شنبه ۵ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۰
کد مطلب : 39707
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قم

افزايش مشاركت مردم در احياي بافت‌هاي فرسوده با ايجاد دفاتر تسهيل‌گري

قم نيوز : قم نیوز: مديرعامل سازمان زيباسازي، بهسازي و نوسازي اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) شهرداري قم با تأكيد بر لزوم مشاركت مردم در احياي بافت‌هاي فرسوده و معضل دار از راه‌اندازي دفاتر تسهيل گري در اين مناطق خبرداد.
افزايش مشاركت مردم در احياي بافت‌هاي فرسوده با ايجاد دفاتر تسهيل‌گري
به گزارش قم نیوز، عليرضا خاكي  با اشاره به راه‌اندازي دفتر تسهيل گري در خانه تاريخي لاجوردي، اظهار كرد: تجربه مختلف در بافت‌هاي فرسوده گوناگون نشان داده است كه نگاه صرفاً كالبدي اصولاً به نتيجه‌اي نمي‌رسد، اينكه قسمتي از بافت فرسوده با بودجه‌اي خريداري شده، تخريب و بازسازي شود و به فروش برود٬ روش مناسب براي احيا نيست.

مديرعامل سازمان زيباسازي، بهسازي و نوسازي اطراف حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با بيان اينكه شهر قم ۱۰۷۴ هكتار بافت فرسوده مصوب دارد، افزود: اين شيوه از نوسازي هم كار زمان بري است و هم هزينه بسياري را ايجاد مي‌كند.

وي تأكيد كرد: به همين دليل از سال گذشته ايجاد رويكرد مشاركتي و توليد محرك‌هاي توسعه در بافت تاريخي جزو برنامه سازمان قرار گرفته است و به دنبال اين هستيم راه كارهايي بينديشيم كه مردم وارد عرصه نوسازي شوند.

خاكي با بيان اينكه جهت افزايش مشاركت مردم در احياي بافت‌هاي فرسوده بايد مردم در اجرا و تهيه طرح حضور فعال داشته باشند، افزود: به همين منظور پيشنهاد ايجاد دفاتر تسهيل گري در محله‌هاي هدف احياي بافت‌هاي فرسوده داده شد كه هم در زمان تهيه طرح و هم در زمان اجرا با همراهي مردم كار پيش رود.

مديرعامل سازمان زيباسازي، بهسازي و نوسازي اطراف حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با اشاره به اينكه با استقرار دفاتر تسهيل گري مردم در مسئله يابي مي‌توانند نقش داشته باشند، تصريح كرد: اينكه مسئله يك بافت چه چيزي است كه مردم انگيزه نوسازي آن را ندارند، مثل دسترسي ناقص، توان مالي پايين، مشكل آب‌هاي سطحي و از اين دست مسائل را مي‌توان به كمك مردم دريافت.

وي بيان كرد: شناسايي دقيق بافت فرسوده با يك ماه حضور طراح در منطقه و ورود شهرداري به صورت ضربتي ممكن نيست و سرمايه و آگاهي اصلي در دست مردم است و به همين دليل ايجاد دفاتر تسهيل گري در همه كلان شهرها از جمله قم در دستور كار قرار گرفته است و در آن نمايندگان راه و شهرسازي و شهرداري حضور دارند.

خاكي افزود: اينكه چه اقدامي براي محل از ساخت بوستان و فضاي سبز تا خيابان ضرورت بيشتري دارد٬ به وسيله مردم تعيين مي‌شود و هر چه در راستاي هماهنگي با مردم حركت كنيم تحقق‌پذيري اين برنامه‌ها بيشتر انجام خواهد شد.

مديرعامل سازمان زيباسازي، بهسازي و نوسازي اطراف حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با بيان اينكه دفتر تسهيل گري خانه لاجوردي توسط اداره كل راه و شهرسازي استقرار يافته و شهرداري در اين رابطه همكاري نزديكي كرده است، گفت: به دنبال اين هستيم كه دفاتر تسهيل گري را در بافت فرسوده و سكونتگاه‌هاي غيررسمي ايجاد كنيم و اميدواريم كه تا پايان سال يك دفتر در بافت فرسوده و يك دفتر در سكونتگاه غيررسمي ايجاد كنيم.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcfeedm.w6d1xagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما