چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۸
کد مطلب : 26576

تکفیری‌ها مفاهیم دینی را احتکار کرده‌اند

قم نيوز : قم نیوز: مرجع تقلید شیعیان تاکید کرد: تکفیری‌ها با ارایه تفسیری نادرست و دلخواه خود مفاهیم دینی را به احتکار خود درآورده‌اند.
تکفیری‌ها مفاهیم دینی را احتکار کرده‌اند
به گزارش قم نیوز، آیت‌ الله‌ العظمی جعفر سبحانی، در نشستی علمی با موضوع «تقریب یا تکفیر» به تعریف معنی لغوی کفر پرداخت و آن را پوشاندن شیء معنا کرده و ابراز داشت: کافر نیز یا حق را می‌پوشاند و یا اشخاص را در تاریکی قرار می‌دهد. ایشان یادآور شد: کفر به معنای انکار نیز به کار رفته است که نمونه آن در آیه ۲۵ سوره مبارکه عنکبوت که می‌فرماید: «وَقَالَ إِنَّمَا اتَّخَذْتُم مِّن دُونِ اللَّهِ أَوْثَانًا مَّوَدَّةَ بَیْنِکُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا ثُمَّ یَوْمَ الْقِیَامَةِ یَکْفُرُ بَعْضُکُم بِبَعْضٍ وَیَلْعَنُ بَعْضُکُم بَعْضًا وَمَأْوَاکُمُ النَّارُ وَمَا لَکُم مِّن نَّاصِرِینَ» دیده می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه واژه ایمان نیز در قالب ثلاثی مجرد به معنی امنیت است و از نظر ثلاثی مزید در صورتی که با «مِن» بیاید، معنای اول را دارد و اگر با «لام» یا «باء» همراه شود، تصدیق یک مطلب یا عمل معنا می‌شود، افزود: کفر و کافر شدن از جهت اصطلاحی در ۵ نظریه تعریف می‌شود که گروهی به نام «کرامیّه» تصدیق زبانی به ایمان را کافی می‌دانند در حالی که این نظر درست نیست زیرا اگر فردی به زبان اقرار به ایمان می‌کرد ولی در قلب او این اعتقاد نبود، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) آن را قبول نداشتند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه افرادی به نام «جهمیّه» تصدیق قلبی را برای ایمان کافی می‌دانند و زبان را ملاک نمی‌دانند، یادآوری کرد: اینان نقطه مقابل «کرامیّه» هستند که در استدلال خود به ماجرای فشاری که به عمار وارد می‌کردند تا رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) را رد کند، اشاره می‌کنند.

وی اضافه کرد: پاسخ آنان این است که تقیه استثنا محسوب می‌شود و این استدلال کافی نیست، زیرا بر اساس آیه ۱۴ سوره نمل که می‌فرماید: «وَجَحَدُوا بِهَا وَاسْتَیْقَنَتْهَا أَنفُسُهُمْ ظُلْمًا وَعُلُوًّا فَانظُرْ کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الْمُفْسِدِینَ»، فراعنه با آنکه ایمان زبانی نداشتند ولی در قلبشان بود و در عین حال در دریا غرق شدند.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به اینکه خوارج نیز که افرادی تندرو هستند، ایمان را زبانی، قلبی و عمل به واجبات و ترک محرمات می‌دانند و معتقدند که اگر فردی در طول عمرش یک گناه انجام دهد، کافر خواهد شد، ابراز داشت: پاسخ به این افراد این است که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در جایی فرد زانی را رجم کردند و سپس بر بدن آن میت نماز خواندند و نیز دزدی را مجازات کردند، ولی بعد از مرگ پدرش ارث به او رسید، در حالی که اگر کافر بود از مسلمان ارث نمی‌برد.

وی در ادامه به نظریه معتزله اشاره کرد و گفت: آنان معتقدند که ایمان تصدیق زبانی، قلبی و عملی است و فرد گناهکار از دایره ایمان خارج می‌شود با این تفاوت که جایی بین ایمان و کفر قرار خواهد گرفت و در واقع حد وسط آن دو است.

این مفسر قرآن کریم نظریه پنجم و درست را نظر مشهور علمای اسلام دانست که تصدیق زبانی و قلبی به ایمان کافی است و تاکید کرد: این دو باید با یکدیگر هماهنگ و مطابق باشند. بنابراین با توجه به معنای سوره «عصر» فرد گناهکار از دایره ایمان خارج نمی‌شود و گناه او ایمانش را از بین نمی‌برد بلکه نسبت به جرمش تنبیه شده و عذاب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تکفیری‌ها امروزه ایمان و کفر را برای خودشان احتکار کرده‌اند، در حالی که نمی‌شود این دو واژه و اصطلاح دینی را احتکار کرد، ابراز داشت: نکته دیگر که در مقابل کارهای تکفیری‌ها می‌شود، بیان کرد این است که جهاد به معنی تلاش و کوشش در راه ارائه ایمان و دین است و به همین جهت نمی‌توان آن را مترادف قتل و کشتار دانست و در واقع ایمان را نباید با نجات در آخرت یک عنوان برشمرد.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به نحوه نظردهی فرد فیلسوف در یک امر و اهمیت نداشتن نتیجه آن، اظهار داشت: بر خلاف آن، اگر برای اجرای دستورات الهی و نظریه دینی که بر دوش پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) است، مانعی باشد، برداشته می‌شود.

وی افزود: باید بدانیم که ایمان درجه‌های مختلفی دارد و بالا‌ترین آن‌ها ایمان معصومین (علیهم السلام) و پیامبران است.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcfvtd0.w6dveagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما