دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۲۰
کد مطلب : 33811

نگاهی به ظرفیت‌ها و چالش‌های توسعه رشته کبدی در قم

قم نيوز : قم نگار: رشته‌ ورزشی کبدی پس از موفقیت در بازی‌های آسیایی حالا جایگاه جدیدی در ورزش کشور از جمله قم دارد و مسیر توسعه را طی می‌کند.
نگاهی به ظرفیت‌ها و چالش‌های توسعه رشته کبدی در قم
به گزارش قم نگار، وزارت ورزش و جوانان پس از پایان بازی‌های آسیایی اینچئون ۲۰۱۴ برنامه جدیدی برای حمایت از رشته‌های ورزشی مدال آور تدوین کرد.

با توجه به موفقیت‌های ورزشکاران کشورمان در رشته‌های انفرادی، کفه ترازوی کسب مدال از رشته‌های انفرادی نسبت به رشته‌های تیمی سنگین‌تر است اما رشته کبدی در میان تعداد معدودی رشته تیمی مدال‌آور برای کشورمان قرار می‌گیرد.

حضور قابل توجه هر دو تیم ملی کبدی مردان و زنان ایران در فینال بازی‌های آسیایی و تبدیل شدن به قدرتی جهانی در این رشته طی چهار سال اخیر نشان می‌دهد سرمایه گذاری بر روی این رشته در حال نشان دادن نتایج خود است.

اتفاقی که می‌تواند کبدی کشورمان را بالا‌تر از کشورهایی چون پاکستان و هند که مهد این رشته هستند قرار دهد و در این میان نقش استان‌ها در توسعه عمومی کبدی نقشی انکار نشدنی است.

ورزش کبدی حالا به حدی پیشرفت کرده که هم در بخش سالنی و هم در بخش ساحلی دارای لیگ‌های معتبر و سازمان یافته است و هیئت کبدی استان قم نیز باید به دنبال الگوگیری از این ساختار باشد.

کبدی ساحلی قم؛ بالا‌تر از کبدی سالنی
نگاهی به وضعیت رشته کبدی در قم در نگاه اول، حاکی از تفاوت اختلاف بین کبدی ساحلی و کبدی سالنی قم از نظر نتیجه گیری در سطح کشوری و لیگ‌های ملی است.

به عبارت دیگر‌‌‌‌ همان شرایطی که در مورد کشتی آزاد و فرنگی در قم وجود دارد در رشته کبدی نیز بین کبدی ساحلی و کبدی سالنی حاکم است و بخش سالنی این رشته نسبت به بخش ساحلی در مرتبه فنی پایین تری قرار دارد.

موفقیت کبدی‌کاران ساحلی قم در مسابقات لیگ بر‌تر کشور و راهیابی به جمع هشت تیم بر‌تر کشور با وجود مواجه شدن با حریفانی قدرتمند در مراحل گروهی نشان می‌دهد کبدی ساحلی قم امروز در شرایط خوبی قرار دارد.

آن‌ها به دنبال تکرار روزهایی هستند که کبدی قم با تیم پست بانک توانست قهرمان لیگ بر‌تر کشور شود و حالا با گذشت چهار سال از آن زمان، شرایط جدیدی بر کبدی قم حکمفرما شده است.

با تغییرات اساسی در ترکیب نفرات کبدی کار قم شاید کسب قهرمانی لیگ بر‌تر انتظاری منطقی از قمی‌ها نباشد اما آن‌ها می‌خواهند شایستگی‌های خود را به عنوان قطب جدید کبدی ساحلی کشور نشان دهند.

کبدی قم در سال ۹۰ با قهرمانی در لیگ بر‌تر ساحلی با نفراتی قهرمان شد که عمدتا غیربومی بودند و با توجه به سرمایه‌گذاری پست بانک در این رشته از شهرهای دیگر به خدمت گرفته شده بودند اما موفقیت‌های امروز کبدی ساحلی قم مرهون تلاش ۱۰۰ درصدی کبدی کاران بومی قم است.

رشیدی: کبدی نیازمند نگاهی مهربانانه از سوی مسئولان است
رئیس هیئت کبدی استان قم معتقد است مسئولان ورزش استان باید نگاه مهربانانه‌تری به رشته کبدی که در بازی‌های آسیایی در هر دو بخش مردان و بانوان مدال کسب کرده، داشته باشند.

مسلم رشیدی  اظهار کرد: وضعیت رشته کبدی در قم را مثبت ارزیابی می‌کنیم اما با توجه به کمبود منابع مالی نمی‌توانیم تمام برنامه‌ها را به نحو احسن و به سرعت اجرا کنیم و نیازمند زمان هستیم.

وی افزود: رشته کبدی در بازی‌های آسیایی در هر دو بخش مردان و بانوان مدال کسب کرده است و بدین ترتیب ظرفیت‌های خود را نشان داده و مسئولان ورزشی قم باید به این رشته نگاه مناسب‌تری داشته باشند.

رئیس هیئت کبدی استان قم تبیین کرد: امسال چند پایگاه استعدادیابی کبدی را در چند نقطه قم راه اندازی کردیم و جشنواره همگانی کبدی قم نیز نشان داد قم می‌تواند در آینده در زمره استان‌های رده اول کبدی ایران مطرح شود زیرا از ظرفیت انسانی قابل توجهی برخوردار است.

رشیدی عنوان کرد: بخش دیگری از برنامه استعدادیابی ما برای توسعه و آشنایی با کبدی مربوط به مدارس بود که رایزنی‌هایی با آموزش و پرورش نیز در این زمینه داشته‌ایم که البته هنوز به نتیجه دلخواه نرسیده‌ایم.

وی تصریح کرد: طبق رایزنی هیئت کبدی استان قم و شهرداری این برنامه در دستور کار قرار داده شد که همکاری مشترک برای آموزش و مسابقات کبدی در مکانی که شهرداری در اختیار ما قرار داده شکل بگیرد.

استعدادیابی و برنامه توسعه همگانی کبدی در قم
رشته کبدی با موجود تمام موفقیت‌های چند سال اخیر، هنوز نتوانسته ارتباط ایده آلی با عموم مردم ایجاد کماکان عده زیادی از مردم نسبت به این رشته ابراز ناآگاهی می‌کنند.

در قم، رشته کبدی در سال‌های گذشته رشته‌ای حاشیه نشین بوده و حتی موفقیت مقطعی تیم پست بانک در لیگ بر‌تر ساحلی در اوایل دهه ۹۰ نیز سبب نشد کبدی قم بتواند جایگاه قابل توجهی در میان رشته‌های پرطرفدار ورزش قم پیدا کند.

با این حال هیئت کبدی استان قم امسال استعدادیابی و برنامه توسعه همگانی کبدی را در دستور کار قرار داد و با برگزاری نخستین همایش همگانی کبدی در قم با حضور رئیس فدراسیون نشان داد برای آینده کبدی در قم برنامه دارد.

جذب ۲۰۰ کبدی کار نوجوان و نونهال به این رشته در قم در قالب طرح توسعه همگانی کبدی، اقدامی قابل توجه و کم‌نظیر در سطح کشور برای پشتوانه سازی و استعدادیابی کبدی در قم به شمار می‌رود.

در شرایطی که کبدی قم در حال حاضر از جمعیت سازمان یافته قابل توجهی برخوردار نیست تزریق تعداد قابل توجهی از ورزشکاران جوان و آموزش به این رشته می‌تواند آینده روشنی برای این رشته جذاب در قم ترسیم کند.

نامزدی از مسابقات آسیایی؛ از رؤیا یا واقعیت
اعلام آمادگی استان قم برای میزبانی از مسابقات کبدی ساحلی آسیا مهم‌ترین خبری بود که از ابتدای امسال در مورد رشته کبدی در قم به گوش رسیده است.

در حاشیه همایش همگانی کبدی قم بود که روح الله رمضانی معاون توسعه قهرمانی اداره کل ورزش و جوانان استان قم از اعلام آمادگی قم برای میزبانی از مسابقات کبدی ساحلی قهرمانی آسیا خبر داد.

اتفاقی که می‌تواند کبدی را در قم متحول کند و اقدامی بزرگ در زمینه آشنایی مردم قم و رسانه‌ها با این رشته مدال آور باشد اگر چه میزبانی از چنین رویداد بزرگی بدون شک نیازمند تامین زیرساخت‌های لازم و مشارکت مسئولان استانی است.

با توجه به نیازهای اولیه میزبانی از یک رویداد بین المللی و قاره‌ای از جمله فرودگاه، هتل و سالن‌های استاندارد برگزاری مسابقات، به نظر می‌رسد رسیدن به چنین هدفی حداقل در بازی زمانی فعلی ممکن نباشد.

قم در صورت کسب میزبانی مسابقات آسیایی می‌تواند در عرصه ورزش نیز تبدیل به برند شود و مسئولان استانی باید از این نظر نیز نگاه خاصی به ورزش داشته باشند و در این میان رشته کبدی، گزینه بسیار خوبی برای کسب میزبانی در آینده است.

خلیلی: کبدی قم در بخش بانوان در آینده پیشرفت می‌کند
نایب رئیس هیئت کبدی استان قم معتقد است کبدی قم در بخش بانوان در آینده پیشرفت می‌کند البته در صورتی که محدودیت‌های مالی مانع از اعزام دختران کبدی کار قم به مسابقات کشوری نشود.

سعیده سادات خلیلی اظهار کرد: کبدی‌کاران بانوی قم برای خلاف مردان، در سال‌های اخیر نتوانسته‌اند نمایش قابل توجهی در مسابقات و لیگ‌های کشوری داشته باشند اما این به معنای رکود این رشته در بخش بانوان نیست.

وی افزود: طی چند سال گذشته در سوپرلیگ بانوان نیز حضور داشتیم اما رویکرد هیئت کبدی در قبال کبدی بانوان قم تغییر کرده و آنچه در حال حاضر برای ما اولویت است بازیکن سازی و ورود نسل جوان و نوجوان به این رشته است.

نایب رئیس کبدی قم گفت: در حال حاضر روی تیم کبدی نوجوانان و جوان دختر برنامه‌ریزی کرده‌ایم و این تیم در یکی دو سال آینده در سطح کشور حرف‌های زیادی برای گفتن دارد البته در صورتی که محدودیت‌های مالی مانع از اعزام دختران کبدی کار قم به مسابقات کشوری نشود.

نظریان عنوان کرد: برای استعدادیابی کبدی از میان دختران دانش آموز برنامه‌ریزی کرده بودیم اما محدودیت‌هایی در این راه پیش آمد و اگر آموزش و پرورش برای این منظور مساعدت کند و به رشته کبدی ابراز علاقه کند بخش زیادی از مشکلات ما حل می‌شود.

امکانات موجود و وضعیت مالی کبدی در قم
کبدی در قم بر خلاف بسیاری از رشته‌های ورزشی خانه اختصاصی ندارد و برنامه‌های تمرینی آن در سالن‌ها مختلف سطح شهر برگزار می‌شود.

این رشته با توجه به ویژگی‌های خود در زمره ورزش‌هایی به شمار می‌رود که برای انجام آن به امکانات کمی نیاز است و تهیه تاتامی برای انجام تمرین و مسابقه، نیاز ورزشکاران این رشته در بخش سالنی را رفع می‌کند.

در بخش ساحلی اما، کبدی ساحلی قم با وجود اینکه در جمع برترین‌های کشور قرار دارد اما فاقد زمین ساحلی مناسب است و هنوز برای احداث یک زمین ورزش‌های ساحلی در قم که بتواند به چند رشته ورزشی خدمات رسانی کند اقدامی صورت نگرفته است.

راه اندازی زمین ورزش‌های ساحلی در قم، علاوه بر اینکه در رشته‌های مختلف، بخش ساحلی آن رشته‌ها را فعال می‌کند می‌تواند نگرانی‌های هیئت کبدی قم برای وضعیت تمرینی تیم کبدی ساحلی قم به عنوان یک تیم لیگ برتری را برطرف کند.

در زمینه مالی، کبدی قم برای حضور در لیگ‌های مختلف کشور فاقد حامی مالی است و مخارج تیم‌های اعزامی به مسابقات از سوی هیئت کبدی استان قم، اعتبارات اداره‌کل ورزش و جوانان و گاهی هزینه‌های شخصی تأمین می‌شود.

در این میان، عدم اقبال رسانه‌ها به پوشش مسابقات کبدی نیز در بی‌میلی حامیان مالی به کبدی اثرگذار بوده است؛ اگرچه پخش تلویزیونی مسابقات کبدی بازی‌های آسیایی توانست رشته کبدی را در دیدگاه عموم مردم ارتقاء دهد، اما در بعد رسانه‌ای، کبدی هنوز به جایگاه مطلوب برای جذب اسپانسر نرسیده و این یکی از مشکلات کبدی کشور از جمله قم است.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcfycdm.w6dmyagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما