جمعه ۳۰ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 42767
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
مدیر حوزه های علمیه در بازدید از مرکز امور نخبگان:

آسیب شناسی نخبگانی ضروری است

قم نيوز : قم نیوز: آسیب شناسایی نخبگانی باید مورد بحث قرار گیرد تا از این طریق شاهد نتایج بهتری باشیم.
آسیب شناسی نخبگانی ضروری است
به گزارش قم نیوز،  آیت الله اعرافی مدیر حوز های علمیه با حضور در مرکز امور نخبگان و استعداهای برتر حوزهای علمیه در جریان فعالیت های این مرکز قرار گرفت.

مدیر حوزه های علمیه در این نشست در سخنانی از فعالیت های خوبی که در این مرکز برای شناسایی و حمایت نخبگان تاکنون صورت گرفته تقدیر نمود و افزود: لازم است، طرح هایی مانند پروژه پژوهشی در موضوعات فلسفه و طرح تئوری جدا سازی و یا عدم جدایی ممتازین و استعدادهای برتر درامر آموزش مورد بحث قرار گیرد.

وی بیان داشت: ده ها پروژه با موضوعات مختلف که یکی هم پروژه آسیب شناسایی نخبگانی است، باید مورد بحث قرار گیرد تا از این طریق شاهد نتایج بهتری باشیم.

 عضو شورای عالی حوزه افزود: جایی که صف و مدرسه وجود دارد، باید  توانایی مدرسه در شناسایی نخبه و مسائل دیگر مورد لحاظ قرار گیرد؛ یعنی در برنامه ریزی باید مدرسه و صف بکارگرفته شوند، تا بتوانند با این مرکز همکاری کنند، اگر این قدرت، توانایی و قابلیت در مدرسه علمیه نیست در استان باید این فعالیت صورت گیرد.

آیت الله اعرافی افزود: لازم است مرکز امور نخبگان،  فعالیت را به مدارس و صف بسپارد و عمل نظارت بر مسائل را بر عهده گیرد.

۲۵۰ نخبه شناسایی شده اند

در ادامه  این بازدید حجت الاسلام و المسلمین عماد از عملکرد و فعالیت مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر گزارشی ارائه داد و گفت: تا کنون در طی سه مرحله بالغ بر ۲۵۰ نخبه در حوزه شناسایی شده اند.

وی بیان داشت: این شناسایی در سه مرحله انجام شده، در مرحله اول از طریق سامانه نجا برای کسانی که معدل 19 را دارند، پرونده تشکیل می شود در مراحل بعد از تحقیق، بررسی و تائید بخش های مختلف مرکز ستادی و صفی حوزه، این پرونده برای بررسی بیشتر وارد کار گروه  شناسایی امور نخبگان حوزه می شود و در مراحل بعد مانند مصاحبه علمی این طلاب بر اساس استعداد به دو گروه ممتاز و استعداد برتر تقسیم می شوند.

رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه افزود: به فردی نخبه گفته می شود که در امور آموزش، پژوهش، فرهنگی و تبلیغی نخبه شناخته شود، این طور نیست که در بخش آموزش، استعداد برتر باشد و دیگر امور نخبه نباشد.

 حجت الاسلام و المسلمین عماد بیان داشت: اساسا طلاب که دارای ذهن فعال هستند به سه دسته ممتاز، نخبه و استعداد برتر می شود تقسیم کرد و هرکدام هم کارکردهای خود را دارد.

 وی بیان داشت: در بحث امور نخبگانی طلاب حوزه، بحث حمایت و پشتیبانی  بسیار مهم است و باید طوری برنامه ریزی کرد که طلبه نخبه بعد از طی مراحلی گرفتار آسیب نشود: اگر حمایت ها خوب صورت گیرد قطعا آسیب  ها هم کمتر می باشد.

آیت الله سید محمدغروی عضو شورای عالی حوزه های علمیه و عضو مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه نیز در این نشست گفت: در استعداد برتر هنوز ورود جدی نشده، استعداد برتر پژوهشی نیز به صورت مستقل  خواهیم داشت در حال حاضر تنها آموزشی است؛ ولی بی ارتباط با بحث  پژوهش و تبلیغ نخواهد بود.

وی افزود: استعداد برتر؛ قطعا با نخبه فرق دارد و هر کدام دارای شرائط و مشخصاتی می باشند و نخبه اساسا کسی است که در همه موضوعات پژوهش، آموزش، تبلیغ و دیگر مسائل برتر باشد؛ تنها صرف آموزش و یا پژوهش نیست.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcfeedj.w6d0vagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما