چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۰۰
کد مطلب : 47221
منبع : پارس نیوز

کارآمدی مدیریتی بدون جنجال سازی سیاسی

قم نيوز : قم نیوز: ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم درحالی در محل ساختمان وزارت کشور آغاز شده است که افکارعمومی منتظر ثبت نام یک کاندیدای برجسته است: محمدباقر قالیباف.
کارآمدی مدیریتی بدون جنجال سازی سیاسی
به گزارش قم نیوز، بی تردید همه آنها که به عنوان نامزدهای اصلی رقابت های انتخاباتی 29 اردیبهشت پا به ساختمان فاطمی می گذارند، برنامه های اجرایی خود را برای اداره کشور تدوین کرده اند، با این وجود افکارعمومی این برنامه ها را بیشتر از نامزدی می پذیرد که در عمل توانسته پایبندی خود به اجرای وعده ها و برنامه هایش را نشان دهد.

به این ترتیب تنها پنج هفته مانده تا انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، می توان از قالیباف به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی نام برد که با حضورش، خواهد توانست یخ انتخابات را شکسته و یک رقابت جدی انتخاباتی با مشارکت بالای مردم را موجب شود.

اما برای اینکه بتوان درک درستی از چرایی ضرورت حضور قالیباف در صحنه انتخابات پیش رو داشت، می توان به گزاره های زیر توجه کرد:

    1- در میان نامزدهای مطرح انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم دست کم تا این لحظه، تعداد آنها که از سابقه اجرایی بالایی برخوردارند زیاد نیست. برخی از نامزدها هرچند سوابقی در قوای غیراجرایی داشته اند اما یک رئیس جمهور کارآمد باید سابقه اجرایی بالا داشته باشد. در حال حاضر به غیر از حسن روحانی که رئیس جمهور است، تنها محمدباقر قالیباف از بیش از یک دهه سابقه اجرایی در حوزه های مختلف امنیتی و انتظامی و اجرایی برخوردار است و همین امر باعث شده تا افکارعمومی او را از جمله چهره های موجه برای این انتخابات بدانند.
    2- این درست است که حسن روحانی چهار سال سکان اجرایی کشور را در دست داشته اما او در این مدت نتوانسته به بسیاری از وعده های خود جامه عمل بپوشاند. چالش های موجود پیش روی برجام و نیز رکود اقتصادی حال حاضر کشور دو نمونه از ناکامی روحانی در دو عرصه ای است که سال 92 مدعی بود در آن تبحر دارد؛ یعنی سیاست خارجی و اقتصاد. با این حال دست او در حال حاضر در همین دو حوزه خالی است و بنابراین عملا نمی تواند در زمینه تجارب اجرایی با محمدباقر قالیباف رقابت موثر کند.
    3- محمد باقر قالیباف در حوزه اجرایی کارنامه ای قابل دفاع دارد. براساس نظرسنجی ها و برآوردهای موجود، عملکرد او در دوره فرماندهی دفاع مقدس و فرماندهی نیروی انتظامی برجسته بوده و رضایت عمومی را در پی داشته است. 12 سال مدیریت شهر بزرگی چون تهران هم در کارنامه او به چشم می خورد. مدیریت این کلانشهر با همه چالش های پیش رو، از قالیباف یک مدیر اجرایی توانمند ساخته که مردم خواستار استفاده از تجارب او در همه کشور هستند.
    4- قالیباف برای مردم شناخته شده است. برخلاف خیلی از نامزدهای مطرح دیگر که افکارعمومی شناختی درباره آنها ندارد. او نه فقط سمت های اجرایی بالایی داشته، که از نظر سیاسی نیز مواضعی روشن دارد. حضور او در دو انتخابات 84 و 92 باعث شده تا افکارعمومی درکی کامل درباره کارنامه و مواضع او داشته باشد. به این ترتیب قالیباف چهره ای است که افکارعمومی دغدغه ناشناخته بودنش را نداشته و می تواند با خیالی آسوده به او رای دهد.
    5- قالیباف یک مدیر کم حاشیه است. در طول اداره شهر تهران او کمترین اصطکاک را با احزاب و گروه های سیاسی داشته و نشان داده است که بر سر مسائل منطقی و علمی اهل تبادل نظر و تعامل است. وی برخلاف برخی از چهره های دیگر که در هفته های اخیر به جرگه نزاع سیاسی پیوسته اند و مواضع شان بیش از آنکه واقعی باشد، مصلحتی است، سابقه روشنی در نقد دولت روحانی دارد و در عین حال کارنامه او در انتقاد از دولت قبل هم روشن است. بنابراین می توان گفت که قالیباف از این حیث چهره ای کاملا اصولگراست که با وجود گرایش سیاسی، هیچ گاه تحت تاثیر دعواهای سیاسی قرار نگرفته است و نظرات صحیح و انتقادات سازنده از جبهه سیاسی مقابل خود را نیز می پذیرد.
    6- برخلاف بسیاری از کاندیداهای مطرح در انتخابات که به نوعی نامزد حزبی به شمار می روند و حتی به صراحت از اینکه به میل حزب شان نام نویسی کرده اند، سخن به میان می آورند، محمدباقر قالیباف یک چهره ملی است که این احزاب هستند که گاه پشت سر او حرکت کرده و از او برای مشارکت در روندهای سیاسی دعوت به عمل می آورند. قالیباف با وجود اینکه ظرفیت بالایی در حزب سازی داشته تاکنون وارد این عرصه نشده و برخلاف دیگر چهره ها بیشتر به دنبال کارآمدی مدیریتی است تا جنجال سازی سیاسی و حزبی.
    7- قالیباف به دلیل مطالعات آکادمیک در حوزه سیاست، نه فقط یک مدیر اجرایی موفق است بلکه درکی درست از معادلات جهانی و روابط بین المللی دارد. آثاری که او در این رابطه تدوین کرده و نیز نقشی که در توسعه دیپلماسی شهری در سالهای اخیر داشته است، نشان می دهد که او را باید یک استراتژیست در حوزه مسائل داخلی و بین المللی دانست. جایگاهی که به وی کمک می کند تا در مقام یک رئیس جمهور، موفق تر از قبل عمل کند.
    8- قالیباف مانند برخی نامزدها چهره ای نیست که گاه خارج از چارجوب های قانونی و سیاسی عمل کند. او نه سابقه نزدیکی به جریان انحرافی را دارد – برخلاف برخی که از متحدان دیروز این جریان به شمار آمده و برخی که صراحتا نامزد همین جریان در انتخابات هستند – و نه در سال 88 مانند بعضی اصولگرایان، دچار غبارآلودگی فتنه و همسویی با فتنه گران شد. او یک چهره انقلابی است و بنابراین در صورت رسیدن به کرسی ریاست جمهوری پیش بینی می شود که باز هم یک مدیر بی حاشیه باقی بماند.
    9- قالیباف یک چهره پشت پرده نیست. او رو بازی می کند. مواضعش روشن و لابی گری های سیاسی اش هم کاملا آشکار است. نه سوابق پنهانی دارد که از افشای آن بهراسد و نه به افرادی متصل است که نگران مواضع شان باشد. او یک مدیر کاملا مردمی است و همین است که امروز کمپین های مردمی در حمایت از او و دعوت از او برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری به راه افتاده است.
    10- قالیباف از نظر اقتصادی مدیری پاک محسوب می شود. هرچند تلاش های فراوانی شد تا برخی پرونده های نجومی به او متصل شود اما وی در عمل نشان داد که اهل مبارزه با فساد است. بنابراین افکارعمومی به او اقبال نشان می دهد تا در عمل به مبارزه با مفاسد بزرگ روی آورد.

افزون بر این 10 دلیل، دلایل بسیار دیگری هم درباره اقبال مردم به محمدباقر قالیباف وجود دارد. دلایلی که نشان می دهد چرا باید در انتخابات 29 اردیبهشت محمدباقر قالیباف را یک پدیده دانست. پدیده ای که می تواند معادلات فعلی انتخابات را برهم زده و تحولی جدی در حوزه اجرایی ایجاد کند.

#کارآمدی

#تکلیف_است_بیایی


انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcfy0dj.w6de0agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما