چهارشنبه ۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۴
کد مطلب : 35756

گذری به دریچه نگاه یک عکاس/ عکس از مادران شهدا

قم نيوز : قم نگار: یکی از عکاسان موفق قمی شاخصه‌های یک عکس خوب را دارا بودن کیفیت لازم از جنبه بصری و محتوایی دانست.
گذری به دریچه نگاه یک عکاس/ عکس از مادران شهدا
به گزارش قم نگار، اعظم نجفعلی زاده یکی از عکاسان موفق قم است که از سال ۸۹ به صورت حرفه‌ای عکاسی می‌کند و در کنار آن سایر رشته‌های هنری همانند طراحی، نقاشی، تصویرسازی را هم دنبال کرده است.

وی که هم اکنون مسئولیت دبیر انجمن عکاسان مرکز فرهنگ و هنر استان قم را بر عهده دارد در طول فعالیت حرفه‌ای خود در رشته عکاسی در بسیاری از جشنواره ها و مسابقات داخلی و بین المللی عناوین قابل تقدیری کسب کرده است.

نجفعلی زاده، فعالیت در عرصه‌های هنری را عامل مهمی برای موفقیت در رشته عکاسی عنوان کرد و بیان داشت: از وقتی که کار عکاسی را آغاز کردم به مقوله و موضوعات مستند اجتماعی روی آوردم که البته شاید این عرصه برای عکاسان خانم به لحاظ محدودیت‌هایی که دارد، کمی سخت باشد.

وی افزود: علاقمندی من به این نوع از عکاسی باعث شد تا در جامعه حضور پیدا کنم و با وجود مشکلاتی که با آن مواجه بودم سعی کردم مجموعه‌هایی را با موضوعات اجتماعی به ثبت برسانم.

برگزیده اول دومین جشنواره ملی عکس حوزه، تأکید کرد: عکاسانی که می‌خواهند در زمینه مستند اجتماعی فعالیت کنند باید با یک برنامه‌ریزی و انتخاب سوژه مورد نظر، ضمن مطالعه کافی در خصوص آن سوژه با همت و پشتکار وارد میدان شوند.

وی در ادامه با اشاره به برخی از مجموعه عکس‌های خود، گفت: مجموعه عکس روحانیت و مشاغل را در قم کار کردم که در این مجموعه تعدادی از روحانیون که به مشاغل دیگری می‌پرداختند مورد سوژه بودند که این مجموعه مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

پروژه عکس از مادران شهدا در دست اجرا است

نجفعلی زاده، بیان داشت: مجموعه‌ای هم در حال حاضر مشغول به فعالیت هستم که موضوع آن عکاسی طبیعت با استفاده از فرم‌ها، رنگ‌ها و تکنیک است.


وی با بیان اینکه مجموعه عکس مادران شهدا نیز از دیگر موضوعاتی است که در حال کار کردن بر روی آن هستم، افزود: بسیاری از عکاسان قم تمایل دارند که در این زمینه فعالیت کنند و به نظر می‌رسد ما نسبت به خانواده‌های شهدا به خصوص مادران شهید کم توجهی داشته‌ایم.

این عکاس موفق قمی، اضافه کرد: هر چند که به نظر می‌رسد کمی برای این کار دیر شده است چرا که رفته رفته مادران شهدا از میان ما می‌روند؛ اما امیدواریم بتوانیم تصاویری از مادران شهدا که این روزها در گوشه‌ای از خانه‌شان غریبانه زندگی می‌کنند را به ثبت برسانیم.

عکس‌های دیده نشده دوران دفاع مقدس دسته‌بندی می‌شود
وی در ادامه ابراز داشت: در برخی از نهادها و مراکز آرشیو بسیار خوبی از عکس‌های قدیمی مربوط به زمان دفاع مقدس وجود دارد که این عکس‌ها تاکنون دیده و دسته‌بندی نشده است که دسته‌بندی بر اساس موضوعات مختلف و مرتبط این عکس‌ها از دیگر کارهایی است که این روزها مشغول به آن هستم.

بسیاری از عکاسان تمایل دارند که در زمینه عکس مادران شهدا فعالیت کنند و به نظر می‌رسد ما نسبت به خانواده‌های شهدا به خصوص مادران شهید کم توجهی داشته‌ایم

نجفعلی زاده، همچنین با اشاره به ویژگی‌های یک عکس خوب اظهار داشت: یک عکس خوب باید از دو جنبه بصری و همچنین محتوایی شاخصه‌های لازم را داشته باشد.

وی گفت: دارا بودن استانداردهای بصری بدان معنی است که عکس ما از جنبه‌های فنی و حرفه‌ای مشکل خاصی نداشته باشد و عکاسان و صاحب‌نظران با دیدنش، اشکالات شکلی در آن نبینند و در واقع ترکیب‌بندی، رنگ و سایر مشخص‌های فنی در عکس رعایت شده باشد.

دبیر انجمن عکاسان مرکز فرهنگ و هنر استان قم با بیان اینکه یک عکس خوب از منظر محتوایی نیز باید حرفی برای گفتن داشته باشد، افزود: به گفته عکاسان اگر یک عکس بتواند برای لحظاتی توجه مخاطبان را به خود جلب کند در حقیقت عکس موفقی بوده است.

وی ادامه داد: هر چند ممکن است برخی از عکس‌ها زیبا باشند، اما به لحاظ محتوایی حرفی برای گفتن نداشته باشند و یا بالعکس؛ یک عکس به لحاظ محتوایی خوب باشد، اما ویژگی‌ها و شاخص‌های فنی لازم را نتوانسته باشد رعایت کند.


نجفعلی زاده، اضافه کرد: به عنوان نمونه می‌توانیم به عکس‌های خبری اشاره کنیم که در کمترین زمان ممکن به ثبت می‌رسند و ممکن است از نظر محتوایی برای بینندگان بسیار مهم و با ارزش باشند؛ اما ویژگی‌های فنی خوبی نداشته باشند.

عکاسان قمی نباید خود را دست کم بگیرند
وی در ادامه با بیان اینکه همه شهرها و استان‌های کشور ظرفیت‌های خوبی برای عکاسی دارند و این منحصر به شهر مقدس قم نیست افزود: عکاسان قمی نباید خودشان را دست کم بگیرند هر چند ممکن است برخی از محدودیت‌ها عکاسان را کم انگیزه کند؛ اما کسانی که در این عرصه عاشقانه وارد میدان شده‌اند با وجود سختی‌های موجود رسالتی که بر عهده دارند را انجام خواهند داد.

نجفعلی‌زاده در نشست باشگاه هنرمندان عکاس استان که در حوزه هنری قم برگزار می‌شود به عنوان یکی از عکاسان موفق استان قم معرفی و مجموعه‌های مختلفی از آثار وی به نمایش گذاشته شد.

برگزیده اول دومین جشنواره ملی عکس حوزه و کسب نشان زرین شمسه محمدی در سال ۱۳۹۰، برگزیده اول هفتمین دوسالانه عکس هنرمندان استان قم در ۱۳۹۱، برگزیده اول دومین دوسالانه عکس بسیج هنرمندان استان قم در ۱۳۹۲، پذیرفته نمایشگاه بین‌المللی پرتره صربستان در ۱۳۹۰، پذیرفته نمایشگاه بین‌المللی بوینس آیرس آرژانتین در ۱۳۹۱، پذیرفته نمایشگاه عکس میراث مشترک ایران و عراق - قم - تهران - نجف و ۱۳۹۳ و کسب عنوان بانوی هنرمند برتر استان قم در سال ۱۳۹۳ از جمله افتخارات کسب شده توسط اعظم نجفعلی‌زاده در سال‌های اخیر است.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcfvedm.w6dttagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما