چهارشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب : 14876

ترافيك قم بر دوش خط A قطار شهري

قم نيوز : قم نیوز: هرگاه سخن از قطار شهري به ميان مي‌آيد مردم قم اكثرا به ياد ستون‌هاي بتوني مي‌افتند كه به تعداد فراوان در رودخانه قد علم كرده‌اند.
خط A قطارشهري
خط A قطارشهري
به گزارش قم نیوز به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، هر از گاه سخني در مورد آنها مطرح مي‌شود؛ اينكه نحوه عبور نخستين مونوريل كشور از مقابل حرم مطهر حضرت معصومه(س) چگونه خواهد بود و چرا عمليات مربوط به ستون‌ها در سوي ديگر رودخانه در راهي به منطقه پرديسان مي‌رسد هنوز چندان اجرايي نشده است.

اما اين مسير تنها مربوط به يكي از خطوط قطار شهري قم است. مسير ديگر كه بخشي در زير زمين و بخشي در روي زمين به اجرا درمي‌آيد، خط A قطار شهري به حساب مي‌آيد. پروژه خط A  قطار شهري قم،  شمال شرقي به جنوب غربي است.

به گفته مهندس محمد متين‌فرد معاون سازمان قطار شهري قم مطالعات زمين‌شناختي اين خط قطار شهري در همين گستره انجام گرفته است.

موقعيت خط A متروي قم با حفظ دسترسي‌هاي محلي، از مسجد جمکران آغاز و در شهرک کامکار خاتمه مي‌يابد. دسترسي به قطار شهري براي مسافران درون شهري از طريق 14 ايستگاه که به ترتيب از A1 تا A14 نامگذاري شده‌اند پيش‌بيني شده است.

سکوهاي مسافرگيري در تمام ايستگاه‌ها در طرفين خط ريلي قرار دارد و بدون قوس است. متوسط طول ايستگاه‌ها 109 متر و فاصله مرکز به مرکز ايستگاه‌هاي متوالي بين 660 تا هزار و 980 متر يعني به صورت متوسط يك کيلومتر است.

اين خط شامل توقفگاه ابتدايي در حوالي مسجد جمکران است و محل دپوي آن در شهرک کامکار است. دپوي خط در انتهاي مسير، 37 هکتار مساحت دارد و بعد از ايستگاه A14 (کامکار) به سمت شمال شرق، با عبور از زير بزرگراه قم– اراک در نظر گرفته شده است. 

موقعيت قرارگيري محل دپو در اين منطقه و فاصله 5/4 کيلومتري از ايستگاه گارمانوري خط راه‌آهن تهران-قم، امکان اتصال خط A متروي قم را به اين ايستگاه ميسر مي‌گرداند. 

ابتداي مسير از توقفگاه ابتدايي (در تراز 18- متر) شروع و با توجه به پلان طراحي شده از ميدان بقيه‌ا...، وليعصر(عج)، در امتداد خيابان دل‌آذر تا ميدان پليس ادامه مي‌يابد و سپس با عبور از موقعيت خيابان ميرزاي قمي، محلة چهل‌اختران، تقاطع غيرهمسطح عمار ياسر به چهار راه بازار، پل عليخاني، ميدان مطهري، خيابان هدف، ميدان سعيدي با قوس‌هايي در طول خيابان امامزاده ابراهيم(ع). در ادامه بعد از عبور از تقاطع غيرهمسطح راه‌آهن و عبور از مقابل صحن امامزاده ابراهيم(ع)، ميدان معصوميه، ميدان کشاورز ادامه مي‌يابد و در انتها به شهرک کامکار رسيده و به پايان مي‌رسد.
 
تاثيرات خط A قطارشهري بر روي ترافيک شهري:
معاون سازمان قطار شهري قم مي‌گويد:‌ شهر قم با جمعيت بالغ بر يک ميليون نفر و رشد سالانه 3% ، هشتمين شهر کشور به لحاظ جمعيت محسوب مي‌شود. اين شهر به دليل وجود بارگاه حضرت معصومه (س) دومين شهر زيارتي کشور پس از شهر مشهد است و روزانه پذيراي زائران و مسافران زيادي از ساير نقاط است.

حمل و نقل به عنوان يکي از شاخص‌هاي مهم توسعه به صورت معضلي غير قابل اجتناب هزينه‌هاي فراواني را بر جاي مي‌گذارد. اتلاف وقت، مصرف سوخت، تصادفات ترافيکي و آلودگي هوا از مهم‌ترين خسارات و صدمات حمل و نقل به شمار مي‌آيند.

ايجاد سامانه ريلي و احداث خط A متروي قم با ظرفيت جابجايي مسافر در ساعت به مقدار 23500 نفر ضمن بهبود وضعيت ترافيکي و حمل و نقل شهر قم منجر به کاهش آلودگي هوا، رضايت خاطر و سلامت شهروندان و مجاورين بارگاه کريمه اهل بيت(س) و خيل زائران مسجد مقدس جمکران خواهد گشت.

در يک بيان کلان ايجاد سامانه ريلي در شهر قم مطابق کريدورهاي پيشنهادي مصوب در سال بهره‌برداري منافعي خواهد داشت كه از اين قرار است: کاهش ميزان مصرف بنزين سالانه به ميزان 44 درصد، کاهش ميزان انتشار آلاينده‌هاي مونوکسيد کربن 33 درصد، HC حدود 57 درصد و NOX حدود 7 درصد و کاهش زمان سفر 43 درصد.

بنابراين اين سامانه حمل و نقل ريلي به عنوان يکي از پاک‌ترين، سالم‌ترين، سريع‌ترين، ايمن‌ترين و به صورت کلي کارآمدترين شبکه حمل و نقل انبوه، نقش انکارناپذيري در حل مسائل اقتصادي اجتماعي و زيست‌محيطي ناشي از معضلات ترافيک شهر قم خواهد داشت.

البته متين‌فرد معاون سازمان قطار شهري قم مي‌گويد: باتوجه به مجموعه اقدامات صورت گرفته در خصوص تامين منابع مالي مورد نياز پروژه از جمله فروش اوراق مشارکت و استفاده از فاينانس و همچنين امکان استفاده از رديف بودجه عمراني پيش بيني مي‌گردد وضعيت مالي پروژه در سال جاري بهبود يابد.
 
پيشرفت فيزيکي پروژه:
خط A قطار شهري قم تا اواسط سال90 در حدود80متر پیشروی داشت که پس از تغییر در مدیریت شهری این میزان با اجرا به صورت شبانه روزی به یک کیلومتر رسید اگرچه با این میزان عقب ماندگی پروژه مشهود است اما پيمانكار پروژه متعهد شده است در صورت تامين مالي اين عقب‌ماندگي نسبت به برنامه را جبران كند تا بتوان در تيرماه 95 مطابق برنامه از اين پروژه بهره‌برداري كرد. سازمان قطار شهري نيز با توجه به پیگیریهای شهردار کلانشهر قم و توان پيمانكار و تجهيز كامل پروژه به رفع عقب‌افتادگي پروژه نسبت به برنامه اميدوار است.


انتهای پیام/122
 
https://qomnews.ir/vdcfvcdy.w6djeagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما