يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۰۳
کد مطلب : 28051
مدیرکل آموزش و پرورش:

1100 معلم در دوره ابتدایی در قم کمبود داریم

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل آموزش و پرورش قم با اشاره به اینکه جمعیت دانش آموزی استان قم رو به افزایش است، گفت: در حال حاضر بیش از یکهزار و 100 معلم در دوره ابتدایی این استان کمبود داریم.
1100 معلم در دوره ابتدایی در قم کمبود داریم
به گزارش قم نیوز ، \'حمیدرضا دژاگام\' روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش قم، افزود: فعلا توانسته ایم این کسری نیرو را با خرید آموزش جبران کنیم و به این صورت که مدرسه را در اختیار متولی این امر گذاشتیم و متولی نیز با انتخاب بهترین و باانگیزه ترین معلمان و بدون گرفتن پولی از دانش آموزان اقدام به مدیریت مدرسه کرده است.
 
وی تاکید کرد: استخدام در آموزش و پرورش تنها از طریق کنکور سراسری و دانشگاه فرهنگیان صورت می گیرد و خوشبختانه امسال نیز رتبه های بسیار خوب زیر پنج هزار در این دانشگاه جذب شدند.
 
وی با اشاره به افزایش شش هزار نفری دانش آموزان کلاس اول ابتدایی در سال تحصیلی جاری، اضافه کرد: طبق برخی آمار ارایه شده نشان می دهد که در شش سال آینده با افزایش بالایی در تعداد دانش آموزان استان مواجه خواهیم شد که نیازمند تدبیر و اقدامی ویژه در این راستاست.
 
دژاگام با بیان اینکه خوشبختانه فعالیت خیران مدرسه ساز در استان قم چشمگیر است، ادامه داد: 33 درصد مدارس استان توسط خیران ساخته می شود؛ امسال 10 مدرسه در پردیسان احداث شده که شش مدرسه، ابتدای سال تحصیلی و چهار مدرسه نیز در طول سال به بهره برداری رسیده است.
 
وی همچنین گفت: آموزش و پرورش از شاخصه های مهم توسعه یافتگی در کشورهای جهان است که باید در راستای توانمندسازی آن با برنامه حرکت کرد تا بسیاری از مشکلات و معضلات آن رفع شود.
 
وی افزود: مجموعه مسوولان آموزش و پرورش با بهترین های جامعه سروکار دارند و بدون هیچ نگرش سیاسی در این مسیر تلاش می کنیم تا برکات این اقدامات شامل حال دانش آموزان و اولیاء آن ها شود.
 
مدیرکل آموزش و پرورش قم ادامه داد: وظیفه داریم شرایط تحصیل را برای همه دانش آموزان مهیا کنیم و انگیزه تحصیلی را در بین آن ها ایجاد و تقویت کنیم.
 
 
 
** سرانه مدارس در قم جوابگو نیست
 
وی با بیان اینکه با داشتن یکهزار و 312 فضای آموزشی با بیش از 220 هزار دانش آموز، سرانه مدارس استان قم در سال تحصیلی جاری، 900 میلیون تومان بوده است و برای هر مدرسه سرانه ناچیزی می شود گفت: آیا با این سرانه ناچیز می شود، مدرسه ای را مدیریت کرد؟
 
وی در عین حال با تاکید بر اجباری نبودن کمک های مردمی به مدارس، تصریح کرد: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آموزش رایگان عنوان شده است و بارها به مدیران اعلام شده که کمک به مدرسه اجباری نیست و با هر مدیر خاطی در این زمینه به شدت برخورد می شود.
 
دژاگام با تاکید بر اینکه اگر مدیران برای کمک به مدرسه تلاش منطقی و قانونی می کنند، در راستای ارتقاء توسعه است، بیان کرد: برای حل این مساله باید به سمت فرهنگ سازی رفت، باید نگاه مردم نسبت به آموزش و پرورش تقویت شود و به مردم اطمینان خاطر داد که هیچ پولی خارج از چارچوب مدرسه هزینه نمی شود.
 
مدیرکل آموزش و پرورش قم بیان کرد: به محض دریافت گزارشات تخلف مبنی بر دریافت پول اجباری و یا سایر مسائل در مدارس، با جدیت مدیر مدرسه را احضار می کنیم و توضیح می خواهیم، چون تعارفی با کسی ندارم.
 
 
 
** تحصیل 24 هزار اتباع خارجی در قم
 
وی با اشاره به تحصیل بیش از 24 هزار اتباع خارجی در استان قم که 20 هزار نفر از این تعداد شامل اتباع افاغنه می شود، گفت: درصد بالایی از این تعداد جزو خانواده طلاب جامعه المصطفی العالمیه هستند که به صورت رایگان آموزش می بینند.
 
دژاگام اضافه کرد: طبق 11 بند، تحصیل دانش آموزان اتباع که دارای شرایطی از جمله یتیم، سرپرست خانوار، معلول و بی بضاعت باشند نیز رایگان می باشد.
 
به گفته وی، در سال تحصیلی جاری دولت به ازاء هر دانش آموز، یک میلیون و 800 هزار تومان هزینه کرده است که درصد بسیار ناچیزی از این مبلغ، از دانش آموزان گرفته می شود.
 
وی همچنین با اشاره به پیشرفت های تحصیلی دانش آموزان استان، از ارتقاء شش رتبه ای در کنکور سراسری گذشته خبر داد و گفت: استان قم همچنین رتبه نخست در زبان انگلیسی و رتبه ششم در رشته ریاضی را داراست که با برنامه ریزی دقیق و کارشناسانه می توانیم بهتر از وضعیت موجود حرکت کنیم.
 
مدیرکل آموزش و پرورش قم تاکید کرد: اگر فضای آموزشی مناسب و استاندارد برای دانش آموزان استان قم مهیا باشد، بهترین از این عمل خواهند کرد و شاهد کسب رتبه های برتر در عرصه های مختلف خواهیم بود.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه ورود تلفن همراه به مدارس ممنوع است، از مدیران مدارس خواست: با جدیت با این اقدام برخورد کنند، چرا که این اقدام بی احترامی به محیط آموزشی خصوصا کلاس است.
 
وی تصریح کرد: در این زمینه نیازمند فرهنگ سازی با کمک خانواده ها هستیم تا بتوانیم نگاه دانش آموزان را نسبت به این وسیله تغییر دهیم.
 
به گفته دژاگام، اقامه نماز در تمام مدارس استان صورت می گیرد و در بیش از 80 درصد مدارس این فریضه با حضور امام جماعت انجام می شود.
 
وی همچنین گفت: روزانه 150 هزار لیوان شیر در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول استان و 17 هزار لیوان شیر نیز در مناطق جعفرآباد، خلجستان و کهک توزیع می شود.
 
وی افزود: در طول سال تحصیلی به هر کدام از دانش آموزان این مقاطع تحصیلی، 70 نوبت شیر تعلق خواهد گرفت.
 
استان قم دارای یکهزار و 312 فضای آموزشی با 220 هزار دانش آموز است و هم اکنون 14 هزار و 800 نفر در آموزش و پرورش قم شاغل و شش هزار نفر نیز بازنشسته هستند.
 
انتهای پیام/136
https://qomnews.ir/vdcfyxd0.w6dctagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما