جمعه ۱۳ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۱۷
کد مطلب : 32416
توازن عقلانیت و مقاومت در حوزه روابط بین الملل رعایت شود

آیت‌الله اعرافی: سند برجام با ‌‌نهایت دقت در مجلس بررسی شود

قم نيوز : قم نگار: امام جمعه قم با اشاره به اینکه توازن عقلانیت و مقاومت در حوزه روابط بین الملل رعایت شود، گفت: سند برجام با ‌‌نهایت دقت در مجلس شورای اسلامی بررسی شود.
آیت‌الله اعرافی: سند برجام با ‌‌نهایت دقت در مجلس بررسی شود
به گزارش قم نگار، آیت‌الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در خطبه‌های نمازجمعه قم اظهارداشت: یکی از اصول مهم در حفظ روابط خانوادگی اصل مشورت و همفکری است.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه مشورت می‌تواند رشد و تعالی را در خانواده ایجاد کند افزود: بسیاری از آسیب‌ها در روابط خانوادگی به استبداد رای و عدم توجه به نظر دیگری بر می‌گردد. الگوی خانواده موفق الگویی است که هم مجالست در آن به عنوان فرهنگ باشد و هم میان اعضای خانواده و زن و شوهر همکاری و تعاون وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه همنشینی و مجالست خانوادگی و همکاری و تعاون اصول مهمی در خانواده هستند تصریح کرد: رایزنی و استفاده از نظرات یکدیگر برای یافتن راه حل مشکلات خانوادگی مورد تاکید است.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه تفهیم و تفهم انسانی به گفت‌و‌گو و مشورت وابسته است گفت: بشر هرگز نمی‌تواند مشکلات را حل کند مگر اینکه از خودپسندی دوری کند و با دیگران به مشورت بپردازد.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه در اسلام مشورت در همه قلمرو‌ها مورد تاکید است تصریح کرد: مشورت در امور شخصی مانند کار و تحصیل از موکدات است. در این زمینه‌ها همه نیازمند مراجعه به کار‌شناسان و مشورت گرفتن از آن‌ها هستیم. مشورت در امور عمومی و سیاسی نیز از مواردی است که ضرورت دارد به آن توجه شود.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه نظام اسلامی دارای پایه و اصلی به نام ولایت فقیه است و یک نظام مشاوره پایه‌ای در قانون اساسی جمهوری اسلامی مطرح شده است، خاطرنشان کرد: بخش دیگر مشورت در اسلام مشورت در زندگی خانوادگی است که از‌‌ همان ابتدای تشکیل خانواده موضوعیت پیدا می‌کند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه در سوره طلاق در مورد مسائل خانوادگی آمده است در ارتباط با فرزندتان میان خود مشورت کنید عنوان کرد: این آیه به نوعی مفهوم مشاوره را می‌رساند و تاکید اسلام بر این موضوع وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه مشورت در دنیای امروز علمی شده است تصریح کرد: اسلام اصولی را برای مشورت بیان کرده ‌که باید به آن توجه شود. مقوله مشاوره در دنیای امروز پیشرفت کرده است و ما هم باید از این علم استفاده کنیم اما متخصصان مشاوره باید دقت کنند که نظام مشاوره امروز تحت تاثیر مبانی فکری غرب قرار دارد و در مقوله علوم اسلامی سخنان بر حقی داریم. از دانش مشاوره غرب استفاده می‌کنیم اما باید هوشیار باشیم نظام مشاوره غرب آمیخته با فلسفه غربی است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه حوزه باید پالایشی بر علم مشاوره غرب داشته باشد و آن را اسلامی کند گفت: آنچه در دانشگاه‌های ما انجام شده ‌خوب است اما کافی نیست. مبانی فلسفی غرب آمیخته با علومی مانند مشاوره است که باید بر اساس اندیشه اسلامی پالایشی در این بخش ایجاد شود.

امام جمعه قم با اشاره به آغاز سال تحصیلی حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اسلام قواعد مشاوره را تبیین کرده است اما تکنیک‌های مشاوره به دست انسان است و باید مراقب بود فلسفه غربی وارد این موضوع نشود.

وی با بیان اینکه مشاوره سبب افزایش آرامش روانی می‌شود خاطر نشان کرد: مشاوره روابط را تقویت می‌کند و به شخص مشاوره دهنده شخصیت می‌بخشد. خانواده با این اصل به یکدیگر نزدیک می‌شوند و روابط تحکیم می‌شود.

آیت الله اعرافی در خطبه دوم نمازجمعه شهر قم با گرامیداشت مقام شهدای دولت اظهارداشت: از دولتمردان بابت تلاش‌هایی که به ویژه در حوزه اقتصاد انجام می‌دهند تقدیر می‌کنیم.

امام جمعه قم با اشاره به هفته تعاون گفت: در قانون اساسی سه شعبه از اقتصاد رسمیت دارد که یکی به اقتصاد تعاونی اشاره دارد. با الهام از مبانی اسلامی به این موضوع تاکید شده است. در حوزه اقتصاد با تعاون به پیشرفت می‌رسیم. در قانون بر این موضوع تاکید شده اما با توجه به اقدامات صورت گرفته سهم تعاونی‌ها در اقتصاد کشور پایین‌تر از ۱۰ درصد است که نشان می‌دهد باید کار بیشتری در این زمینه انجام شود.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی با توجه به تعاونی‌ها محقق می‌شود، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی بر کالاهای اساسی توجه دارد و درون‌زا است. این اقتصادی است که از تحولات خارجی اثر نمی‌گیرد. رهبری بر تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی تاکید کرده‌اند و دولت باید این کار را انجام دهد. تعاونی‌ها در صورتی پیشرفت می‌کند که فرهنگ کار جمعی را توسعه دهیم.

وی با اشاره به اینکه در برنامه ششم باید به تعاونی‌ها بهای بیشتری داده شود گفت: جوانان باید با ابتکار خود به سمت تعاونی‌ها حرکت کنند و منتظر کار دیگران نباشند.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه در حوزه بین‌الملل باید عقلانیت و مقاومت را به یک میزان رعایت کنیم، گفت: در سیاست بین‌الملل باید گفتمان عقلانی نظام را نشان دهیم و شجاعت و مقاومت خود را فراموش نکنیم. تاکید بر اصول موضوع مهمی است و دنیا باید بداند توجه ما به مصالح بشری همراه به استقامت در راه خداست.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه در موضوع برجام بر‌اساس ظاهر قانون اساسی باید در مجلس بررسی‌های لازم انجام شود گفت: امیدواریم مجلس نقاط آسیب را بررسی کند. در برجام ما مقابل تعلیق اقدامات متوازن انجام می‌دهیم و در این راه بدون کار نمی‌مانیم.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه در برجام با ‌‌نهایت استقامت و دقت امور را ‌پیش ببریم خاطر نشان کرد: دشمن بداند ملت ما بیدار و انقلابی است. مردم ایستاده‌اند و مجلس و دولت هم وظایف قانونی خود را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه در مسائل داخلی کشور به آرامش و وحدت نیاز داریم گفت: امسال که دو انتخابات پیش رو داریم باید همه قوانین را رعایت کنیم. آرامش در کشور موضوع مهمی است. در حالی که کشورهای بسیاری امنیت ندارند ما با امنیت کشور را اداره می‌کنیم و با توجه به دستورات رهبری باید این امنیت ادامه داشته باشد.

امام جمعه قم با بیان اینکه علمای مذاهب مختلف را به همفکری و همکاری دعوت کرده‌ایم افزود: در امت اسلام نیاز به همدلی داریم و امیدواریم علمای اسلام این حقیقت را بشنوند. دشمنان به دنبال تجزیه و پراکندگی امت‌های اسلامی هستند که باید هوشیار باشیم.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcfvjdm.w6d0yagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما