دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب : 25504

راه اندازی ورزش‌های ساحلی قم در آستانه تحقق

قم نيوز : قم نیوز: ورزش قم اگرچه در میان ورزش سایر استان‌های کشور از نظر حضور تیم‌ها در لیگ‌های کشور و تعداد ملی پوش در وضعیت مطلوبی به سر می‌برد اما در بخش‌هایی با خلا سخت افزاری مواجه است.
راه اندازی ورزش‌های ساحلی قم در آستانه تحقق
به گزارش قم نیوز، در حالی که مدیرکل سابق ورزش و جوانان قم، افزایش سرانه ورزش قم را منوط به افتتاح طرح‌های ورزشی در دست اجرای قم دانسته بود اما بدون شک حتی افتتاح این طرح‌های عمرانی هم مشکل امکانات فعال سازی برخی رشته‌های ورزشی را حل نمی‌کند.

ورزش‌های ساحلی، از جمله ورزش‌های نوپا اما پرطرفدار و مدال آوری هستند که جای آن‌ها در ویترین ورزشی قم همواره خالی بوده است و علت این امر، نبود زمین ورزشی ساحلی در قم است.

در گذشته عموم مردم تصور می‌کردند ورزش‌های ساحلی در شهرهایی با موقعیت جغرافیایی بندری و دارای ساحل انجام می‌شود و امکان فعال کردن این رشته‌ها وجود ندارد اما توسعه امکانات عمرانی سبب شد زمین‌های ورزشی ساحلی بتدریج جای خود را در میان طرح‌های عمرانی ورزشی کشور چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی باز کند.

جرقه احداث نخستین زمین ورزشی ساحلی یکی دو سال پیش زده شد و یکی از زمین‌های دارای کاربری ورزشی و تحت اختیار اداره کل ورزش و جوانان قم در منطقه نیروگاه برای راه اندازی زمین فوتبال ساحلی در نظر گرفته شد اما به دلیل کمبود اعتبار ساخت و تجهیز آن، مسکوت ماند.

کمبود بودجه پروژه‌های عمرانی ورزشی کشور در یک سال اخیر سبب شد این طرح هرگز شکل عملی به خود نگیرد و شاید وقتی دیگر در اختیار فوتبال ساحلی و یا دیگر رشته‌های ورزشی قم قرار گیرد.

تخصیص زمین نخستین زمین ساحلی قم

پیگیری‌های هیئت فوتبال استان قم و همکاری شهرداری قم در ‌‌نهایت منجر به توافقی شیرین برای ورزش قم شد و زمینی در محدوده بوستان علوی که از نظر کار‌شناسی در فضایی مناسب در نظر گرفته شده به نخستین زمین ورزش ساحلی قم اختصاص داده شد.

به طور کلی ساختار فوتبال شامل سه بخش فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی است اما قم با وجود فعالیت جدی در زمینه توسعه فوتبال و فوتسال، تاکنون فعالیتی در زمینه فوتبال ساحلی نداشته است.

استان قم تنها یک داور در فوتبال ساحلی دارد و به جز این، تاکنون فعالیت باشگاهی در این زمینه در قم وجود نداشته و علت آن، نبود زمین فوتبال ساحلی در قم بوده است.

پوشش کف زمین فوتبال ساحلی منحصرا از شن کنار ساحل است و بایستی خالی از ریگ، صدف و هر نخاله دیگری باشد در حالی که زمین شکل مستطیل دارد، طول آن بین ۳۵ تا ۳۷ متر و عرض آن ۲۶ تا ۲۸ متر است و خط محوطه جریمه نیز به فاصله ۹ متر از دروازه قرار دارد.

برای را اندازی و تجهیز این زمین، نیاز به بودجه‌ای است که بر اساس گفته مسئولان هیئت فوتبال استان قم قرار است جلسه‌ای برای شیوه تامین بودجه ساخت آن بین هیئت فوتبال قم و شهرداری قم برگزار شود.

زمین ساحلی و پوشش چند رشته‌ای

راه اندازی زمین ورزش‌های ساحلی تنها علاقمندان به فوتبال ساحلی را پشتیبانی نمی‌کند بلکه چند هیئت ورزشی در قم از مزیت این زمین بهره‌مند می‌شوند و خروجی همه این‌ها، رشد ورزش قم و بالا رفتن بخت مدال آوری ورزش قم در رشته‌هایی است که همیشه برای تجربه اندوزی در آن‌ها شرکت می‌کرده است.

بدون شک راه‌اندازی یک زمین استاندارد فوتبال ساحلی علاوه بر فعال شدن این رشته برای نخستین بار در قم، می‌تواند پاسخگوی نیاز بخش ساحلی بسیاری از رشته‌های دیگر هم باشد برای مثال تیم‌های والیبال ساحلی، کبدی ساحلی، هندبال ساحلی و چند رشته دیگر می‌توانند از این زمین برای انجام تمرینات خود استفاده کنند.

سال گذشته تیم‌های هندبال ساحلی، کبدی ساحلی و والیبال ساحلی که تجربه تمرین در زمین ساحلی را نداشتند یا از اعزام به مسابقات قهرمانی کشور به نمایندگی از قم سرباز زدند و یا بدون آمادگی کافی برای موفقیت در آن شرکت کردند اما راه اندازی زمین ورزشی ساحلی، ورزش قم را در موقعیت جدید قرار می‌دهد.

علاوه بر این، با توجه به وجود ماسه سرند شده در زمین فوتبال ساحلی، این مکان فضای بسیار خوبی برای تمرینات بدنسازی تیم‌های ورزشی حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای ایجاد می‌کند و به جرئت می‌توان گفت بخش قابل توجهی از نیازهای ورزشی قم را پاسخ می‌دهد.

امید است همکاری‌های لازم در زمینه تامین بودجه ساخت و بهره برداری از سوی نهادهای مربوطه انجام گرفته تا قم هر چه سریع‌تر صاحب نخستین زمین فوتبال ساحلی شود.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcfjtd0.w6dtxagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما