سه شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب : 37213

چرا اصلاح طلبان در قم به وحدت نمی‌رسند؟

سهم خواهی و مخالف‌خوانی؛ عوامل اصلی تشتت در بین اصلاح طلبان قم
قم نيوز : قم نیوز: با وجود برگزاری جلسات بسیار و تمسک به محورهای متعدد وحدت! ارودگاه اصلاح طلبان قم در آتش تفرقه و تشتت می‌سوزد و پرچم سفیدی از آن بلند نمی‌شود، اما عامل این تفرقه و تشتت چیست؟
چرا اصلاح طلبان در قم به وحدت نمی‌رسند؟
به گزارش قم نیوز، مانند سالهای گذشته و حتی زمانی که اصلاح طلبان در کشور، سکوی ریاست جمهوری را در دست داشتند، همچنان قرار نیست وحدت و اتفاق در ارودگاه اصلاح طلبان قم وارد شود.

با وجود برگزاری جلسات متعدد و شب نشینی‌ها و گعده‌ها و جلسات در قم و تهران و برخورداری از چند رسانه مکتوب و نفوذ چند عنصر در نمایندگی رسانه‌های کشوری؛ اما پرچم سفید از اردوگاه اصلاح طلبان قم بلند نشده است و همچنان این اردوگاه در آتش تفرقه و اختلاف دست و پا می زند که نماد آن معرفی کاندیداهای اصولگرا یا طرفدار دولت به عنوان کاندیداهای اصلاح طلبان و ارائه لیستهای چندگانه است.

با نگاهی به آرایش تشکیل دهنده شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در قم ـ نامی که ریشه در دوم خرداد دارد و هنوز نیازی به تعویض آن ندیده‌اند! ـ خلل و فرج‌های مهمی در این جبهه مشاهده می‌شود که شرح آنها، ریشه ناهماهنگی در این شورای به اصطلاح هماهنگ را نشان می‌دهد.

فرماندهی شورای هماهنگی جبهه اصلاح در دست مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم است که خود تشکلی انفعالی است و در مقابله با جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تشکیل شده است و وقتی فرمانده، خود به دنبال حرکات انفعالی باشد، دیگر از اعضای جبهه چه انتظاری می‌رود؟

اعضای این به اصطلاح جبهه نیز یا از احزاب چند نفره که تعداد اعضایان از انگشتان دست نیز بیشتر نیست، تشکیل شده است یا تشکلهای سایه تشکل های کشوری که فردی در قم موفق به گرفتن نمایندگی آنها شده است، در این جبهه به عنوان عضو حضور دارند. به عنوان مثال سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که خود به زعم یکی از متفکران اصلاح طلب در یک فولکس واگن جا می‌شوند، دیگر چه نماینده‌ای در قم می‌تواند داشته باشد؟

جالب اینجاست که این جبهه در دوران اوج خود نیز موفق به انجام یک حرکت فراگیر در قم بدون پشتیبانی تهران نشد و اگر سخنرانی جنجالی از تهران دعوت می شد، این جبهه می توانست با جمع زدن تعداد انبوه منتقدین و تعداد اندک مخالفان خود، به عددی به عنوان حاضران در آن سخنرانی دست یابد.

در این میان، جلسات انتخاباتی این جبهه، با سهم خواهی و مخالف خوانی همراه است و در بسیاری موارد، اعضا که از قد و قواره ای بسیار کوچکتر از فرماندهی برخوردارند، به سبب هژمونی غالب مجمع محققین و مدرسین، جرأت عرض اندام ندارند و در جلسه به ظاهر با همه چیز موافقت می کنند اما وقتی به خلوت می روند، فریاد هل من مبارز سر می دهند و دم از قبول نداشتن نتایج جلسه می زنند.

اما چه چیز این جبهه را زنده نگه داشته است؟ به نظر می رسد تنها توجه رسانه ها سبب زنده نگه داشتن این شورای هماهنگی به اصطلاح جبهه اصلاح طلبان قم شده است و هر از گاهی مصاحبه یا بیانیه ای که افراد دور یک اتاق نوشته اند، با بزرگنمایی رسانه‌ای، سند زنده ماندن این تشکل می شود.

البته کمک مالی برخی شخصیتها و سازمان که تیتر اول رسانه های مکتوب طرفدار این جبهه را به خود اختصاص داده اند نیز در زنده ماندن این جبهه بی تاثیر نیست و از سوی دیگر اصلاح طلبان قم با چسباندن خود به حامیان دولت و اعتدالگرایان، خود را پیروز انتخابات نیز معرفی می کنند.

در انتخابات جاری از آنجا که سر لیست معرفی شده توسط اصلاح طلبان، جزو آرای اصلی قم است، این گروه قطعا ادعای پیروزی می کند اما آگاهان سیاسی می دانند که وزن واقعی اصلاح طلبان در قم چقدر است!

انتهای پیام / 105

https://qomnews.ir/vdcfm0dm.w6deyagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما