دانشگاه به شمار می ‏آید.

وی اظهار امیدواری کرد که در آینده ‏ای نه چندان دور، در سایه همدلی روزافزون دولت و مردم، نظام سلامت به گونه ‏ای سامان یابد که بیماران جز رنج بیماری دغدغه ‏ای نداشته باشند و آحاد جامعه در مواقع نیاز از بهترین خدمات درمانی بهره ‏مند شوند و از خیرین  برای مشارکت در زمینه های جدید مانند توسعه خوابگاه های دانشجویی و توسعه فعالیتهای علمی از طریق راه اندازی زیرساختهای تحقیقاتی، تامین گرانتهای پژوهشی و جوایز علمی برای تولید دانش و فن آوری نیز استفاده کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه گفت: همانطور که خیرین بزرگوار تا به حال پا به پای جامعه پزشکی در تامین سلامت مردم مشارکت کرده اند، مشارکت این عزیزان با دانشمندان و محققان و پزشکان در پیشرفت علم و دانش و فنآوری هم ممکن و پسندیده و ضروری است. مشارکت خیرین در پیشرفت علم در دنیا دارای نمونه های موفق بسیاری است.

وی تاکید کرد: خیرین با انگیزه مقدس و با مشارکت مادی و معنوی پربرکت، بستر ساز رشد علمی و همین طور مشوق دانشمندان و پزشکان خواهند بود.

دکتر پیوندی در ادامه اظهار داشت: مصمم هستیم با همیاری شما بزرگواران زمینه مشارکت عموم مردم را نیز تسهیل کنیم تا هر کس به تناسب توان خود امکان مشارکت در رفع نیازهای بهداشتی و درمانی هم میهنان و هم نوعان و هم کیشان خود را بیاید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان سخنان خود ضمن قدردانی از تمامی خیرین که با انگیزه مقدس و همت والای خویش در درمان بیماران نیازمند دانشگاه و نظام سلامت را یاری می دهند برای آنان آرزوی سلامتی و توفیق کرد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcfcxdm.w6d1vagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما