دوشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۰۰
کد مطلب : 41164
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز

دیدار رئیس دانشگاه سوربن فرانسه با آیت الله اعرافی

قم نيوز : قم نیوز: رئیس دانشگاه سوربن فرانسه، با حضور در سازمان مرکزی جامعةالمصطفی، با آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه، دیدار و گفت وگو کرد.
دیدار رئیس دانشگاه سوربن فرانسه با آیت الله اعرافی
به گزارش قم نیوز، آیت الله علیرضا اعرافی در  دیدار رئیس دانشگاه سوربن فرانسه ضمن ابراز خوش آمدگویی به «آقای پروفسور پیر لوری»، رئیس دانشگاه سوربن، خاطرنشان کرد: بشریت برای دست یافتن به صلح و آرامش نیازمند تعالیم مذهبی با تفسیری است که بشر را به سوی تعامل و گفتگو پیش برد.

مدیر حوزه های علمیه، نظام علمی آموزشی حوزه علمیه قم را دارای دستمایه هایی برای ایجاد تعامل عمیق مذهبی دانست و یادآور شد: ما پیش از گسترش جریان های تروریستی اخیر، همواره در دیدار با شخصیت های علمی و سیاسی غربی تاکید می نمودیم که غرب با گروه هایی در جهان اسلام وارد تعامل شده است که حامل تفکرات خشونت و تکفیری گری در داخل خود هستند.

وی، اندیشه برآمده از حوزه های علمیه و انقلاب اسلامی را بستر مناسب فرهنگی و ارتباطی میان ملت ها خواند و تاکید کرد:اندیشه فلسفی یکی از ویژگی های نظام آموزشی حوزه علمیه قم است. هم اکنون اگر نظام آموزشی عربستان را بنگرید، نشانی از تفکر عقلانی و فلسفی را در آن نخواهید یافت و حتی در الازهر که از یک نظام آموزشی متعاد­ل­تر نیز برخوردار است، هر روز نگاه فلسفی کم رنگ تر می شود.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: پیش فرض نگاه فلسفه این است که بشر با هر تفکر و مذهبی دارای مشترکاتی هستند که بر اساس آن می توانند با یک دیگر گفت وگو نماید.

رئیس جامعةالمصطفی، ایران را یکی از مهم ترین قطب های علمی جهان اسلام برشمرد و تصریح کرد: در مراکز علمی ایران، دپارتمان های مختلف علمی و فلسفی فعال هستند و مجلات عقلی و فلسفی گوناگون را منتشر نموده و با برخورداری از  نگاه جامع فلسفی، به گفت وگو و نقد فلسفه های مختلف جهانی می پردازد.

وی، پرداختن به عرفان و تصوف را ممیزه دوم فکری و آموزشی حوزه علمیه دانست و گفت: عرفان ما همچون فلسفه دارای درون مایه ای است که می تواند بشریت را به یکدیگر نزدیک نماید. در هیچ یک از مراکز علمی جهان اسلام همچون حوزه علمیه قم به عرفان و آثار عارفانی نظیر محیی الدین ابن عربی پرداخته نشده است و همین نگاه عرفانی موجب تفاوت آشکار میان نگاه ظریف و مهرورزانه مکتب ما نسبت به نگاه خشن وهابیت است.

امام جمعه قم، با اشاره به فقه پویا و متکامل در حوزه علمیه قم، ابراز داشت: در دهه های اخیر، فقه ما در عرصه های نوینی وارد شده و در حال توسعه و حضور در قلمروهای جدید همچون حقوق بشر، محیط زیست، خانواده و دیگر حوزه های مورد نیاز بشر با نگاه بسیار دقیق است.

مدیر حوزه های علمیه، ورود به مقوله علوم انسانی و اجتماعی با نگاه دینی و مذهبی، پرداختن به مطالعات تطبیقی ادیان و مذاهب و توجه به مباحث روش شناسی، تفسیر متون و هرمنوتیک را از دیگر ممیزات نظام آموزشی حوزه علمیه و جامعةالمصطفی خواند و تاکید کرد: هر یک از این محورها می تواند زمینه لازم را برای ایجاد گفتگوی جدید حوزه علمیه و جامعةالمصطفی با دانشگاه ها و مراکز علمی غرب پدید آورد. گفتمان انقلاب اسلامی دارای ارزش های عمیقی است که اگر درست به جامعه علمی و دانشگاهی غرب انتقال یابد، زمینه ها و افق های جدیدی را پدید خواهد آورد.

آیت الله اعرافی، در پایان با اعلام آمادگی حوزه علمیه قم و جامعةالمصطفی، برای هر نوع گفتگو، تحقیقات علمی و نشست های پژوهشی مشترک با دانشگاه های کشورهای غربی از جمله دانشگاه سوربن فرانسه، اظهار داشت: حوادث تلخ در پاریس و کشورهای غربی، مفهوم گفتمان های خشونت بار وهابیت و حامیان آن را نشان داد و امیدواریم این حوادث، موجب تغییر رویکرد غرب نسبت به جهان اسلام گردد. قم، شهری غنی و تولید کننده مستمر اندیشه است و تعامل آن با مراکز علمی جهان، منشأ تحولات بسیاری خواهد بود.

گفتنی است در این دیدار، «پروفسور پیر لوری»، رئیس دانشگاه سوربن نیز با ابراز خرسندی از حضور در قم و دیدار با رئیس جامعةالمصطفی، جهت بررسی زمینه های مشترک برای عقد تفاهم نامه همکاری با جامعةالمصطفی العالمیه اعلام آمادگی کرد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcfjydj.w6dyvagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما