چهارشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۰ ساعت ۰۹:۰۸
کد مطلب : 3769

مردودین فتنه 88 شایستگی حضور در مجلس نهم را ندارند‌

قم نيوز : قم نیوز: جانشین نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی معتقد است کسانی که در فتنه 88 امتحان خوبی پس نداده و با دشمن همراهی کرده‌اند، شایستگی حضور در مجلس و مدیریت بر این امت شهیدپرور را ندارند.
مردودین فتنه 88 شایستگی حضور در مجلس نهم را ندارند‌
به گزارش قم نیوز، انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی مانند هر انتخابات دیگری با حساسیت‌ها و ویژگی‌های مخصوص به خود همراه است که شاید یکی از مهم‌ترین این ویژگی‌ها، شکل‌گیری حکومت‌های نوپای خاورمیانه و وضعیت فعلی دیکتاتورهای وابسته به غرب در جهان اسلام باشد.

می‌توان گفت انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی علاوه بر اینکه مانند هر انتخابات دیگر با تجربیات خاص خود، موجب رشد اجتماعی جامعه ایرانی می‌شود، با حضور حداکثری می‌تواند کشور ایران را به عنوان الگوی عملی برای کشورهای استعمارزده و استکبار زده معرفی کند و تشویقی برای مردم مسلمان در مبارزه برای منافع خود باشد.

حجت‌الاسلام عبدالله حاجی صادقی یک چهره حوزوی و دانشگاهی است که علاوه بر تحصیل در دروس فقه و اصول در حوزه علمیه در رشته علوم قرآن و حدیث نیز مدرک دکترای دانشگاهی خود را اخذ کرده و سال‌ها عضو هیئت علمی دانشکده شهید محلاتی نیز بوده است.

وی که اکنون جانشین نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران است، دارای تالیفاتی در زمینه مسائل سیاسی است که کتاب " آسیب شناسی ارکان انقلاب" از جمله آنهاست. با توجه به نزدیکی آغاز نهمین رقابت بزرگ برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی به گفت‌‌وگو با وی پرداخته‌ایم و برخی از مسائل کلی مربوط به انتخابات و مشارکت مردم را مورد پرسش قرار داده‌ایم.

 با توجه به اهمیت انتخابات در نظام سیاسی کشور ما، حضور و مشارکت مردمی را در انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در کشور ما حضور در انتخابات هم تکلیف مردم است و هم حق آنان و این تلازم حق و تکلیف اقتضا می­کند، در این شرایط مردم با مشارکت حداکثری خود در انتخابات به پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی کمک کنند. در شرایط کنونی جبهه­گیری استکبار در برابر اسلام ناب و انقلاب اسلامی بسیار شفاف­تر شده است و وظیفه ما نسبت به شهدای انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) ایجاب می­کند که در این انتخابات حضور حداکثری داشته باشیم.

البته ملت ایران هوشیار و قدردان خون شهدا هستند و باید بدانند که بهترین راه استیفای حقوقشان در شرایطی که استکبار دشمنی خود را آشکار کرده و تمام توانش را برای ضربه زدن به این ملت بکار برده است، رقم زدن یک انتخابات پرشور و دشمن شکن است.

استکبار در بعد میزان مشارکت مردمی حساسیت ویژه‌ای دارد و به اقداماتی مانند شایعه ‌پراکنی و تبلیغات سوء دست زده که در چنین شرایطی حضور حداکثری مردم می‌‌تواند پایانی بر همه این دشمنی‌ها باشد.

شاید در هیچ انتخاباتی مانند این انتخابات دشمن قصد نداشته فضای کشور را امنیتی و چالشی نشان دهد. مخصوصا پس از انتخابات ۸۸ که مردم به حضور ۴۰ میلیونی خود مشتی به دهان استکبار زدند، دشمن می‌‌خواهد اینطور القا کند که دیگر آن شور و اشتیاق در مردم وجود ندارد.

مردم به خوبی بر این امر واقف هستند که دشمن در آن شرایط نیز هرچه می‌توانست انجام داد تا این حضور ۴۰ میلیونی سکوی پرتاب نظام برای صعود به قله‌های بعدی نشود.

لازمه برگزاری یک انتخابات پرشور و با تاثیر پایدار بر اقتدار کشور اسلامی ما چیست؟

اساس حضور حداکثری مردم در انتخابات، عامل تثبیت انقلاب، ناکام ماندن دشمنان، تقویت ارکان انقلاب و زمینه ‌ساز نزول امدادهای الهی است اما نکته دیگری نیز در این میان قابل طرح شدن است و آن اینکه اگر قرار شد حضور در انتخابات برای همه ما تکلیف باشد (همانگونه که حق نیز هست) باید بدانیم که ادای تکلیف نیز شرایط و لوازمی دارد.

باید دانشی به‌دست بیاورم تا بدانیم برای انجام این تکلیف چه لوازمی مورد نیاز ما است، مانند تکالیف دیگر اسلامی که اگر بخواهیم آنها را درست انجام دهیم به دانش چگونگی انجام آنها نیازمندیم. در جریان ادای تکلیف الهی نمی‌‌توانیم به خواسته دل توجه کنیم بلکه باید تلاش کنیم اصلح را انتخاب کرده و در مسند قدرت قرار دهیم. کسی که برای نظام، کشور و این مجلس می‌‌تواند تاثیرگذارتر باشد باید انتخاب شود.

به انتخاب اصلح اشاره کردید، بد نیست توضیحی درباره چگونگی انتخاب درست و اصلح بفرمایید.

در این رابطه من چند ویژگی را عرض می‌‌کنم که مردم شریف ما با آن بصیرت و آگاهی که دارند، به این ویژگی‌ها توجه کنند و مجلسی در شان و طراز انقلاب اسلامی و قوی‌‌تر از مجلس فعلی رقم بزنند.

نخستین ویژگی‌ مهم برای یک نماینده مجلس، ولایت ‌مداری است. ما به نمایندگانی در مجلس نهم نیاز داریم که فراموش نکنند مشروعیت این نظام به ولایت است و محوریت تمام ارکان نظام را اصل ولایت فقیه تشکیل می‌‌دهد.

ما نمایندگانی می‌‌خواهیم که نه تنها از دستورات مقام معظم رهبری اطاعت کنند، بلکه منویات ایشان را اجرا کنند. نماینده مجلس هنگامی که سخنی از رهبری را می‌‌شنود نباید در این موضوع توقف کند که این حکم مولوی است یا ارشادی، بلکه با تمام توان امر رهبری انقلاب را اجرا کند.

انسان ولایت ‌مدار نه به امر نیازی دارد و نه به اشارت، بلکه به دست آوردن نیت و فکر رهبری برای او کفایت می‌کند. نمایندگان مجلس نهم باید افرادی باشند که صرفا به دنبال حکم و امر مقام معظم رهبری نباشند بلکه به دنبال پیاده کردن اراده رهبر معظم انقلاب که همانا بهترین مسیر برای انقلاب و مردم است، باشند.

اگر این ویژگی محقق شود می‌‌توان به داشتن مجلسی توانمند امیدوار بود و تا امروز هم اگر ضربه ‌ای از جانب نماینده ‌ای از مردم دیده ‌ایم، در نمایندگانی بوده که در این بعد ضعیف بوده‌‌اند. این موضوع مربوط به تنها انتخابات مجلس هم نیست، بلکه در تمام انتخاب‌های حیاتی کشور اعم از رئیس جمهور، نماینده مجلس و نماینده شوراها این موضوع مهم به عنوان یک شاخص اساسی مطرح است.

تاکید ما بر مسئله ولایت‌مداری به این علت است که معتقدیم ولایت تجلی توحید ربوبی است و ولایت‌محوری، یگانه راه خدا محوری و حرکت در صراط مستقیم اسلام ناب است. این موضوع شاخص خوبی است و باید به این نکته نیز توجه کرد افرادی که می‌‌خواهند انتخاب شوند، نباید فقط در قول و سخن ولایت ‌محور باشند، مانند افرادی که به ولایت دعوت می‌‌کنند اما ولایت را برای خود می‌‌خواهند نه خود را برای ولایت. کسانی که حقیقتا به دنبال پیروی از ولایت باشند باید به مجلس نهم راه پیدا کنند.

شاخص مهم دیگر این است که کسانی را برای نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی انتخاب کرد که مسئولیت خطیر نمایندگی مجلس را طعمه‌‌ای برای بهره‌‌گیری مادی خود نبینند. کسانی که با برخی از اقدامات تبلیغی و هزینه از اموال شخصی یا بیت‌المال می‌‌خواهند به هر قیمت به صندلی مجلس دست پیدا کنند، نمی‌توانند انتخاب شایسته ‌ای برای ملت ایران باشند.

بر‌اساس فرهنگ اسلام و تجربه ۳۰ ساله انقلاب اسلامی، کسی که به هر قیمتی بخواهد به نمایندگی مجلس یا هر پست دیگر دست پیدا کند، مطمئنا به فکر خدمت به مردم نیست و پست و مقام را وسیله‌ای برای منافع خود می‌‌داند. طبق فرهنگ اسلام و روش اهل ‌بیت(ع) مسئولیت در یک نظام اسلامی فرصتی برای خدمت به مردم است و چیزی نیست که کسی بخواهد برای رسیدن به آن خود را به آب و آتش بزند.

محور دیگر در انتخاب اصلح، باور داشتن مردم است. مقام معظم رهبری با صراحت به مسئولان این نکته را گوشزد کردند که فراموش نکنید شما نسبت به مردم نوکر هستید و باید خدمت ‌گذار و پاسخگوی مردم باشید.

صاحبان اصلی این انقلاب مردم هستند و حق مطالبه از تمام مسئولان کشور را دارند. متاسفانه مشاهده می‌‌شود که برخی افراد شعار مردم را می‌‌دهند اما باز مردم را برای رسیدن به مقصد، سکوی پرتاب خود قرار داده‌اند و این‌طور نیست که در حقیقت به مردم اعتقاد داشته باشند.

نمایندگان مجلس باید کسانی باشند که مردم را ارباب خود بدانند و کسانی که وامدار جریان‌ها و افراد هستند، نمی‌توانند خدمت ‌گذار خوبی برای مردم باشند. کسانی که اهل معامله هستند و در جریان رسیدن به اهداف خود، هر وسیله‌ای را توجیه می‌‌کنند، نمی‌توانند شایسته اعتماد مردم باشند.

انحراف از دیگر مواردی است که باید مورد توجه مردم در جریان انتخاب اصلح قرار بگیرد. در حال حاضر مشاهده می‌‌شود انحراف به شکل‌های گوناگون وارد صحنه شده است. تحجر و انفعال دو نمونه از انحراف هستند که امروز در برخی سیاسیون ما وجود دارد و هر دو می‌‌تواند در اندازه خود خطرناک باشد. در واقع تحجر و انفعال دو لبه یک قیچی است.

 با توجه به ملاک‌های موجود در فرهنگ و متون اسلامی، انتخاب اصلح از دیدگاه اسلام را چگونه تبیین می‌کنید؟

اگر بخواهیم معیار انتخاب شایسته را از بطن فرهنگ اسلامی استخراج کنیم باید به سراغ قرآن برویم و شاخص‌های اصلی را از خدا بخواهیم. خداوند در آیات قرآن فراوان شایستگی‌های لازم برای رهبری و مسئولیت را عنوان کرده است.

به عنوان مثال قرآن انسان‌هایی را که صادق نیستند یا آنهایی را که فاسق هستند و انسان‌های غیر‌آگاه را از کسانی می‌‌داند که شایستگی مدیریت بر مجموعه‌ها را ندارند. از طرف دیگر ایمان واقعی، خدا محوری، دانا بودن و امین بودن را از ملاک‌های افرادی که رهبری جامعه برای آنان شایسته است می‌‌داند و فراتر از این به چنین افرادی دستور می‌‌دهد تا در عرصه اداره جامعه و حکومت وارد شوند.
 
با توجه به رد صلاحیت عده‌ای از نمایندگان فعلی مجلس و برخی دیگر از سیاسیون که برای خود در فضای سیاسی کشور وزنی قائل بودند، یک سری مخالفت‌ها با این رد صلاحیت‌ها مشاهده می‌شود و بعضا افراد به نوشتن نامه‌های سرگشاده روی آورده‌اند، نظر جنابعالی در این باره چیست؟

باید توجه داشت که یکی از شاخص‌هایی پراهمیت برای مسئولیت دادن به افراد، نگاه به گذشته آنان است. اینکه نامزدهای انتخابات در گذشته در بزنگاه‌های حساس نظام چه عکس‌‌العملی نشان داده‌اند می‌‌تواند یک معیار مهم برای تشخیص شایستگی آنان باشد. کسانی که در فتنه ۸۸ امتحان خوبی پس نداده و با دشمن همراهی کرده‌اند، شایستگی حضور در مجلس و مدیریت بر این امت شهید پرور و حماسی را ندارند. البته با این اعتراضات هم باید برخورد منطقی کرد و با کار اقناعی جامعه و خود، افراد رد صلاحیت شده را توجیه کرد.

همواره در آستانه انتخابات برخی چالش‌های سیاسی پررنگ‌تر خود را نشان می‌دهند، در چند روز گذشته نیز در سالروز حماسه ۱۹ دی یک مقاله توسط یکی از سرداران سابق سپاه نوشته شد که با واکنش بسیاری از جمله همرزمان و دوستانش همراه بود، رسانه‌های خارجی نیز طبق روال گذشته از این آب گل‌آلود ماهی گرفتند، به نظر شما ریشه اینگونه اظهارات چه می‌تواند باشد؟

آقای علایی مقاله بسیار بدی نوشته است. در واقع کاری که ایشان انجام داده یک اشتباه بزرگ و انحراف بزرگ است. من نمی‌دانم ایشان تحت تاثیر چه القائاتی این مقاله را نوشته است. این حق دوستان و همکاران دیروز آقای علایی است که دلسوزانه به ایشان نامه بنویسند و تلاش کنند برادری را که تا دیروز در صحنه‌های دفاع مقدس از فرماندهان خوب ما بود نگذارند گرفتار آسیب و لغزش شود.

البته ایشان در نامه بعدی این موضوع را اصلاح کردند. ما هم امیدواریم برادر خوبمان هرچه زودتر با اصلاح رویه، محکم‌تر از قبل به صف مدافعان انقلاب اسلامی برگردد و من به عنوان کسی که با وی سابقه همکاری داشته‌‌ام عرض می‌‌کنم که تاریخ اثبات کرده است نخستین لغزشی که بزرگترین سقوط‌ها را برای ما ایجاد می‌‌کند، لغزش از ولایت ‌محوری است.

این انقلاب اگر در برابر همه تهاجمات و فشارهای دشمنان بزرگ و کوچک خود توانسته مقاومت کند، به برکت ولایت ‌محوری بوده و از اشخاصی مانند ایشان به عنوان یک سرباز انقلاب انتظار می‌‌رود برای تقویت ولایت‌محوری تلاش کنند نه برای تضعیف آن.

انتهای پیام/ ۱۰۳
https://qomnews.ir/vdcg.39wrak9uypr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما