قم نيوز : قم نیوز: عملیات اجرایی شهرک صنوف خودرو در راستای ساماندهی صنوف آلاینده شهر و تجمیع خدمات آن‌ها یک ماهی است که با مشارکت بخش خصوصی در شهر قم آغاز شده تا نخستین گام برای خروج صنوفی که چهره شهر را مخدوش کرده‌اند باشد.
احداث شهرک خودرو نخستین گام برای ساماندهی صنوف آلاینده شهر/ تجمیع خدمات در بزرگ‌ترین شهرک صنفی کشور
به گزارش قم نیوز، با گسترش روزافزون شهرها و به دنبال آن توسعه مشاغل و تخصصی‌تر شدن آن‌ها بستر مناسبی برای رفع نیازهای مردم فراهم شد اما در مقابل مشکلاتی در زمینه توسعه خدمات شهری به وجود آمد چرا که عمده شهرها از جمله قم به یکباره با رشد مهاجرت مواجه شدند. خیابان‌های کم عرض و مشاغلی که حاشیه خیابان‌ها را در اختیار گرفتند یکی از این مشکلات بود که موجب ایجاد ترافیک سنگین و جلوگیری از تردد روان در معابر می‌شده است.

از طرف دیگر رعایت نکردن قوانین و ضوابط شهری از سوی برخی صاحبان مشاغل و استفاده از فضاهای عمومی برای امور شخصی بستری را فراهم کرده است که عموم مردم با مشکلات فراوانی مواجه باشند.

هرچند قانون شهرداری‌ها سال‌ها قبل به تصویب رسیده و در مرحله اجرا قرار گرفته است اما در آن موارد متعددی در خصوص رفع مشکلات مرتبط با مشاغل مزاحم شهری و راهکارهای مناسبی برای تأمین فضای مطلوب شهری مطرح شده است.

براساس بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها که وظایف قانونی این ارگان شهری را تشریح کرده، جلوگیری از ایجاد و تأسیس تمام اماکنی که به نحوی موجب بروز مزاحمت برای ساکنان شهر می‌شوند، در وظایف شهرداری‌ها گنجانده شده و شهرداری‌ها را مکلف کرده تا از تأسیس کارگاه‌ها، گاراژهای عمومی، تعمیرگاه‌ها، مراکز دامداری و به طورکلی تمام مشاغلی که به نحوی برای ساکنان شهر ایجاد مزاحمت می‌کنند، جلوگیری کند.

نگاه جزئی‌تر به مسائل طرح شده در این قانون نشان می‌دهد که شهرداری‌ها موظف هستند ضمن جلوگیری از شکل گیری این مشاغل در شهر به سبب ایجاد منظر نامناسب، اغتشاش بصری و صوتی، ضربه زدن به بهداشت عمومی و ... راهکاری برای انتقال و ساماندهی مشاغلی که جزو این گروه محسوب می‌شوند بیندیشند.

قم یکی از شهرهایی است که پس از انقلاب اسلامی بیش از پیش مورد توجه دوست‌داران علوم اهل‌بیت(ع) قرار گرفت و به دنبال آن فضای مناسبی نیز برای کسب و کار و زندگی در آن فراهم شد و طی چند سال جمعیت این شهر رشد بیش از سه برابری را تجربه کرد که یکی از بیشترین افزایش جمعیت‌ها در سطح کشور محسوب می‌شود.

هرچند این رشد جمعیت به طور نسبی رونق اقتصادی و بهبود شرایط فرهنگی را در پی داشته اما به دلیل کمبود اعتبارات و منابع شهری، شاهد توسعه مناسبی در خدمات شهری در این منطقه نبوده‌ایم به طوری که برخی خدمات نواقص فراوانی دارد.

طی سال‌های اخیر اما با توجه به برنامه‌ریزی و حرکت منسجم و برنامه محور رویکردهای خوبی در توسعه خدمات در این شهر فراهم شده است. امروز شهر قم به کارگاهی عمرانی تبدیل شده و کمتر معبر و خیابانی در این شهر وجود دارد که رنگ توسعه و رشد را به خود ندیده باشد.

اما با این حال باز هم در برخی شاخص‌ها خدمات نخواهند توانست پاسخگوی نیازهای مردم باشند و ضروری است اقدامی جایگزین و برنامه‌‌ای جدی‌تر اتخاذ شود. یکی از مشکلاتی که امروز گریبانگیر شهر و مردم قم شده وجود مشاغلی با منظر نامناسب در محدوده شهر و هسته مرکزی شهر است که علاوه بر اغتشاش بصری مشکلاتی برای تردد مردم ایجاد کرده است.

در همین راستا شهرداری قم با پیش بینی راهکارهایی تصمیم به عملی کردن بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها در سطح شهر گرفته است تا ضمن تقویت جلوه و منظر شهری، تقویت خدمات عمومی را نیز فراهم کرده و فضایی اختصاصی برای مشاغل فعال در شهر فراهم کند.

براساس این برنامه قرار است تا با ایجاد شهرکی بخشی از مشاغل نامناسب از محدوده هسته مرکزی و داخل شهر خارج شده و به صورت تجمعی خدمات مرتبط را به مردم ارائه کنند.

براساس برنامه شهرداری قم دومین شهرک صنوف کشور به عنوان شهرک خودرو با ویژگی‌هایی خاص و با امکاناتی کامل و جامع در این شهر ساخته خواهد شد. احداث این شهرک کاهش تنش‌های اجتماعی، بهبود ارائه خدمات، ایجاد فضای رقابتی و بهبود سیما و منظر شهری را به دنبال خواهد داشت و بستری مناسب برای خدمات رسانی به مردم ایجاد می‌کند.

عملیات اجرایی شهرک خودرو قم در بلوار شهیدرجایی و جنب میدان میوه و تره‌بار با مشارکت بخش خصوصی در زمینی به مساحت 33 هکتار، با زیربنای 150 هزار مترمربع و با پیش بینی احداث بیش از هزار و 500 واحد تجاری در مدت چهار سال از اوایل شهریور ماه امسال آغاز شده است.

احداث این شهرک در راستای اجرای بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها برای ارائه خدمات کامل حوزه خودرو شامل خدمات خرید و فروش، تعمیرات، نمایندگی خودرو و... با پیش بینی کاربری‌های خدماتی همچون بانک، رستوران، پاساژ، مسجد، فروشگاه و خدمات عمومی در مرحله اجرایی قرار گرفته است.

در فاز نخست این شهرک تکمیل قریب به 300 واحد تجاری شامل 66 نمایشگاه و 218 تعمیرگاه پیش بینی شده است که طراحی باز و قابل تغییری دارد.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار و ساماندهی مشاغل شهرداری قم در این خصوص، با اشاره به رشد و توسعه روزافزون شهر قم اظهار کرد: رشد و توسعه شهر قم طی سال‌های اخیر بسیار زیاد بوده اما امکانات و خدمات شهری به این نسبت افزایش نیافته است.

وی با تاکید بر اینکه هزینه‌های تملک و امور شهری برای شهرداری بسیار سنگین است، گفت: با توجه به افزایش چشمگیر هزینه‌ها شهرداری این امکان را ندارد که تمام خیابان‌ها را تعریض و شرایطی مساعد برای همه مشاغل و عبور و مرور مردم فراهم کند.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار و ساماندهی مشاغل شهرداری قم با تاکید بر برنامه شهرداری برای انتقال مشاغل از هسته مرکزی شهر گفت: با توجه به همین هزینه‌های گزاف، شهرداری سعی دارد با ایجاد فضاهایی مشاغل را ساماندهی کرده و بستر خوبی برای خدمات رسانی به مردم فراهم کند.

وی با تاکید بر اینکه با این کار ترافیک و منظر شهری بهبود پیدا می‌کند، به مراحل احداث شهرک خودرو اشاره کرد و گفت: این شهرک به عنوان یکی از نمونه‌های خاص در کشور خدمات مرتبط با خودرو را به طور کامل ارائه می‌دهد.

مظفری با تاکید بر اینکه تمام خدمات مرتبط با خودرو در قالب هزار و 500 واحد شغلی در این شهرک ارائه خواهد شد، خاطرنشان کرد: با ساز و کاری که پیش بینی شده کسبه به این شهرک منتقل خواهند شد تا بتوانیم شرایط مساعدتری برای مردم برای عبور و مرور داشته باشیم.

وی با اشاره به ارائه خدمات تجمعی در شهرک خودرو گفت: خرید و فروش، تعمیرات خودرو، خدمات نمایندگی و... در این شهرک به مردم به صورت کامل ارائه خواهد شد و مردم با مراجعه به این شهرک به طور کامل خدمات را دریافت می‌کنند.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار و ساماندهی مشاغل شهرداری قم با اشاره به قرارگیری شهرک خودرو در محدوده میدان اصلی میوه و تره بار شهر، گفت: احداث این شهرک در طول چهار سال با مشارکت بخش خصوصی انجام خواهد شد و فاز اول آن با زیربنای 24 هزار مترمربع و 300 واحد، شهریور ماه سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم نیز با اشاره به اجرای شهرک خودرو در چند فاز تصریح کرد: باید همزمان با طی مراحل اجرایی این پروژه بستری برای راه اندازی سریع و مناسب این شهرک فراهم شود.

سیدامیر سامع با تاکید بر ضرورت پیش بینی فضاهای بازارچه‌ای در حوزه خودرو در مناطق مختلف شهر گفت: با توجه به اینکه در بخش‌های دیگر شهر نیاز به خدمات خودرویی وجود دارد باید واحدهایی تجمعی در مناطق دیگر ایجاد شوند تا عبور و مرور در شهر افزایش پیدا نکند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر قم نیز با اشاره به احداث شهرک خودرو در این شهر، خروج صنایع آلاینده و نازیبا را ضروری خواند و خاطرنشان کرد: هدف اولیه از احداث این شهرک خروج کامل صنایع آلاینده است و نباید ظرفیتی اضافه بر سازمان به شهر اضافه شود.

عباس ذاکریان با بیان اینکه به موازات احداث شهرک خودرو باید مراحل آماده سازی برای انتقال صنایع آلاینده انجام شود، افزود: به ازای هر واحدی که در شهرک مستقر می‌شود باید یک واحد از صنوف آلاینده شهر تعطیل شود.

وی با تاکید بر اهتمام مدیران شهر برای پیش بینی اهرم‌های تشویقی برای رغبت صنوف به حضور در شهرک خودرو گفت: باید به صنوف آلاینده شهر اطلاع رسانی مناسبی صورت گیرد و آن‌ها به حضور در شهرک ترغیب شوند.

با ایجاد شهرک خودرو ظرفیتی ویژه به شهر قم افزوده می‌شود که باید از آن در راستای افزایش و بهبود خدمات استفاده شود نه اینکه این ظرفیت باز هم اسباب زحمت و مشکل را برای شهر فراهم کند. با وجود اینکه مشکلات متعددی در راستای انتقال صنوف آلاینده شهر به این شهرک وجود دارد اما مدیران این شهرک باید تمام تدابیر لازم در این زمینه را اتخاذ کرده تا با ایجاد این امکان، شاهد حذف صنوف آلاینده از سطح شهر خصوصاً از هسته مرکزی شهر باشیم.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcfycdj.w6d0yagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما