شنبه ۳ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب : 50010
منبع : خبرگزاری فارس
بازگشایی ادامه بلوار جمهوری در منطقه دو

گام بلند مدیریت شهری در محرومیت‌زدایی از مناطق کمتر ‌برخوردار شهر

قم نيوز : قم نیوز: ادامه بلوار جمهوری اسلامی در منطقه دو به عنوان یکی از پروژه‌های مهم شهر در راستای محرومیت‌زدایی از مناطق کمتر برخوردار بازگشایی شد.
گام بلند مدیریت شهری در محرومیت‌زدایی از مناطق کمتر ‌برخوردار شهر
به گزارش قم نیوز، احداث و توسعه معابر شهری براساس قانون یکی از وظایف شهرداری‌ها است. با توسعه شهرنشینی و به سبب آن افزایش جمعیت و توسعه تردد خودروها در شهر، معابر شهرها نیز توسعه فزاینده‌ای پیدا کرده و به نوعی می‌توان گفت طی سال‌های اخیر چهره بسیاری از شهرهای کشور به دلیل همین توسعه فزاینده معابر و شوارع تغییرات بسیاری پیدا کرده است.

مدیران شهرها امروز برای رفع مشکلات ترافیک و تسهیل در تردد مردم و بهبود عبور و مرور خودروها به اجبار سیاست توسعه و تعریض معابر را در پیش گرفته‌اند که البته این امر در کنار توسعه خدمات حمل و نقل عمومی و تقویت مشوق‌های این بخش می‌تواند در رفع معضل ترافیک و تراکم تردد شهری راهگشا باشد.

این سیاست اگرچه در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا دچار اصلاحاتی شده و مدیران شهری کمتر به سمت توسعه و تعریض بی رویه معابر می‌روند اما به نظر می‌رسد در کشور ما به سمت توسعه چشم‌گیر امری غیرقابل انکار بوده و باید مدیریت صحیحی بر روند این پیشرفت‌ها صورت گیرد.

اگرچه بسیاری از کارشناسان کشور ما نیز بر این مهم معتقدند که توسعه معابر راه حل رفع معضلات ترافیکی نیست اما توسعه روزافزون شهرها این امر را اجتناب ناپذیر کرده و هیچ کس نمی‌تواند فراهم آوری زمینه تردد بدون مشکل در شهرها را انکار کند.

شهر قم نیز از این امر مستثنی نبوده، اما علی رغم توسعه چشم گیری که پس از انقلاب اسلامی در این شهر صورت گرفته، شاهد توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و معابر در این شهر نبوده‌ایم. طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی جمعیت شهر مقدس قم نزدیک به سه برابر شده در حالی که کالبد و بدنه خدمات شهری در آن عمدتا به همان شکل اوایل انقلاب باقی مانده بود و تنها چند سالی است که مدیران توجه ویژه‌ای به توسعه زیرساخت‌ها و افزایش معابر در این شهر کرده‌اند.

شهر قم هنوز با مشکلات ترافیکی همچون کلان‌شهرهای تهران، اصفهان، مشهد و شیراز مواجه نشده است و این فرصت در سال‌های اخیر برای مدیران این شهر بوده تا قبل از بروز معضلات راه چاره‌ای را یافته و بستری برای جلوگیری از بروز مسائل و مشکلات ترافیکی فراهم کنند. به همین سبب طی یک دهه اخیر وضعیت مدیریت شهری در این شهر تغییر کرده و مدیران بیشتر به سمت برنامه ریزی ترافیکی و مدیریت حمل و نقل شهر رفته‌اند.

آغاز عملیات اجرایی مترو، توسعه خطوط اتوبوسرانی، احداث تقاطع‌های غیرهمسطح، اجرای سه تقاطع سه سطحه، احداث کیلومترها معبر و خیابان جدید، توسعه رینگ‌های ترافیکی شهر، توجه به تعریض و توسعه معابر و شوارع در محلات و مناطق و... از جمله اقداماتی بوده که طی سال‌های اخیر در دستور کار مدیران شهر قرار گرفته است.

در همین راستا طی چند سال گذشته اجرای پروژه مجموعه پل‌های 9 دی(جمهوری اسلامی) با هدف تسهیل تردد بین مناطق دو و چهار و اتصال دو طرف رودخانه شهر در برنامه مدیریت شهری قرار گرفت. این پروژه قریب به دو سال است که به اتمام رسیده و بلوار جمهوری اسلامی در منطقه چهار شهر قم را که یکی از معابر عریض و مهم شهر به حساب می‌آید به میدان مالک اشتر در منطقه دو متصل کرده است.

بزرگترین مشکل در اتصال این پل این بود که خیابان در سمت منطقه دو در این محور به صورت محلی و با عرض کم اجرا شده و جوابگوی این حجم بالای ترافیکی که با احداث پل ایجاد شده بود نبود و به همین ترتیب مدیران شهر پروژه‌ای برای اجرای ادامه خیابان جمهوری اسلامی در این منطقه گرفتند.

طول مسیر این پروژه 800 متر است که پس از مجموعه پل‌های 9 دی، میدان مالک اشتر را به میدان امام حسین(ع) متصل می‌کند؛ البته در فازهای بعدی اجرای ادامه این بلوار نیز پیش‌بینی شده است.

پروژه ادامه بلوار جمهوری اسلامی در منطقه دو را می‌توان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های شهری قم با محوریت مناطق محروم شهر دانست که بازگشایی آن می‌تواند راهگشا و تسهیل کننده تردد بخش اعظم شهروندان قمی باشد.

به همین منظور با تمام مشکلاتی که در تملک و بازگشایی این مسیر وجود داشت طی دو سال اخیر شهرداری تمام عزم و توان خود را به خرج داد تا بتواند گره این پروژه را همچون پروژه‌های میثم، آیت‌الله بروجردی، تقاطع 15 خرداد و... باز کند.

از طرف دیگر شهرداری در اجرای مجموعه پل‌های 9 دی بالغ بر هزار میلیارد ریال هزینه کرده بود اما کارکرد اصلی این پروژه زمانی نمایان می‌شد که فاز دوم بلوار جمهوری نیز به بهره‌برداری برسد و مسیر مستقیم از قلب منطقه دو به سمت پل 9 دی و بلوار جمهوری باز شود.

علیرضا قاری قرآن معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهردار قم در خصوص این پروژه گفت: این بلوار پس از تکمیل مجموعه پل‌های 9 دی بر روی رودخانه و اتصال مناطق دو و چهار به یکدیگر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده بود.

وی با اشاره به تکمیل و بازگشایی مسیر بلوار جمهوری در منطقه دو خاطرنشان کرد: مشکل اصلی در اجرای پروژه بلوار جمهوری اسلامی در منطقه دو بحث تملکات بود که خوشبختانه به موازات اقدامات صورت گرفته در تملک مسیر، بخشی از اقدامات عمرانی اجرای بلوار نیز انجام شد و توانستیم طبق وعده‌ای که داده بودیم پروژه را بازگشایی و در اختیار مردم قرار دهیم.

شهردار قم نیز پیش از این در مصاحبه‌های خود از بازگشایی این بلوار مهم و کلیدی در شهر تا اوایل تابستان خبر داده بود.

برای این پروژه مهم در منطقه محروم قم که هم‌اکنون در اختیار مردم قرار گرفته بالغ بر 230 میلیارد ریال از منابع داخلی شهرداری هزینه شده است.

این پروژه به دلیل آنکه در منطقه دو واقع شده که از مناطق کم‌برخوردار شهر قم است و می‌تواند تغییرات اساسی در کالبد منطقه دو ایجاد کند و سبب می‌شود رشد و توسعه منطقه را داشته و ارزش افزوده ویژه‌ای به منطقه اعمال کند.

کل پروژه حدود 5 هزار تن آسفالت با هزینه 6 میلیارد و 500 میلیون ریال داشته است و بحث روشنایی، جدول گذاری و تمام امکانات مورد نیاز پروژه تکمیل شده است.

عملیات اجرایی پروژه بلوار جمهوری در منطقه دو از حدود دو سال قبل آغاز شده و بالغ بر 120 واحد پلاک در مسیر آزادسازی شده وکل عرصه تملک شده نزدیک به 13 هزار و 173 متر بوده و کل اعیانی تملک شده 11 هزار و 795 متر اراضی آزادسازی در مسیر است.

هزار و 150 متر طول نهر به مبلغ 2 میلیارد و 800 میلیون ریال، 2 هزار و 900 متر طول کانیو به اضافه 3 هزار و 300 متر طول تک جدول به مبلغ 6 میلیارد و 500 میلیون ریال و 160 متر طول پل فلزی به مبلغ 200 میلیون ریال از دیگر اقدامات انجام شده در این پروژه است.

از دیگر هزینه‌های عمرانی انجام شده در این پروژه می‌توان از 30 هزار متر مربع آواربرداری و زیرسازی به مبلغ 11 میلیارد و 500 میلیون ریال،  250 متر موزاییک فرش و 45 متر طول جدول سنگی به مبلغ 300 میلیون ریال، 5 هزار متر مربع پیاده‌روسازی و کاشت فضای سبز به مبلغ 560 میلیون ریال، تعمیر و نصب تابلو های هدایت مسیر و رنگ ترافیکی و جدولی به مبلغ 700 میلیون ریال و جابجایی شبکه برق و تیر های موجود در مسیر به مبلغ یک میلیارد و 400 میلیون ریال نام برد.

در مجموع می‌توان کل هزینه عملیات عمرانی پروژه را 30 میلیارد و 460 میلیون ریال و جمع کل غرامت پرداخت شده را 200 میلیارد ریال عنوان کرد که در نهایت برای اجرای این پروژه 230 میلیارد و 460 میلیون ریال هزینه شده است.

در نهایت می‌توان پروژه بازگشایی بلوار جمهوری اسلامی حدفاصل مجموعه پل 9 دی، میدان مالک اشتر تا میدان امام حسین(ع) در منطقه دو شهر قم را یکی از پروژه‌هایی دانست که در راستای محرومیت زدایی و تقویت مناطق کمتر برخوردار شهر اجرایی شده دانست که می‌تواند شرایط مساعدی را برای توسعه و رشد بیش از پیش این منطقه فراهم کند.


انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcfxxdt.w6dxyagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما