پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۲
کد مطلب : 49337
منبع : خبرگزاری فارس
عضو مجلس خبرگان رهبری مطرح کرد

جایگاه بخشش در مبانی اسلامی/کسی که از رحمت پروردگار مایوس شود خدا را نشناخته است

قم نيوز : قم نيوز: نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری گفت: عفو و بخشش شیوه بزرگان است، زمانی که برادران حضرت یوسف در برابر او قرار گرفتند و از هویت برادرشان متوجه شدند، حضرت یوسف به آن‌ها گفت که خداوند شما را می‌آمرزد، خداوند رحیم است.
جایگاه بخشش در مبانی اسلامی/کسی که از رحمت پروردگار مایوس شود خدا را نشناخته است
جایگاه بخشش در مبانی اسلامی/کسی که از رحمت پروردگار مایوس شود خدا را نشناخته است
به گزارش قم نيوز، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم ظهر امروز در آیین ترتیل خوانی در حرم حضرت معصومه با اشاره به حیله‌های نفس اظهار کرد: یکی از این حیله‌ها این است که نفس کارهای زشت را در برابر انسان زیبا می‌کند، انسانی زمانی که گرفتار گناه شد، اسیر نفس می‌شود، برخی از انسان‌ها عقل‌هایشان اسیر نفس است.

وی ادامه داد: امام علی(ع) فرمود کسی که از خودش راضی باشد، هلاک خواهد شد، برای نجات از اسیر شدن به دست هوای نفس باید به اولیای الهی پناه ببریم، آن‌ها کارهای خوب و زشت را به انسان معرفی می‌کنند، انسان مومن باید ارزش‌های خودش را با معیار اهل‌بیت(ع) مورد ارزیابی قرار بدهد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: انسان باید دست خواهش را پیش خداوند ببرد، کرم خدا بی پایان است، امام صادق(ع) فرمود انسان مومن شکایت خود را فقط به انسان مومن می‌کند، اما کسی مع به منافقان شکایت کند، از خدا شکایت برده است، انسان مومن به خدا شکایت می‌برد.

حاج ابوالقاسم با اشاره به ویژگی‌های انسان مومن اظهار کرد: این انسان شکایت خداوند را پیش کسی نمی‌برد، همچنین ما نباید شکایت خودمان را به نهادهای استکباری و رسانه‌های بیگانه ببریم و بهانه دست آن‌ها بدهیم.

وی ادامه داد: یاس از رحمت الهی نشانه کفر است، کسی که از رحمت پروردگار مایوس می‌شود، معلوم است که خداوند را نشناخته است، یکی از چیزهایی که خدا به مومن عطا می‌کند، حسن ظن به خداوند است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: عفو و بخشش شیوه بزرگان است، زمانی که برادران حضرت یوسف در برابر او قرار گرفتند و از هویت برادرشان متوجه شدند، حضرت یوسف به آن‌ها گفت که خداوند شما را می‌آمرزد، خداوند رحیم است.

حاج ابوالقاسم با اشاره به داستان حضرت یوسف اظهار کرد: برادران این پیامبر الهی با او قطع رابطه و ظلم کردند، اما حضرت یوسف با آن‌ها رابطه برقرار کرد و از گناهان آن‌ها درگذشت، حضرت یوسف با وجود اینکه در زندان بود، اما زمانی که حاکمیت به علم او نیاز داشت، آن علم را در اختیار حکومت قرار داد.

وی ادامه داد: انسان پس از بخشش نباید شخص را مورد سرزنش قرار بدهد و این مساله در قرآن مورد تاکید شده است، انسان باید عفو کند و باید انسان گناهکار را مورد سرزنش قرار ندهد.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری افزود: گاهی گذشت و بخشیدن، نشانه ذلت حکومت اسلامی و مضر است، در اینجا باید انسان بایستد و حق را بگیرد، اما در شرایط معمولی رویه بزرگان عفو و بخشش است.

حاج ابوالقاسم با اشاره به راه رسیدن به آرامش اظهار کرد: یاد خداوند راه رسیدن به آرامش است، دل با یاد خداوند آرام می‌گیرد، ذکر خدا تنها ذکر زبانی نیست، ذکر الهی این است که خدا را به یاد داشته باشیم و در صحنه عمل به یاد خدا باشیم.

وی ادامه داد: حقیقت ذکر الهی، اطاعت از خدا است، کسی که مطیع خدا باشد، به آرامش می‌رسد، در روایتی می‌خوانیم انسان راستگو چون مطیع پروردگار است و در گفتار چارچوب خدا را رعایت می‌کند، آرامش دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان خاطرنشان کرد: در روایات آمده است که روزه و حج موجب آرامش دل است، چون اطاعت از پروردگار است، آرامش در جهان امروزی یک گمشده است و باید با ذکر الهی سعی کنیم که آرامش پیدا کنیم.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcfemdj.w6d1magiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما