دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۶
کد مطلب : 29456
قم نیوز گزارش می‌دهد:

مجموعه تاریخی ملاصدرا میزبان دید و بازدیدهای نوروزی

قم نيوز : قم نیوز: مجموعه تاریخی ملاصدار در کهک بهترین مکان برای تفریح و دیدن اماکن تاریخی شهرمان در ایام نوروز است.
مجموعه تاریخی ملاصدرا میزبان دید و بازدیدهای نوروزی
به گزارش قم نیوز، نام قدیمی‌اش نوفل نوشاتو که از شهر نوفل‌لوشاتو در نزدیکی پاریس در کشور فرانسه گرفته شده بود، جایی که برای مدتی اقامتگاه رهبر کبیر انقلاب امام (ره) بوده است، یا نه بهتر است بگویم کهک آن نام آشنا، اقامتگاه ۱۵ ساله آن فیلسوف شیرازی آن عابد گوشه نشین محمدبن ابراهیم شیرازی که برای سفر به این شهر و دیدن اماکن تاریخی هزینه هنگفتی نیاز نیست و بهترین مکان برای تفریح و دیدن امکن تاریخی شهرمان در ایام نوروز است، بیاید با هم به این شهر توریستی سری بزنیم.

۱۲متری قم- کاشان – دوراهی سمت
راست – بلواری که در انت‌ها به یک میدان می‌رسیم پس از آن به خیابان‌های شطرنجی دیگری با عبور از خیابان موازی به نقطه‌ای می‌رسیم که بلندای درختان کهن نشان از قدمت آن است در جنوب استان خودمان است فاصله آن تا شهرمان ۳۰کیلومتر است ۱۸ روستا دارد ازسه سمت مشرف به ارتفاعات است دره زیدان در شرق آن است، باغهای زیبا، مجتمع‌های توریستی: باغ سنگی، کشتی آبی، کلبه سبز، و کوهستان پارک و روستاهای فردو، وشنوه، اول خاوه، بیدهند واز روستاهای ییلاقی این شهر هستند.

در انتهای مسیر هلالی شکل در بافت قدیمی در مرکز یک باغ خانه‌ای با سقف گنبدی شکل در راس آن شیشه‌های رنگی، گچ بری شبه سجاده‌ای و مشبک‌های گچی در نورگیر‌ها و.... از مشخصات مهم‌ترین اثر تاریخی این شهریعنی «خانه ملاصدرا» است.
پرفسور نری کربن درباره ملاصدار معتقد بود اگر بتوان (یا کوب یوهمه و سوئدنبرگ) را با هم جمع کرد و بر «توماس آگونیاک» افزود ملاصدرا خواهد شد. و در جای دیگر «هانری کربن» و برخی دیگر او را فیثاغوری و یا انوافلاطونی می‌نامند».

ارسی خانه عربشاهی
یادگار دوره زندیه

واحد قدیمی «عصاری» با قدمتی حدود ۴۰۰سال با فضای بسیار زیبا در شمالب غربی، مسجد آقا در شمال شرقی و چال آقا در جنوب غربی باغ قرار دارد.

در ۳۰کیلو متری جنوب شهرمان قم در نزدیکی جاده قم- اصفهان غاری دو دهانه باریک در کنار هم با قطری به اندازه یک انسان و ارتفاعی هشت متر با قندیل‌های بسیار زیاد و بلند آهکی به نام «غار کهک» وجود دارد.

در ۴۲ کیلو متری جنوب باختری مرکز قم، به جهت کوه شمال باختری-جنوب خاوری با ارتفاع ۲۹۷۰م‌تر در دهستان نیزار «کوه اردهال» است.

در ۶۰ کیلو متری قم در کوه اردهال چهار غاره با منبع عظیم آب که از شکاف کوه به صورت چشمه فوران می‌کند و به نام غاز وشنوه شهرت دارد.

«ارسی خانه عربشاهی» یادگار از دوره زندیه حدود ۳۰۰ سال دارد که معماری و فضای این ارسی خانه بسیار خاص و منحصر به فرد است.

جاذبه‌های توریستی کهک
آتشکده -قلعهٔ ساسانی سیرو - چهارطاقی کرمجگان- حمام روستای قبادبزن- دریاچه حوض سلطان -آب انبار کهک- آب انبار البرز- امامزاده
اسماعیل- امامزاده زینب خاتون (معصومه) - امامزاده سلیمان- امامزاده هادی و مهدی- امامزاده باوره- امامزاده سلطان محمود- امامزاده شاه زیدی- امامزاده شاهزاده عباس- امامزاده شاهزاده ابراهیم- امامزاده فاضل- امامزاده شاهزاده نورعلی- امامزاده شاهزاده اسحاق- امامزاده شاهزاده محسن- امامزاده شاهزاده شهربان- امامزاده رقیه سلطان نیز می‌باشد.

بالای ۷۰ درصد از بازدیدکنندگان نوروزی غیر قمی هستند
در این میان با کار‌شناس مجموعه تاریخی ملاصدار محمد تقی سلیمانی گفتگو کردیم، وی بااشاره به آمار بازدیدکنندگان نوروزی از این مجموعه تاریخی در سال گذشته، می‌گوید: در ایام تعطیلات نوروزی در سال گذشته روزانه مجموعه تاریخی ملاصدار میزبان ۷۰۰ الی ۸۰۰ بازدیدکننده بوده است.

کار‌شناس مجموعه تاریخی ملاصدار بابیان اینکه در ایام
سال هرهفته توریست داریم، می‌گوید: براساس آمار سال گذشته بالای ۷۰ درصد بازدیدکنندگان در ایام نوروز از خانه ملاصدرا غیر قمی هستند.

به گفته سلیمانی بنای تاریخی عصاری از دوره صفویه و بنای تاریخی حلوایی و خانه ملاصدار در کنار هم بوده اند که هر سه مکان تاریخی را به هم راه داده‌ایم و به نام  مجموعه تاریخی ملاصدار نامیده شده است.

بازدید از مجموعه تاریخی ملاصدرا رایگان است
وی بابیان اینکه مردم از امامزادگان، میل میم، آب انبار و بقیه اماکن تاریخی کهک بازدید می‌کنند، خاطرنشان می‌کند: در طول سال مجموعه تاریخی ملاصدرا تا ساعت اداری باز است اما از ۲۹ اسفند تا ۱۵ فروردین از ساعت ۹ تا ۲۱ میزبان بازدیدکنندگان است.

کار‌شناس مجموعه تاریخی ملاصدار در پایان بابیان اینکه بازدید از این مجموعه تاریخی رایگان است، می‌گوید: برپایی نمایشگاه کتاب، نمایشگاه صنایع دستی که از آثار خود اهالی منطقه کهک است از برنامه‌های مجموعه تاریخی ملاصدار برای بازدیدکنندگان نوروزی است.

انتهای پیام/
گزارشگر :
https://qomnews.ir/vdcfvjd0.w6d1tagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما