پنجشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۰۰
کد مطلب : 51127
منبع : خبرگزاری فارس
عضو هيأت علمي جامعة المصطفي العالميه مطرح كرد

تلاش و مجاهدت علمي امام صادق(ع) مثال‌زدني است

تلاش بي‌دريغ امام صادق(ع) در ترويج علوم مختلف
قم نيوز : قم نیوز: عضو هيأت علمي جامعة المصطفي العالميه گفت: امام صادق(ع) بي‌دريغ درهاي علم و فرهنگ را باز كردند و دانشگاهي را بنيانگذاري كردند اگر افراد از فرق و مذاهب مختلف نيازي داشتند نزد امام شاگردي مي‌كردند و مسائل علمی و دینی را فرا مي‌گرفتند.
تلاش و مجاهدت علمي امام صادق(ع) مثال‌زدني است
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام محمد دشتی در قم، ضمن تسلیت سالروز شهادت امام صادق(ع) اظهار کرد: شرایط دوران پیشوای ششم شیعیان از نظر فرهنگی، علمی، سیاسی و اجتماعی حائز اهمیت است و ایشان در زمینه مبارزات سیاسی و اجتماعی در واقع روش و شیوه تقیه را پیش گرفتند.

وی خاطرنشان کرد: این امام بزرگوار در مسائل سیاسی، اجتماعی و نظامی ورود پیدا نکردند زیرا نیروی لازم را نداشتند البته احساسات و عواطف جامعه آن زمان به سمت اهل بیت(ع) بود.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه ادامه داد: این تمایلات و گرایش‌های عاطفی از سوی اهل ابیت(ع) آزموده شد ولی سرانجام مشخص شد از نظر عملی این عواطف نمی‌تواند پشتوانه حرکت جدی سیاسی، نظامی، سیاسی و اجتماعی داشته باشد.

وی تصریح کرد: سوابق دوران امام حسین(ع)، امام حسن(ع) و امام علی(ع) کافی بود تا مشخص شود مردمی که با این عواطف ادعایی می‌کنند پای این ادعا نیستند و به معنایی خیانت می‌کنند.

دشتی عنوان کرد: در زمان امام صادق(ع) امواج عاطفی وجود داشت ولی امام با توجه به تجارب تلخ گذشته اعتماد نکردند و با وجود آنکه پیشنهاداتی داده شد تا امام مدیریت را بر عهده گیرند ولی به این پیشنهادات پاسخ رد دادند زیرا می‌دانستند این پیشنهادات و عواطف در عمل ناپایدار و غیر قابل اعتماد است.

 وی یادآور شد: حضرت در جبهه خطرات و چالش‌های سیاسی و نظامی یاور نداشتند بنابراین در این بخش ورود پیدا نکردند و به پیشنهادات جواب منفی دادند.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه با اشاره به ورود امام صادق(ع) در حوزه فرهنگی و علمی گفت: حضرت به طور بی‌دریغ درهای علم و فرهنگ را باز کردند و دانشگاهی را بنیانگذاری کردند و اگر افراد از فرق و مذاهب مختلف نیازی داشتند نزد پیشوای ششم شیعیان شاگردی می‌کردند و مسائل علمی و دینی را فرا می‌گرفتند.

وی خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) مسائل علمی فیزیک و شیمی را مطرح کردند که با علم روز هماهنگی داشت حضرت مرزهای علم و دانش را قرن‌ها جلو بردند به طوری که جهان متمدن قرن‌ها بعد به آن دست پیدا کردند.

دشتی عنوان کرد: این امام بزرگوار در زمینه علوم مختلف شاگردانی را تربیت کرده و معارف اصیل اسلام را تبیین کردند و به مناظرات و گفت‌وگوها با اهل دانش پرداختند. افراد در این مناظرات و گفت‌وگوها با تمام وجود به شخصیت بی‌نظیر امام صادق(ع) اعتراف کرده‌اند.

وی با بیان اینکه روسای مذاهب مختلف به شخصیت ممتاز و بی‌نظیر علمی امام صادق(ع) اعتراف دارند گفت: تلاش و مجاهدت علمی امام صادق(ع) مثال‌زدنی است و بیشترین شاگرد را این امام بزرگوار تربیت کردند.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: در آن دوران اندیشه‌های انحرافی نفوذ و گسترش پیدا کرده بود. در چنین شرایطی امام صادق(ع) نهضت علمی را آغاز کردند و بی‌دریغ علوم و معارف حقه را به همه تشنگان چشاندند و شاگردان فراوانی را تربیت کردند.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcfeydt.w6dy0agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما