شنبه ۶ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۰
کد مطلب : 31101
نماینده خراسان رضوی در مجلس:

استفاده از ظرفیت‌های تولید ملی مورد بازنگری قرار گیرد

قم نيوز : قم نیوز: نماینده خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید از همه ظرفیت‌های تولیدی کشور استفاده شود گفت: بخش قابل‌توجه ای از این ظرفیت‌ها ناشناخته مانده و شکوفا نشده است که باید مورد بازخوانی قرار بگیرد.
استفاده از ظرفیت‌های تولید ملی مورد بازنگری قرار گیرد
به گزارش قم نیوز، هادی شوشتری اظهار داشت: من فکر می‌کنم بخش قابل‌توجه ای از ظرفیت‌های تولیدی کشور ناشناخته مانده و شکوفا نشده است و ما باید یک بازخوانی در این زمینه داشته باشیم. ما باید در چارچوب‌های مشخص، نقاط قوت و نقاط ضعف خود را در هر کدام از ظرفیت‌های منطقه‌ای کشور اعم از پهنه‌ی جنوبی، شمالی، شرقی و غربی بازخوانی کرده و به شکل منطقه‌ای برنامه‌ریزی کنیم و این ظرفیت‌ها را شناخته و توسعه دهیم. ما اگر با این رویکرد، یعنی نگاه مجدد در ظرفیت‌های کشور عمل کنیم و آن‌ها را مورد بازخوانی و مرور قرار دهیم، به این نتیجه خواهیم رسید که بخش قابل‌توجهی از ظرفیت‌ها و فرصت‌های تولیدی در استان‌ها، مناطق و شهرستان‌ها ناشناخته مانده است.

نماینده خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه ایران از لحاظ منابع تولیدی در موقعیت بسیار خوبی قرار دارد، افزود: علی‌رغم اینکه یک درصد جمعیت دنیا در مساحتی حدود یک‌میلیون و ششصد هزار مترمربع در جمهوری اسلامی ایران جای گرفته است اما ما ۱۰ درصد منابع دنیا را در اختیارداریم. با این تفاسیر، منابع موجود می‌توانند موتور محرک کشور باشند و ما باید با شناخت این منابع از همه‌ی ظرفیت‌های موجود بهره گرفته و تمام تلاش خود را برای تولید بیشتر و کیفیت بهتر محصولاتمان بکار بگیریم.

وی مهم‌ترین عنصر تولید را نیروی انسانی دانست و تصریح کرد: به نظر من مهم‌ترین منبع کشور منابع انسانی است و ما باید بر روی منابع انسانی سرمایه‌گذاری کنیم. بر اساس داده‌های نهادهای بین‌المللی و بانک جهانی مهم‌ترین فاکتور و پارامتر در فرایند توسعه، منابع انسانی است. بر اساس مطالعات صورت گرفته، برخی از کشورها حدود ۷۰ در صد تولید داخلی آن‌ها ناشی از منابع انسانی است. ما به لحاظ منابع انسانی بسیار قوی هستیم اما باید در این زمینه سرمایه‌گذاری مجدد کنیم و نیروی انسانی ما را به عناصر کارآفرین تبدیل کنیم که بتوانند فرایند تولید را دنبال کنند. از سوی دیگر بر اساس اطلاعات و آمارهای بین‌المللی، ایران هفده یا هجدهمین کشور بزرگ دنیا بوده که با ۱۵ کشور دیگر همسایه است و به علت گستردگی سرزمینی، اقلیم‌های مختلف و متنوعی هم دارد. هر کدام از پهنه‌های ایران داری یک ظرفیت و یک پتانسیل مختص به خود است. در هر گوشه و پهنه‌ی کشور که بخواهیم کارکنیم در بخش تولیدات داخلی زمینه خوبی وجود دارد.

شوشتری با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، عنوان کرد: وقتی‌که سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبری ابلاغ‌شده است را مطالعه می‌کنیم و در خصوص مفاهیم مندرج در این سیاست‌ها تأمل می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که ایران، کشوری گسترده با ظرفیت‌های بسیار متنوع است. به نظر من پیام اصلی اقتصاد مقاومتی این بوده که ما باید به ظرفیت‌های درونی نگاه کنیم و توجهمان درونی باشد. البته منظور این حرف این نیست که به فرصت‌های بیرونی توجه نکنیم بلکه این است که نگاه و تمرکز اصلی ما به ظرفیت‌های داخلی باشد. درواقع اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر است و به فرصت‌های پیرامونی، منطقه‌ای و جهانی هم توجه خاصی دارد. این برداشت من از اقتصاد مقاومتی است که مبنای توجه به ظرفیت‌های درونی بوده و برای فروش محصولات و تولیدات هم نگاه بیرونی موردتوجه قرار دارد.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcfyydm.w6dyxagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما