شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۴۵
کد مطلب : 27151
عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

مباهله حقانیت اهل‌بیت (س) را در طول تاریخ بشریت به اثبات رساند

قم نيوز : قم نیوز: عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: مباهله یعنی چیزی را از خداوند با گریه و درخواست کردن و مباهله پیامبر (ص) با مسیحیان نجران سبب شد تا حقانیت ۵ تن اهل‌بیت (ع) برای مردم روشن شود.
مباهله حقانیت اهل‌بیت (س) را در طول تاریخ بشریت به اثبات رساند
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام مصطفی صادقی با اشاره به فلسفه مباهله، اظهار کرد: این ماجرا در زمان پیامبر (ص) و بر اساس آیات قرآن شکل‌گرفته است زیرا در آن زمان مسیحیان نجران به خدا ایمان نمی‌آوردند و مباهله آخرین تیر ترکش بود که رهاشده است.

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به تعداد مباهله‌های شکل‌گرفته در تاریخ، افزود: در طول تاریخ به‌غیراز مباهله پیامبر اکرم (ص) یک مباهله هم در واقعه عاشورا و از سوی یکی از صحابه امام حسین (ع) گزارش‌شده است، البته آن مورد پیشنهاد مباهله بوده است.

وی با اشاره به معنای مباهله، عنوان کرد: مباهله یعنی چیزی را از خداوند با گریه و درخواست کردن و مباهله پیامبر (ص) با مسیحیان نجران سبب شد تا حقانیت ۵ تن اهل‌بیت (ع) برای مردم روشن شود.

حجت‌الاسلام صادقی با تاکید به آیه مباهله، گفت: خداوند در آیه ۶۱ سوره آل‌عمران فرموده است «فَمَنْ حَآجَّک فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءک مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءکمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءکمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَکمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةُ که در این آینه منظور ازَأَنفُسَنَا، امیرالمؤمنین (ع) است که بارها این عبارت از سوی پیامبر اکرم (ص) به‌کاربرده شده است.

عضو پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به عبارت‌های نِسَاءنَا و أَبْنَاءنَا، تاکید کرد: منظور از این کلمات در آیه ۶۱ سوره آل‌عمران، حضرت زهرا (س) وامام حسن (ع) و امام حسین (ع) است که اهر معصوم و مظلومی دارند و این آیه به حدیث کسا و آیه تطهیر نیز مرتبط است.

حجت‌الاسلام صادقی با اشاره به آیه تطهیر و حدیث کسا، اظهار کرد: وجود آیه تطهیر و حدیث کسا کدهایی برای مسلمانان است که حق اهل‌بیت (ع) را به مردم گوشزد می‌کند.

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به خاتم بخشی امیرالمؤمنین (ع)، افزود: این‌که امیرالمؤمنین (ع) در نماز و در حال رکوع انگشتر خود را به نیازمندان می‌بخشد سبب شده است تا خداوند اِنَّما وَلِیکمُ اللّه‌ُ وَرَسُولُهُ وَالَّذینَ ءامَنُوا الَّذینَ یقیمُونَ الصَّلوةَ وَیؤْتُونَ الزَّکوةَ وَهُمْ راکعُونَرا نازل کند.

وی با اشاره به واژه الزَّکوةَ در آیه ۵۵ سوره مائده، تصریح کرد: در این آیه منظور از زکات صدقه دادن است و تاکید به انفاق و صدقه دادن به محرومان و نیازمندان است.

حجت‌الاسلام صادقی با اشاره به تاسی کردن به اهل‌بیت (ع)، خاطرنشان کرد: مسلمانان باید در همه حال به اهل‌بیت (ع) تاسی کنند، به‌عنوان‌مثال مردم به‌جای این‌که چندین بار به مکه و سفرهای زیارتی مشرف شوند این هزینه‌ها را در راه از بین بردن فقر و کمک به نیازمندان مصرف کنند تا فرهنگ نیکوکاری و کمک به محرومان در جامعه ترویج شود.

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdcfyyd0.w6detagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما