شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۳
کد مطلب : 32137
قم نگار گزارش می‌دهد

احداث «کمپینگ»؛ راهکار موقت برای اسکان زائران در قم‌

قم نيوز : قم نگار: سال ۸۹ در سفر رهبر انقلاب به استان قم، ۲۳۱ مصوبه در قالب ۳۲۰ طرح و پروژه برنامه‌ریزی شد که یکی از طرح‌ها احداث ۳ کمپینگ ارزان قیمت بود اما با گذشت ۵ سال از تصویب همچنان بلاتکلیف است.
احداث «کمپینگ»؛ راهکار موقت برای اسکان زائران در قم‌
به گزارش قم نگار، میدان آستانه و صحن‌های اطراف حرم را که قدم می‌زنی تا چشم کار می‌کند، مملو از زائرانی است که قم و حرم کریمه اهل بیت (س) را در این تابستان گرم برگزیده‌اند تا در این ایام که جشن دهه کرامت و همزمان با میلاد حضرت است، به این مکان مقدس مشرف شوند.

زائرانی که از شهرهای دور و نزدیک و حتی کشورهای خارجی به ویژه عراق، پاکستان، لبنان و بسیاری کشورهای دیگر آمده‌اند. در این میان اما مایه تاسف است که کمبود هتل و اقامتگاه در استان قم سبب شده تا زائران و مسافران همواره با مشکل کمبود فضای اقامتی مواجه شوند از همین رو ساعات محدودی را تنها برای زیارت در قم برمی گزینند؛ از همین رو استان قم نیز نمی‌تواند از فرصت و ظرفیت حضور زائران و توریست‌ها بهره‌مند شود.

وجود تنها ۹ هزار تخت در هتل‌ها و اقامتگاه‌های استان قم آماری است که به طور قطع پاسخگوی حضور میلیونی زائران در طول سال نیست. در زمان‌هایی مثل مناسبت‌ها و اعیاد مذهبی که قم کانون توجه است از جمله در نیمه شعبان، عید نوروز، تعطیلات تابستان، دهه کرامت و امثال آن بیش از پیش این ضعف در امکانات بروز می‌کند.

البته مدیران و مسئولان استانی برای جبران این کمبود با تشکیل ستاد تسهیلات تلاش می‌کنند تا از ظرفیت مدارس، بوستان‌ها و ورزشگاه‌ها و حتی اماکن متبرکه استفاده کنند، اما در شرایطی که میهمانان خارجی و توریست‌ها می‌توانند ظرفیتی فرهنگی و اقتصادی در اختیار استان قرار دهند استفاده از این امکانات اولیه پاسخگو نیست.

احداث کمپینگ ارزان قیمت، راهکار موقت برای اسکان زائران

در این میان اما یکی از طرح‌هایی که می‌تواند تا زمان احداث هتل‌های مناسب و نزدیک به حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران پاسخگو باشد احداث کمپینگ‌هایی است که حداقل زائران ایرانی با هزینه‌ای کمتر برای اقامت بیشتر در استان قم ترغیب شوند، همچنین از اسکان موقت زائران و مشافران در حاشیه پیاده‌روها، پارکینگ‌ها، صحن‌های اطراف حرم مطهر و مسجد جمکران جلوگیری شود.

سال ۸۹ طی سفر رهبر معظم انقلاب به استان قم، تعداد ۲۳۱ مصوبه در قالب ۳۲۰ طرح و پروژه برنامه ریزی شد، که یکی از طرح‌ها احداث ۳ کمپینگ ارزان قیمت بود که به عهده میراث فرهنگی گذاشته شد.

اینک با گذشت ۵سال از تصویب طرح و گذشت یک سال از پایان اجرای مصوبات سفر رهبری همچنان این طرح بین اوقاف و میراث و فرهنگی در کشمکش است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم، در این باره می‌گوید: از احداث سه کمپینگ زائران از محل مصوب سفر مقام معظم رهبری دو کمپینگ امامزاده شاه جمال، امامزاده جعفر غریب نیازمند تعامل با اداره کل اوقاف استان بوده و کمپینگ بوستان فدک نیز از سال گذشته با جذب اعتبار ۴۰۰ میلیون تومانی آماده شده است.

عیسی رضایی با بیان اینکه زمین ۲ مورد از این کمپینگ‌ها از سوی اوقاف تامین شده است، می‌افزاید: در ابتدای انجام طرح اداره کل میراث فرهنگی با تامین زمین و دریافت یک میلیارد اعتبار ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی در ساخت کمپینگ‌ها داشت که ادامه طرح به اداره کل اوقاف واگذار شد.

زمین از اوقاف، پول از میراث
این در حالی است که رئیس اداره بهره وری اقتصادی اوقاف و امور خیریه استان قم می‌گوید: پس از طرح موضوع احداث کمپینگ برای اسکان زائران اداره کل اوقاف و امور خیریه زمینی را در دو منطقه امامزاده جعفر قریب (ع) و امامزاده شاه جمال (ع) در اختیار اداره کل میراث فرهنگی گذاشت، این اداره نیز از هر پروژه حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد پروژه را اجرا کرد که در ادامه به دلیل عدم تخصیص اعتبار پروژه راکد ماند.

به گفته حجت الاسلام حسن امینی خواه ، با پیگیری‌های صورت گرفته به اداره کل میراث فرهنگی اعلام کردیم زمین‌هایی که برای این پروژه‌ها اعطا شده است ارزش میلیاردی دارد بنابراین باید تکلیف پروژه مشخص شود که میراث فرهنگی اعلام کرد در حال حاضر اعتباری برای ساخت و تکمیل این پروژه‌ها نداریم و تخصیص اعتبار صورت نگرفته است.

وی می‌افزاید: برای احداث این کمپینگ‌ها اداره کل اوقاف هیچ تعهد و اعتباری در این زمینه ندارد، با این وجود برای پروژه کمپینگ امامزاده شاه جمال اصلاحاتی صورت گرفته است که برای دریافت اعتبار و مشارکت از طریق بخش خصوصی یا سازمان اوقاف پیگیر هستیم.

میراث فرهنگی، متولی احداث کمپینگ اقامتی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم نیز می‌گوید: از این سه کمپینگ که در محل امامزاده شاه جمال، امامزاده جعفر غریب و بوستان فدک قرار دارند با توجه به وجود شرایط مهیا کمپینگ مستقر در بوستان فدک تقریبا آماده است ولی برای دو کمپینگ دیگر امسال برای ساخت و دریافت اعتبار اعلام آمادگی کرده‌ایم.

اما آنچه که رئیس اداره بهره وری اقتصادی اوقاف و امور خیریه استان قم، می‌گوید این است که مجری پروژه احداث کمپینگ‌ها میراث فرهنگی بوده و ابلاغ اعتبار صورت گرفته هم برای میراث بوده است و اوقاف در این طرح دخیل نیست.

حجت الاسلام امینی خواه تصریح می‌کند: در این پروژه اداره کل اوقاف تنها زمین را به میراث فرهنگی معرفی و اعطا کرد ولی هم مجری و هم ابلاغ اعتبار از طرف ردیف سفر مقام معظم رهبری به اداره کل میراث فرهنگی شده است.

وی می‌افزاید: اداره کل اوقاف و امور خیریه نیز در حد توان در راستای خدمت رسانی به زائران در راستای تامین محل اسکان تلاش می‌کند و ۲ پروژه اقامتی را نیز در دست اجرا دارد.

احداث کمپینگ نقطه آغاز، برای جذب سرمایه گذار
به هر صورت آنچه باید مسئولان مربوطه مدنظر داشته باشند این است که تنها از راه همدلی و همزبانی است که می‌توانند در پیشرفت، توسعه و عمران استان گام بردارند و در سایه این وحدت و همدلی است که می‌توانند جلب رضایت زائران و شهروندان به همراه داشته باشند.

احداث کمپینگ نیز اگر چه نمی‌تواند حداعلای خدمت رسانی به زائران باشد، می‌توان گفت تنها گامی است برای آغاز راه تامین اقامتگاه و هتل‌های متناسب و در شان زائران کریمه اهل بیت (س)، اما در شرایط موجود که روز به روز به تعداد زائران و مسافران به حرم کریمه اهل بیت (س) افزوده می‌شود، اجرای این طرح می‌تواند راهگشا باشد تا با تدبیر مسئولان استانی و حمایت‌های ملی راه برای حضور سرمایه گذاران و بخش خصوصی در احداث هتل و اقامتگاه‌ها هموار شود.

گزارش از زینب حیدری
انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdcfeydm.w6d0magiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما