يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۰۴
کد مطلب : 22101

دانشنامه فاطمی اثری ماندگار در تاریخ تشیع

قم نيوز : قم نیوز: مراسم رونمایی از کتاب دانشنامه فاطمی با پیام آیت الله مکارم شیرازی و سخنرانی آیت الله نوری همدانی در تالار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم برگزار شد.
دانشنامه فاطمی اثری ماندگار در تاریخ تشیع
به گزارش قم نیوز، مراسم رونمایی از کتاب دانشنامه فاطمی با پیام آیت الله مکارم شیرازی و سخنرانی آیت الله نوری همدانی در تالار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم با حضور شخصیت های علمی حوزوی و دانشگاه برگزار شد.

در این همایش ابتدا پیام تصویری آیت الله مکارم شیرازی به نمایش درآمد.

آیت الله مکارم شیرازی: شیعه نیازمند چنین اثر فاخری بود

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه در مرود حضرت فاطمه زهرا (س) کتاب‌های بسیار زیادی نوشته شده است اظهار کرد: مقامات فاطمه زهرا بسیار بی‌نظیر است و تعبیراتی از پیغمبر اکرم در مورد حضرت زهرا نقل شده که پس از مطالعه آن متعجب می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از پیغمب گرامی اسلامی تصریح کرد: پیامبر می‌فرمایند که خداوند با خشم تو خشمگین می‌شود و با خوشحالی تو خوشحال می‌شود و این نشان دهنده جایگاه بالا حضرت زهرا است.

وی با اشاره به اینکه هرچه در مورد حضرت زهرا (س) ذکر می‌شود کم است عنوان کرد: نام حضرت زهرا در بین مسلمانان بسیار مظلوم بوده و لازم است کارهای بسیار گسترده‌ای در این زمینه انجام شود.

آیت الله مکارم شیرازی: این دانشنامه برای تولید بار علمی در حوزه بسیار مفید است

این مرجع تقلید گفت: کتاب دانشنامه فاطمی یک کتاب بسیار مفید است که باید از گرداورندگان این کتاب تشکر کرد زیرا در نوع خود بسیار منحصر به فرد است.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به برخی از امتیازات این مجموعه تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های اصلی این دانشنامه تطوع این کتاب است زیرا در این کتاب به منابع بسیار زیادی مراجعه شده است که در نوع خود بسیار ارزشمند است.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته این دانشنامه همکاری دانشمندان برجسته حوزه در این دانشنامه است تصریح کرد: یکی از روش‌هایی که می‌تواند بسیار ثمر بخش باشد همکاری گروهی است که این مجموعه از این امتیاز نیز برخوردار است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه ادبیات حاکم بر این کتاب بسیار ادیبانه است تصریح کرد: در این کتاب ادبیات بسیار عجیبی حاکم است و تماما بر اصول تحقیق حرکت می‌کند و این نیز سومین ویژگی برجسته این کتاب است.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه موضوعی که در مورد حضرت محسن دیدم بسیار شگفت زده شدم عنوان کرد: حق را در این کتاب ادا کرده‌اند و با مراجعه به منابع گوناگون توانسته‌اند کتاب بسیار ارزشمندی را فراهم کنند.

حجت الاسلام علی اکبر رشاد نیز در این همایش با اشاره به اینکه باید از تمام عزیزانی که در گردآوری این مجموعه زحمت کشیده‌اند تشکر کرد اظهار کرد: باید از خداوند سپاسگذار باشیم که توانستیم با این مجموعه با اخلاص بتوانیم این دانشنامه را جمع آوری کنیم و کار را به پایان برسانیم.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه افزود: در دستگاه ائمه اطهار ناشایستگان مورد توجه خاص هستند و به همین دلیل نام بنده حقیر نیز در این دانشنامه دیده می‌شود و الا مسئولیت اصلی گردآوری این دانشنامه با محققین ارزشمند سراسر کشور بوده است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه: دانشنامه فاطمی یک اثر بسیار خاص است

وی با اشاره به اینکه گردآوری دانشنامه یک فعالیت علمی خاص تلقی می‌شود تصریح کرد: چند سال پیش در یونسکو از پیشکسوتان دایره المعارف نویسی تقدیر شد و این در حالی است که علمای شیعه در سال‌های پیش این کار را انجام داده‌اند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه شیوه دانشنامه نگاری تغییر یافته است عنوان کرد: این اثر نیز چند ویژگی منحصر به فرد دارد و در نگارش این دانشنامه زحمات بسیار زیادی کشیده شده است.

حجت الاسلام رشاد با تاکید بر اینکه برخی از فرقه ضاله در غالب دانشنامه نگاری مفاهیم غلط خود را ترویج می‌کنند خاطرنشان کرد: در این زمینه گروه‌هایی که با شیعه مخالف هستند دایره المعارف‌های بسیار زیادی را به چاپ رسانده‌اند، بر اساس این رویکرد‌ها نیاز نگارش این دانشنامه مشخص می‌شود.

سرپرست دانشنامه فاطمی با تاکید بر اینکه دایره المعارف‌های بسیار زیادی در سراسر کشور به چاپ می‌رسد که در مورد قران صحبت‌های بسیار زیادی را عنوان می‌کنند تصریح کرد: این موضوع در حالی رخ می‌دهد که کسانی در باره قران می‌نویسند که هیچ آگاهی نسبت به مفاهیم قرآنی ندارند.

سرپرست دانشنامه فاطمی: حوزه باید آثاری این چنین را تولید کند


استاد حوزه علمیه فن دانشنامه نگاری را بسیار ارزشمند توصیف کرد و افزود: باید حوزه‌های علیمه در زمینه تولید این دانشنامه‌ها گام‌های بسیار مثبتی را بردارند زیرا تنها در این صورت است که می‌توانیم به مقابله با دانشنامه‌های فرق ضاله مختلف دیگر بپردازیم.

حجت الاسلام رشاد گفت: این اثر بیش از ۱۴ سال زمان برده است و نشان دهنده اهتمام ویژه مجموعه فرهنگ و اندیشه است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه با اشاره به اینکه اولین دانشنامه، دانشنامه حضرت علی بوده است افزود: این اثر فاخر به درخواست مقام معظم رهبری از ۱۰ سال پیش به تحریر در آمده است که امیدواریم بتوانیم این جریان علمی را ادامه بدهیم.

سرپرست دانشنامه فاطمی با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ مرحله برای تولید دانشنامه لحاظ می‌شود تصریح کرد: برای تولید این اثر بیش از ۱۰۰ مدخل اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

آیت الله استادی : حضرت زهرا با این اثر باید به جهانیان معرفی شود

آیت الله رضا استادی با اشاره به اینکه در گذشته تحولی توسط آیت الله نوری همدانی در مورد دانشنامه نگرای انجام شد اظهار کرد: تا زمانی که ما اگاهی داشته‌ایم تا کنون چنین اثری را من در حوزه اهل بیت (ع) ندیده بودم.

آیت الله استادی با اشاره به اینکه این موضوع باید سال‌های بسیار دور پیگیری می‌شد تصریح کرد: اما باید شکر گذار بود که این کار به سرانجام رسیده است و ما اکنون می‌توانیم از این اثر ارزمند استفاده کنیم.

وی با اشاره به برخی از روایات تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که مورد توجه قرار گرفته است دانشنامه نویسی است و ما اکنون می‌توانیم حضرت زهرا را به بهترین شکل ممکن به جهان معرفی کنیم.

آیت الله استادی: فضای نقد را برای تمامی آثار حوزوی ایجاد کنیم

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه باید دایره المعارف نویسی در تمامی رشته‌ها انجام شود خاطر نشان کرد: در این زمینه نیز کارهای بسیار زیادی باید انجام شود که مطمئنا در طول زمان تغییر پیدا می‌کند و این یکی از ویژگی‌های اصلی دانشنامه نویسی است.

آیت الله استادی گفت: باید فضای نقد این کتاب نیز در حوزه‌های علمیه ایجاد شود تا نواقص این آثار نیز مورد بررسی قرار بگیرد تا این گونه آثار بتوانند به مرور زمان ارزشمند‌تر شوند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر نقصی در این اثر مشاهده می‌شود خود من نیز چون در این اثر دست داشته‌ام این اشکال به من هم برمی‌گردد.

رئیس پژوهشکده دانشنامه نگاری: ۱۰ سال نگارش این اثر زمان برده است

حجت الاسلام ابوالقاسم مقیمی با اشاره به اینکه در روایات بسیار زیادی ویژگی‌های بسیار زیاد حضرت زهرا مورد تاکید قرار گرفته است اظهار کرد: محبت حضرت شامل حال من شده است که اکنون در کنار شما هستم و الا بزرگان بسیار زیادی بوده‌اند که برای جمع اوری این اثر زحمت کشیده‌اند.

رئیس پژوهشکده دانشنامه نگاری با اشاره به اینکه در این مسیر به رهنمودهای مراجع تقلید توجه بسیار زیادی شده است افزود: بررسی این کتاب در ۱۰ سال مورد بررسی قرار گرفته و گروه تاریخ و سیره، گروه زن و خانواده از جمله گروه‌هایی هستند که در گردآوری این اثر زحمت‌های بسیاری را کشیده‌اند.

مقیمی با تاکید بر اینکه با مطالعه این کتاب ارزش‌های بسیار زیادی به خوانندگان این اثر‌ها انتقال داده می‌شود تصریح کرد: سیره سیاسی و عبادی حضرت زهرا (س) از ویژگی‌های برجسته این دانشنامه است که در آثار دیگر به هیچ وجه دیده نمی‌شود.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه حضرت زهرا (س) دارای مرجعیت بودند خاطرنشان کرد: سیره سیاسی حضرت زهرا (س) یکی از ویژگی‌های بارز حضرت بوده است که بسیاری از مورخان تاریخی بر این موضوع تاکید کرده‌اند و در این کتاب به این موضوع نیز اشاره شده است.

عضو شواری علمی دانشنامه فاطمی: زنان با مطالعه این کتاب می توانند به راحتی از حضرت زهرا الگو گیری کنند

فریبا علاسوند با اشاره به اینکه امیدوارم نگارش این کتاب بتواند برای جامعه اسلامی نیز مفید باشد اظهار کرد: در سه جلد انتهای این اثر اسطوره گیری از حضرت زهرا (س) انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه نهضت پیامبرگرامی اسلام برای احیای شخصیت زنان در جامعه اسلامی بود تصریح کرد: قران برای شخصیت زنان ویژگی خاصی را در نظر گرفته است و این ویژگی‌ها در داستان حضرت مریم به چشم می‌خورد.

علاسوند با تاکید بر اینکه یک زن می‌تواند تمام دنیای فرعون‌ها را بر هم بزند خاطر نشان کرد: امیدواریم زنان جامعه اسلامی نیز بتوانند از این شجاعت حضرت زهرا الگوگیری کنند زیرا قرآن کریم این ویژگی خاص را به زنان جهان اسلام اعطا کرده است.

عضو شواری علمی دانشنامه فاطمی گفت: حضرت زهرا (س) یک الگوی کاملا منحصر به فرد در تقوا و پرهیزکاری است که این موضوعات زمینه سازی شد تا این دانشنامه گرداوری شود تا زنان جامعه اسلامی بتوانند با مراجعه به این کتاب از این حضرت (س) الگو گیری کنند.

وی با تاکید بر اینکه آیین همسرداری و روابط خانوادگی از جمله موضوعاتی است که در این کتاب عنوان شده است تصریح کرد: اسوه بودن حضرت در تمامی عرصه‌ها از ویژگی‌های اصلی حضرت زهرا (س) است که سعی کردیم در این دانشنامه به این نیز موضوعات پرداخته شود.

علاسوند تصریح کرد: زنان جامعه اسلامی باید در الگو گیری خود را منحصر به موضوعی خاص نکنند بلکه باید از تمامی این ویژگی‌ها به صورت کامل الگو گیری کرد.

عضو شواری علمی دانشنامه فاطمی با تاکید بر اینکه در سه جلد پایانی این دانشنامه مدخل‌های بسیار زیادی مورد بررسی قرار گرفته است اظهار کرد: موضوعات فقهی و حقوقی بسیار زیادی مورد بررسی قرار گرفت و نتایج تمامی این تحقیقات این دانشنامه ارزشمند است.

آیت الله نوری همدانی: خواندن این کتاب را به همه توصیه می کنم


آیت الله نوری همدانینیز در این همایش با اشاره به فرارسیدن میلاد حضرت زهرا (س) اظهار کرد: عظمت حضرت زهرا (س) ار احادیث بسیار زیادی مورد تاکید قرار گرفته است که باید این موضوعات مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه تاریخ جهان اسلام از عظمت حضرت زهرا پراست تصریح کرد: باید امر اهل بیت را احیا کنیم و چاپ دانشنامه فاطمی احیای امر اهل بیت (ع) در شرایط فعلی است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه مقام و منزلت اهل بیت بسیار بالا بوده است تصریح کرد: اهل بیت در طول زمان‌های مختلف به مبارزه با رژیم‌های ظالم پرداخته‌اندو در این مسیر تنها عمل، در حوزه علمی می تواند امر اهل بیت را احیا کند.

آیت الله نوری همدانی خاطرنشان کرد: در روزگار قدیم اجرا کردن منویات امامان بسیار سخت بوده است اما در شرایط فعلی جامعه اسلامی شرایط بسیار خوبی را فراهم کرده که ما در این موضوعات ورود پیدا کنیم.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه افراد بسیار زیادی برای تهیه این مجموعه زحمت کشیده‌اند که باید از این عزیزان تشکر کرد خاطر نشان کرد: من این کتاب را مطالعه کرده‌ام و خواندن این کتاب را به همه جوانان توصیه می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه تنها مکتبی که می‌تواند جهان را نجات دهد اسلام است عنوان کرد: باید این کتاب به زبان‌های مختلف ترجمه شود تا تمامی مردم دنیا از این کتاب استفاده کنند.

آیت الله نوری همدانی : حوزه باید هر سال چند کتاب این چنینی تولید کند


این مرجع تقلید با اشاره به اینکه امیدواریم تمام زنان جامعه اسلامی از ویژگی های حضرت زهرا(س) الگو گیری کنند خاطرنشان کرد: مطالعه زندگی حضرت زهرا در طول زمان می تواندمسیر زندگی فرد را تغییر دهد و دریچه های بسیار جدیدی را برای فرد ایجاد کند.

آیت الله نوری همدانی با اشاره به اینکه خطبه حضرت زهرا(س) شامل توحید، امامت می شود خاطر نشان کرد» این یک درس بسیار بزرگی است که حضرت زهرا(س) در آن زمان مسیر را برای ما مشخص کرده است.

وی با اشاره به پنهان ماندن قبر حضرت زهرا (س) خاطر نشان کرد: شاید اگر این قبر پنهان نمی بود فضای جهان اسلام به گونه ای دیگر رقم می خورد.

وی با اشاره به اینکه باید از حضرت زهرا الگویی بسازیم که زنان جامعه اسلامی در تمامی ابعاد به آن مراجعه کنند خاطر نشان کرد: این موضوعی بود که امروز توسط رهبر معظم انقلاب عنوان شد و باید در جامعه اسلامی این فرهنگ فاطمی رواج پیدا کند.

این دانش نامه با اهداف معرفی مرجعیت علمی، ارائه الگوی زن مسلمان، دفاع عالمانه از حقایق تاریخی، فراهم ساختن امکان سنجش و قضاوت علمی و ارائه منظومه معرفتی تدوین شده است.

در پایان این مراسم از حجج اسلام والمسلمین مقیمی منجی، محمدی پور، ابراهیم پوربهجت و زراعتیان تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcfyyd0.w6d0xagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما