جمعه ۳۰ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 42776
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
آیت‌الله مکارم شیرازی:

امر به معروف مظلوم واقع شده است/ پژوهشکده امربه معروف در حوزه ایجاد شود

قم نيوز : قم نیوز: یکی از مراجع تقلید گفت: امر به معروف در جامعه مظلوم واقع شده است، سی و چند سال بعد از انقلاب، برخی به فکر احیا کردن این قانون و فریضه افتاده‌اند، در حالی که جلوتر باید این کار صورت می‌گرفت.
امر به معروف مظلوم واقع شده است/ پژوهشکده امربه معروف در حوزه ایجاد شود
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی عصر امروز در دیدار اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی که در مدرسه امام سجاد علیه السلام قم برگزار شد، اظهار کرد: در مسیری که گام نهاده‌اید برترین جهاد است؛ جهاد فی سبیل الله در مقابل امر به معروف، مانند آبی است در دریای پهناور؛ این تعبیر نشان از اهمیت جایگاه امر به معروف در اسلام دارد.

وی افزود: امام محمد باقر علیه السلام فرمودند امر به معروف و نهی از منکر دو فریضه‌ای است که ضامن اجرای همه احکام است. به وسیله این روایت مشخص می‌شود که فریضه امر به معروف و نهی از منکر ضمان اجرای برای سایر احکام است و از این طریق کسب‌ها حلال و مسائل درست و فرائض دیگر برپا می‌شود.

این مرجع تقلید بیان کرد:‌ امر به معروف در جامعه مظلوم واقع شده است، سی و چند سال بعد از انقلاب، برخی به فکر احیا کردن این قانون و فریضه افتاده‌اند، در حالی که جلوتر باید این کار صورت می‌گرفت.

آیت‌الله مکارم شیرازی عنوان کرد: اگر تصویب قانون ناهیان در سال گذشته به اجرا درآمد به خاطر تاکید مراجع تقلید است، بارها مراجع تاکید کرده و گفتند‌ چرا فریضه‌ای که به عنوان قانون وجود دارد، نباید به اجرا در بیاید، ‌بالاخره باید امر به معروف و نهی از منکر با اجرای قانون از مظلومیت بیرون بیاید.

وی اضافه کرد: برخی ذهنیت‌ها به اجرای امربه معروف به خاطر افراط کاری برخی‌ها هم به دلیل سم پاشی دشمنان نسبت به این فریضه است، دشمنان برای اینکه این فریضه را سبک جلوه دهند، آن را توام با خشونت بیان کرده‌اند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه حقیقت امر به معروف و نهی از منکر ضرورت جامعه بوده ولی هنوز به عنوان فرهنگ در جامعه نهادینه نشده است اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر به محبت آمیخته و اگر این مسائل در جامعه بیان شود، قطعا همه عاشق و شیفته آن خواهند شد.

وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر در عین حال که فردی است، همگانی است و در همایش‌ها باید این دو معنا برای مردم مشخص شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی اضافه کرد: امر به معروف و نهی از منکر در محیطی از برنامه فردی به صورت برنامه جمعی در حال شکل گیری است و این مسئله در جامعه امیدوار کننده است و باید سعی کرد برنامه‌های امر به معروف را به صورت جمعی در جامعه به اجرا در آورد و دیگران را تشویق کرد تا این برنامه به صورت جمعی اجرا شود.

این مرجع تقلید اضافه کرد: امر به معروف و نهی از منکر در کتاب فقه در کنار مسئله جهاد بحث شده و در برخی از کتاب‌های فقهی به صورت گسترده بیان شده است.

وی توضیح داد: وقتی در مهاباد تبعید شدم، امر به معروف را به صورت درس خارج برای کسانی که در آنجا تبعید بودند، بحث می‌کردم و فهمیدم که امر به معروف و نهی از منکر بحث بسیار مهمی در باب فقه است. باید در حوزه علمیه پژوهشکده‌ای به وجود آید تا طلاب در این پژوهشکده درباره امر به معروف و نهی از منکر کار علمی کنند و دیگران نیز کار عملی انجام دهند.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcfvedj.w6d0eagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما