شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۵۶
کد مطلب : 4281
با حضور استاندار قم انجام شد؛

افتتاح همزمان ۳۱ طرح كشاورزی در قم

قم نيوز : قم نيوز: همزمان با چهارمين روز از دهه فجر و با حضور استاندار قم و جمعی از مسوولان، ۳۱ طرح كشاورزی در قم افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.
افتتاح همزمان ۳۱ طرح كشاورزی در قم
به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام محمدحسین موسی پور در مراسم افتتاح همزمان ۳۱ پروژه بخش كشاورزی كه به مناسبت ایام الله دهه فجر و با حضور مسوولان ملی و استانی و جمعی از فعالان این بخش صورت گرفت طی سخنانی به اجرای سیاست های نادرست و برنامه ریزی های جهت دار رژیم گذشته برای به نابودی كشاندن بخش مهم و زیربنایی كشاورزی در كشور اشاره و تصریح كرد: این سیاست های غلط و برنامه های جهت دار طراحی شده از سوی دشمنان این ملت، بخش كشاورزی را در معرض نابودی كامل قرار داد به طوری كه در اواخر سال های حكومت طاغوت، ایران به یكی از وارد كنندگان بزرگ محصولات كشاورزی و باغی در همه زمینه ها تبدیل شده بود.

وی با اشاره به دستاوردهای نظام در زمینه توسعه بخش كشاورزی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی علیرغم همه محدودیت ها و مشكلات، توسعه این بخش محوری همپای سایر بخش ها مورد توجه ویژه قرار گرفت و در سایه این توجه به ركودهای بسیار خوبی در زمینه تولید، خودكفایی و صادرات انواع محصولات زراعی و باغی دست پیدا كردیم.

استاندار قم به پیشرفت های بخش كشاورزی در قم اشاره و خاطرنشان كرد: كشاورزی قم علیرغم محدودیت های موجود در دو بخش آب و خاك، از رشد و توسعه بسیارخوبی برخوردار شده است و آمار تولیدات این بخش در سال های پس از انقلاب بیانگر این مساله می باشد.

حجت الاسلام موسی پور مجموع محصولات كشاورزی قم در قبل از انقلاب را ۱۹۶ هزار تن اعلام و افزود: این رقم تا پایان سال ۸۹ به حدود ۷۰۰ هزار تن رسیده و این در حالی است كه بالغ بر ۱۱ هزار هكتار از اراضی كشاورزی موجود استان در طی این سال ها بنا به دلایلی از جمله تغییر كاربری از حیض انتفاع خارج شده اند.

وی با بیان این كه قم فقط ۶۸ صدم درصد از مجموع خاك كشور را دارد گفت: علیرغم این سهم اندك، استان قم با برنامه ریزی و مدیریت مناسب توانسته است در زمینه تولید انواع محصولات دامی و كشاورزی رتبه های كشوری خوبی را به خود اختصاص دهد.

استاندار قم افزود: استان قم در حال حاضر به عنوان یكی از قطب های مهم تولیدات دامی كشور، با تولید ۷ درصد تخم مرغ، ۱/۲ مرغ و ۷/۳ گوشت كشور، جزء عمده تولید كنندگان برتر این بخش محسوب شده و بسیاری از این محصولات مازاد بر نیاز استان می باشد.

حجت الاسلام موسی پور با اشاره به سایر ویژگی های بخش كشاورزی در قم، از تولید وپرورش انواع آبزیان به عنوان یكی از بخش های سازگار با شرایط و اقلیم قم خبر داد و گفت: توسعه این بخش در سال های اخیر مورد توجه ویژه قرار گرفت و بر اساس آمار موجود تا پایان سال ۸۹ حدود ۹۰۰ تن آبزیان در قم تولید شده است كه با توجه به ظرفیت های موجود و با برنامه ریزی های لازم این رقم باید در سال های آینده به ۵ هزار تن برسد.

وی حمایت جدی از بخش كشاورزی را از رویكردهای اصلی دولت برشمرد و گفت: طرح نهضت توسعه كشاورزی از جمله برنامه های جدید دولت محسوب می شود كه در قالب این طرح بیش از ۲ میلیون هكتار از اراضی قابل كشت در كشور به زیر كشت رفته و برای ۵۰۰ هزار نفر ایجاد شغل خواهد شد.

استاندار قم با بیان این كه اجرای این طرح رونق چشمگیر و تحول اساسی در این حوزه به دنبال خواهد داشت تصریح كرد: در استان قم نیز باید زمینه های اجرای این طرح از جمله شناسایی زمین ها و تامین منابع آبی مورد نیاز آن فراهم شود.

حجت الاسلام موسی پور لزوم توجه جدی به اصلاح و تغییر الگوی كشت در قم را یادآور شد و گفت: توجه به كاشت محصولات متناسب با اقلیم طبیعی قم و تغییر شیوه از تولید زراعی به سمت محصولات باغی ضروری است.

وی همچنین به اهمیت بكارگیری شیوه ها و ابزارهای نوین در كشاورزی استان اشاره و خاطرنشان كرد: توسعه كشت های گلخانه ای، استفاده از روش های نوین آبیاری و توجه به اجرای طرح های آبخیزداری با هدف افزایش راندمان تولید و بهره برداری بهینه از منابع و امكانات از جمله برنامه هایی است كه برای رونق بخشی بیشتر به این بخش در قم باید مد نظر دست اندركاران امر قرار گیرد.

استاندار قم در پایان با اشاره به برنامه های استان در حمایت از كشاورزی، از اختصاص ۲۱۱ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت برای توسعه این بخش در قم خبر داد.

انتهای پیام/۱۰۹
https://qomnews.ir/vdcg.79trak9xqpr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما