دوشنبه ۲ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۶
کد مطلب : 32173
گزارش/

اما و اگرهای پروژه ۱۰ ساله قم/مصلی قم برای اتمام کمک همگانی می‌طلبد

قم نيوز : قم نگار: با وجود اهمیت بالای این بنای اسلامی عظیم هنوز هم پس از گذشت یک دهه از آغاز ،این پروژه شکل و شمایل مصلای واقعی نیافته و با همکاری نهادهای مسئول هنوز هم مشکلات پیش روی آن به‌طور کامل رفع نشده است.
اما و اگرهای پروژه ۱۰ ساله قم/مصلی قم برای اتمام کمک همگانی می‌طلبد
به گزارش قم نگار، به هر گوشه از این معماری عظیم که بنگری نمادی از هنر و ذوق اصیل ایران اسلامی را می‌بینی...هنری که استعداد و اندیشه غنی در آن موج می‌زند، بی‌شک معماری مصلاهای اسلامی بایست به‌گونه‌ای باشد که نماد انقلاب به وضوح در آن دیده شود...

اما این مصلی تنها زاییده خالص انقلاب اسلام نیست بلکه همانگونه که از ظاهرش پیداست علاوه بر مکانی مناسب برای اقامه نمازهای جمعه و اعیاد مختلف با برخورداری از نمادهای ارزشمند نقشی غیر قابل انکار در انسان سازی اسلامی ایفا می‌کند.

به دلیل این خصلت‌ها و ارزش‌های غنی که در بدنه معماری اسلامی جای گرفته از پروژه‌های اسلامی مانند مصلاها نمی‌توان به عنوان یک پروژه یاد کرد بلکه به مصاف دربرداشتن نمادهای انقلابی، دینی و معماری به عنوان شاخص اصلی تمدن جدید اسلامی نقش ایفا می‌کنند و وظیفه سنگینی را بر دوش دست‌اندرکاران معماران ما می‌گذارند.

مصلای استان قم نیز پس از مجموعه عظیم مصلای تهران به موجب ویژگی‌های منحصربفردش زبانزد خاص و عام است. این مجموعه بی‌نظیر با اختصاص مساحتی بالغ بر ۱۵ هزار متر مربع در یکی از خیابان‌های مرکزی شهر استقرار یافته و با موقعیت جغرافیایی مطلوب قریب به ۵۰ هزار نفر را در خود جای می‌دهد.

اگر چه استان قم کانون تشیع ایران به حساب می‌آید و کانون‌های فرهنگی بزرگی نظیر حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مساجد متعدد و مسجد مقدس جمکران را در خود جای داده اما مصلای قم به عنوان نمادی مذهبی از انقلاب و نقطه وحدت و تجمع مردم مهمترین کانون فرهنگ در این میان است که باید مورد توجه عموم قرار گیرد.

اما با وجود اهمیت بالای این بنای اسلامی عظیم هنوز هم پس از گذشت یک دهه از آغاز، این پروژه شکل و شمایل مصلای واقعی نیافته و ناتمام مانده و با همکاری نهادهای مسئول هنوز هم مشکلات پیش روی آن به‌طور کامل رفع نشده است.

نباید راحت از کنار این مسئله عبور کرد و بی خیال اتمام آن را لحظه شماری کرد بلکه لازم است مشکلات ریشه‌ای آن را از مسئولان شهری جویا شد. بنا بر این به حضور یکی از مسئولان شهری رسیدیم و موانع سد راه آن را جویا شدیم.

پستی و بلندی‌های پروژه مصلای قم
محسن ساجدی از مسئولان این پروژه در خصوص این پروژه مهم می‌گوید:تنها یک عامل خاص سد راه این طرح قرار نگرفته، بلکه چندین عامل دست به دست هم داده و کندی روند آن را موجب شده‌اند.

وی ادامه داد: در پارکینگ این مصلی برای برگزاری و تجمع عموم در نماز جماعت با مشکلات عدیده مواجه خواهیم بود. از این نظر ساخت این مجموعه از همان ابتدا نادرست بود و باید از همان اوایل به طور همه جانبه بررسی‌ها صورت می‌گرفت.

این مسئول اضافه کرد: اگر دقت کنید مهر سال گذشته بود که رئیس شورای استان از افتتاح این پروژه خبر داد اما پس از گذشت قریب به یک سال هنوز این طرح عملی نشده و با پیگیری‌هایی که صورت گرفت متوجه کمبود اعتبارات دولت در پیشرفت این پروژه شدیم.

وی انتقال مکان اقامه نماز را به شبستان‌ها بی نتیجه دانست و گفت: هم اکنون در اقامه نماز جمعه با کمبود مکان مواجهیم، در مقابل روند رو به رشدی در مرمت مصلی مشاهده نمی‌کنیم، البته شاید استقرار مصلی قم در مکانی با ورودی‌های تنگ و بدون برنامه در مقابل خیل عظیم نمازگزاران دولت را از همکاری‌های بعدی بی‌انگیزه کرد.

ساجدی ضمن اشاره به لزوم همکاری دولت در اتمام پروژه مصلی قم خاطرنشان کرد: در استان قم پروژه‌های عظیم بی‌شماری ناتمام رها شده‌اند، در این میان در پروژه‌ای که فرهنگ اسلامی را رقم می‌زند همت دولت ضروری است و نیاز به پشتوانه مالی ضروری بوده تا وحدت بیشتر مردمی را در بستر این نهادهای مردمی شاهد باشیم.

وی در آخر راهکارهایی را برای توسعه همه جانبه در این حیث ارائه داد و گفت: لازم است در کنار مرمت و تکمیل مصلی بخش‌های وسیع فرهنگی متفاوتی به کتابخانه، کلاس‌های آموزشی، مرکزی برای پاسخگویی به نیازهای مردم در سطح شهر، مراکز صوت و رسانه‌ای و مانند آن اختصاص یابد. علاوه بر آن طرح‌های ویژه‌ای به خیابان‌های کنارگذر آن و وضعیت پارک وسایل نقلیه صورت گیرد تا با اتمام پروژه شاهد توسعه اقتصادی فرهنگی استان باشیم.

اما گزارشات رسیده از بی‌توجهی مسئولان و نهادهای مردمی خبر می‌دهد. اگر نهادهایی مانند شهرداری، استانداری و واحدهای تابعه از حرکت لاک پشتی ساخت و ساز این طرح شکایت کنند و مصمم پیگیر احداث مصلای نماز جمعه باشند شاید تا پایان امسال بهره‌برداری این نهاد انقلابی را شاهد باشیم.

یکی از مهندسان عمران در اجرای این پروژه از کمبود بودجه اختصاصی در تکمیل روند آن سخن می‌گوید و اضافه می‌کند: در اوایل ستون‌های این پروژه نیاز به استحکام و تقویت در برابر حوادث و زلزله داشت که پس از اتمام بازسازی‌ها و بهبود سیستم‌های گرمایشی و سرمایی با کمبود شدید بودجه مواجه شدیم و حتی از پرداخت هزینه میلیاردی برای اتمام شبستان ناتوان ماندیم.

سید سجاد شکرایی در ادامه از مزایای اتمام سریع‌تر این طرح گفت: در صورت تکمیل شدن پروژه و مبدل گشتن آن به کانون فرهنگی عظیم در مرکز شهر، می‌توانیم پروژه‌هایی دیگر در مجاور مصلی به راه بیاندازیم که به اقتصاد استان کمک شایانی کرده و ضمن جبران کردن هزینه‌های هنگفت این طرح توسعه فرهنگی را رقم می‌زنند.

اما این مهندس از تکمیل حدود ۹۰ درصد از این طرح تا کنون ابراز خوشایندی کرد و گفت: فضای داخلی این پروژه عظیم و بالکن شرقی آن پس از یک مدت طولانی تعطیلی تکامل یافت و در صورت تکمیل شبستان قسمت فرهنگی آن هم طی دو سه ماه آینده راه اندازی می‌شود.

تکامل مصلی قم در سایه کمک‌های مردمی
اما با وجود مشکلات مالی بسیاری که گریبانگیر پروژه‌های ناتمام استان است و دولت هم از بار سنگین آنها کمر راست نمی‌کند لازم است دست به دامان شهروندان شد و در تکامل هرچه سریع‌تر بقایای این نهاد عمومی از خودشان کمک گرفت.

شهردار قم نیز در بازدید از مصلی قم در روزهای اخیر اهمیت سیاسی عبادی نماز جمعه را متذکر شد و اظهار کرد: این وظیفه همگانی از چنان اهمیت والایی برخوردار است که شکوه هر چه بیشتر آن استحکام پایه‌های انقلاب اسلامی را نتیجه می‌دهد.

مرتضی سقاییان‌نژاد در ادامه ضمن اشاره به همکاری مردم در اتمام این نهاد مردمی گفت: لازم است مصلی قم به عنوان نماد مذهبی شهر و نقطه اتحاد شهروندان هرچه سریع‌تر با همکاری دولت و کمک‌های مالی خیرین استان تکامل یابد و پذیرای خیل عظیم نمازگزاران باشد.

از این رو ساخت مصلی یک حرکت ارزشمند فرهنگی به شمار می‌رود و لازم است مصلی سازی را به عنوان ثمره فرهنگی پس از انقلاب در تمام شهرها فراگیر ساخت، مصلی‌ها به خودی خود به عنوان مجموعه‌ای فرهنگی مرکزی حیاتی به شمار می‌آیند و ضروری است تلاش همگان در توسعه و ارتقا آن‌ها بیش از پیش جدی گرفته شود چرا که این نهاد متعلق به عامه مردم و مسئولان است و پیشرفت و رشد همه جانبه آن اهتمام عموم را می‌طلبد. به امید اینکه در آینده‌ای نزدیک شاهد ثمره دادن تلاشی ۱۰ ساله و توسعه فرهنگی استان باشیم.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcfmydm.w6d0eagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما