> عربستان متعهد به حفظ عزت و کرامت حجاج ایرانی شده است | قم نیوز
جمعه ۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۳
کد مطلب : 51514
منبع : خبرگزاری فارس
رئیس پژوهشکده حج و زیارت:

عربستان متعهد به حفظ عزت و کرامت حجاج ایرانی شده است

قم نيوز : قم نیوز: رئیس پژوهشکده حج و زیارت گفت: مسؤولان کشورمان در امور حج در دیدارهایی که با مسؤولان عربستانی داشتند، قراردادهای محکمی را با آنها بستند تا عزت و کرامت حجاج ایرانی حفظ شود و مسؤولان سعودی در این خصوص تعهد دادند.
عربستان متعهد به حفظ عزت و کرامت حجاج ایرانی شده است
به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی علیزاده موسوی ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز با اشاره به اهمیت فریضه حج اظهار کرد: اگر به فرایض دینی توجه کنیم می‌بینیم که شاید به هیچ فریضه دینی در اسلام مثل حج امر نشده باشد.

وی ادامه داد: حج برای تمام مسلمانان است و خطاب خداوند در آیات حج در قرآن به همگان است، رسول اکرم(ص) فرمودند که حج دین است، مراد پیامبر(ص) از این روایت این است که حج برابر با تمام دین است، اگر مناسک دین را در نظر بگیریم، حج کوچک شده و سمبل تمام دین است.

رئیس پژوهشکده حج و زیارت افزود: خانه کعبه نخستین خانه ای بود که برای بشر بنیان نهاده شد، این خانه برای هدایت تمام بشر است. مسلمانان باید حج را به جا بیاورند و حج جایگاه بلندی در اسلام دارد، اما متاسفانه بعد از فاجعه منا شاهد بودیم که تبلیغات زیادی علیه حج شد.

علیزاده موسوی با اشاره به موج تبلیغات گسترده علیه حج در جامعه اظهار کرد: سه گروه علیه حج موضع گرفتند، یک گروه باستان گراها بودند، اما گروه دیگر دغدغه دینی نداشتند و می‌خواستند که با تبلیغ علیه حج، مردم را از دین جدا کنند.

وی ادامه داد: حج ارتباطی با آل سعود ندارد و نمی توان این فریضه الهی را به وهابیت گره زد، برخی قصد بدی نداشتند، اما ناخودآگاه علیه حج تبلیغ کردند، ائمه معصومین(ع) در دوره خلفای اموی و عباسی به حج رفتند و این فریضه الهی را ترک نکردند.

رئیس پژوهشکده حج و زیارت با بیان اینکه آل سعود و فرقه وهابیت بسیار دوست دارند که شیعیان ایرانی به حج نروند گفت: هزینه‌ای که عربستان در حج صرف می‌کند، بسیار بیشتر از هزینه ای است که ما در آنجا صرف می‌کنیم، عربستان سالانه 200 میلیارد درآمد نفتی دارد و این درآمد قابل مقایسه با درآمد این کشور از حج نیست.

علیزاده موسوی با اشاره به اثرات حضور شیعیان در حج اظهار کرد: شیعیان با حضور خودشان در حج تبلیغات وهابیت را برهم می‌زنند، این فرقه میلیاردها دلار برای تبلیغات علیه شیعیان هزینه صرف کرده و وهابیت کتاب‌های زیادی علیه مکتب تشیع منتشر کرده است، حضور شیعیان در حج شبهات وهابیت را در خصوص مکتب تشیع برطرف می‌کند و حج حلقه وصل ما با دنیا است.

وی ادامه داد: برای مسلمانی حج واجب می‌شود که استطاعت مالی و بدنی داشته و راه بر او بسته نشده باشد، حج بر کسی که بیماری ندارد و قادر بر انجام فرایض حج نیست، واجب نیست.

رئیس پژوهشکده حج و زیارت افزود: روابط ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون با عربستان خوب نبوده است، اما با این وجود بحث حج با روابط بین ایران و عربستان گره نخورد. در فاجعه منا با تحقیقاتی که انجام دادیم، متوجه شدیم که عربستان صلاحیت اداره حج را ندارد.

علیزاده موسوی با اشاره به نتیجه تحقیقات انجام شده در خصوص فاجعه منا اظهار کرد: براساس این تحقیقات عربستان تعمدی در این حادثه نداشت، پیش از این هم بارها صدها تن از حجاج از کشورهای مختلف در حوادثی در پل منا و تونل منا کشته شده بودند.

وی ادامه داد: مسؤولان کشورمان در امور حج در دیدارهایی که با مسؤولان عربستانی داشتند، قراردادهای محکمی را با آنها بستند تا عزت و کرامت حجاج ایرانی حفظ شود و مسؤولان سعودی در این خصوص تعهد دادند. شورای امنیت ملی این قرادادها را بررسی کرد و اگر زمانی امنیت حجاج خدشه دار شود، اعزام آنها متوقف می‌شود چرا که حج باید آبرومندانه برگزار شود.

رئیس پژوهشکده حج و زیارت افزود: تبلیغات علیه حج زیاد است، از طرف دیگر هم تکفیری‌ها تبلیغات بسیاری علیه شیعیان انجام دادند و تمام دنیا می‌خواهد بداند که شیعیان چه کسانی هستند و حج راه دیپلماسی ما و یک تکلیف شرعی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خداوند از تمام انسان‌ها میثاق گرفته است که حج یک فریضه واجب باشد و باید جایگاه این فریضه الهی حفظ شود.


انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcfjtdt.w6dyyagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما