چهارشنبه ۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب : 35521
گلایه‌های یک کارگردان تئاتر از وعده‌هایی که عمل نمی‌شود

حکایت کارگردانی که پشت دکور نمایش پنهان می‌شود/گدا نیستم، هنرمندم

قم نيوز : قم نگار: بی‌مهری به تئاتر در قم موضوع جدیدی نیست اما حکایت کارگردانی که از ترس طلبکارها پشت دکور نمایشش پنهان می‌شود، بسیار غم‌انگیزتر است.
حکایت کارگردانی که پشت دکور نمایش پنهان می‌شود/گدا نیستم، هنرمندم
به گزارش قم نگار، صمد آذرخش، کارگردان جوان تئاتر قم این روزها نمایشی را روی صحنه می‌برد که روایتی متفاوت از داستان کربلا است. قصه مردی که به قصد زیارت خانه خدا به سوی مکه راه می‌افتد اما مسیر او را به جای دیگری می‌برد و باد که پیام‌آور این داستان است، صحنه‌هایی از داستان کربلا را برایش زنده می‌کند.

نمایش «به باد گوش بده» روایتی از کربلا به زبان کودکانه است که قرار بود همزمان با روزهای آخر ماه صفر روی صحنه برود اما به گفته کارگردان نمایش، کم‌لطفی مسئولان و ارگان‌ها موجب شد اجرا به این روزها موکول شود.

اجرای این نمایش در یکی از سالن‌های کمتر‌شناخته شده شهر تا روز جمعه ادامه دارد و کارگردان دلش از سنگ‌اندازی‌ها و بی‌توجهی‌ها به تئاتر خون است.

این هنرمند قمی تنها شرکت‌کننده از قم در جشنواره استانی تئاتر فجر است و نمایش دیگرش به نام «تعبیر خواب» از ۶۶ اثری که برای انتخاب فرستاده شده، جزو ۱۰ نمایش اول شناخته شده است.


او هم مانند بیشتر تئاتری‌ها برای پیدا کردن سالنی که نمایشش را بتواند در آن اجرا کند سختی‌های بسیار کشیده و از این دلخور است.

وی می‌گوید: برای نمایش «به باد گوش بده» ۱۱۱ میلیون تومان برآورد قیمت داشته اما در نهایت با ۱۰ میلیون تومان تلاش کرده که این کار را به سرانجام برساند و همین مبلغ را هم به نجار و پارچه‌فروش و ... بدهکار است.

امکانات در اختیار کسانی است که به جز کار تئاتر منبع درآمد و شغل‌های دیگری هم دارند

آذرخش این روزها وقتی طلبکارهایش که مدام تهدید می‌کنند دکورش را جمع خواهند کرد از راه می‌رسند، پشت همان دکور پنهان می‌شود و در حسرت یک اطلاع‌رسانی ساده برای رونق نمایشش از سوی دستگاه‌های متولی مانده است.

هنرمند قومی می گوید: برای پیدا کردن سالن نمایش خیلی اذیت شدیم. اول قرار بود نمایش در سالن حیدریان اجرا شود که با اعتراض ورزشکاران منتفی شد. بعد پیشنهاد سوله نمایشگاه دائمی مطرح شد که آنجا هم نتوانستیم به نتیجه برسیم. در این مدت هم نهادهای مرتبط نه تنها کمکی به ما نکردند بلکه سنگ‌اندازی‌های بسیاری اتفاق افتاد.

در این مدت که این گروه هنری مشغول کار بوده‌اند حمایت‌هایی از شهرداری و سازمان فرهنگی و هنری دریافت کرده‌اند اما هیچ ارگانی حمایت مالی از این مجموعه نداشته.

این کارگردان تئاتر می‌افزاید: توقع داشته حداقل در مراسم‌هایی مانند جشنواره نمایشخوانی کارش را تبلیغ کنند اما در این فرصت‌ها هم کار دیگران تبلیغ می‌شود اما کار او نه.


او می‌گوید: امکانات در اختیار کسانی است که به جز کار تئاتر منبع درآمد و شغل‌های دیگری هم دارند اما جوان‌هایی مانند او که تمام وقتشان را برای تئاتر صرف می‌کنند، از هر حمایتی بی‌بهره هستند.

نمایش به باد گوش بده ۲۵ بازیگر دارد که سه ماه برای اجرا تمرین کرده‌اند و اکثر تحصیل کرده یا از پیشکوستان تئاتر هستند

آذرخش می‌گوید: کارش پر است از پیام‌های اخلاقی و دینی و ارگان‌هایی که وظیفه دارند در پیام‌های دینی را در جامعه ترویج کنند نباید نسبت به چنین حرکت‌های خودجوشی اینهمه بی‌تفاوت باشند.

او در نمایش به باد گوش بده ۲۵ بازیگر دارد که سه ماه برای اجرا تمرین کرده‌اند و اینها که اکثر تحصیل کرده یا از پیشکوستان تئاتر هستند، برای گذران زندگی نیاز به حمایت دارند.

این کارگردان تئاتر به مراجعاتی که برای پیشبرد کارش به ارگان‌های مختلف داشته اشاره می‌کند و می‌گوید: در ۱۰ روز اجرایی که ما داریم حداقل باید سه میلیون تومان برای دکور خرج کنیم اما خیلی راحت به ما می‌گویند بیشتر از یک میلیون تومان نمی‌توانیم به تو کمک کنیم. نکته اینجاست که این حمایت‌ها عادلانه تقسیم نمی‌شود و برخی‌ها همیشه سهم بیشتری دارند.

 

او در این تئاتر مخاطبش را کودکان و نوجوانان قرار داده و می‌‌افزاید: کار برای آنها بسیار جذاب است و کودکانی که به سالن می‌آیند در طول اجرای نمایش پلک نمی‌زنند اما مخاطب به دلیل ضعف اطلاع‌رسانی ارگان‌های محترم کم است. در حالی که این کار دارد جان می‌گیرد و هنر این گروه می‌تواند خودش را بهتر از اینها نشان دهد.

آذرخش به مراجعه‌اش به آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: وقتی مطرح می‌کنیم که چنین کاری هست و به حمایت نیاز دارند خیلی راحت می‌گویند اگر پول ندارید، چرا تئاتر کار کردید؟ درس بچه‌ها مهم‌تر است.

این هنرمند می‌گوید: مشکل ما این است که مسئولان در مقام حرف خوب وعده می‌دهند اما زمان عمل که می‌شود ما را تنها می‌گذارند... تمام دغدغه‌ام این روزها این شده که ثابت کنم گدا نیستم و هنرمندم... کار من عاشورایی است و تنهایی امام حسین(ع) را در این مدت خوب درک کردم...

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcfytdm.w6dt0agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما