سه شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۴۹
کد مطلب : 7855
دلبری:

شهرداری قم میزبان 3 میلیون نفر در نیمه شعبان است

هیچ بودجه‌ای برای نیمه شعبان به شهرداری قم تخصیص نیافته است
قم نيوز : قم نیوز: نشست خبری فوق العاده شهردار قم، با هدف اطلاع رسانی درباره برنامه‌های نیمه شعبان امسال، با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد.
شهرداری قم میزبان 3 میلیون نفر در نیمه شعبان است
سرویس شهری قم نیوز: شهردار قم برای دومین بار در سال 1390 به میان خبرنگاران آمد تا گزارشی از فعالیت‌های پیش بینی شده برای بزرگترین اتفاق شهری قم را ارائه کند. نیمه شعبان، اگر چه یک رویداد جهانی برای تشیع است اما بیشترین حجم فعالیت و خدمات رسانی در آن به عهده شهرداری قم و دیگر سازمان های اداری و خدماتی قم است. از این رو شهردار کلان‌شهر قم، پذیرای خبرنگاران بود تا از آمادگی‌ها و پیش‌بینی‌های انجام شده برای جشن میلاد منجی بشریت سخن بگوید و به سوالات خبرنگاران پاسخ دهد.

شهرداری قم مفتخر به خادمی مردم است
شهردار قم، در ابتدای سخنان خود از افتخار خادمی زایران و مجاوران جمکران گفت و اینکه مجموعه شهرداری به انجام خدمات برای ایام نیمه شعبان و کل سال برای این عزیزان افتخار می کند: خادمی خیل عظیم زائران و مشتاقان و علاقمندان منجی عالم بشریت، امام زمان (عج) برای ما افتخاری است. در شهر قم علاوه بر حرم کریمه اهل بیت، حضرت فاطمه معصومه، مسجد مقدس جمکران نیز شهر را منورتر کرده است و علاوه بر این با حضور مراجع عظام تقلید نیز این شهر با حضور مردم در هر هفته روبروست اما در نیمه شعبان این جمعیت چند صد برابر می شود و ما حضور بیشتری را از طرف مردم داریم.

سپس دلبری به سابقه تشکیل ستاد شعبانیه در شهرداری پرداخت و گفت: از اواخر ۱۳۹۰ با تشکیل ستاد شعبانیه و تعیین کمیته های ۷ گانه ستاد تشکیل شد و ساختار آن مشخص شد. مهم ترین کمیته، کمیته آسیب شناسی و نظر سنجی بود. تمامی سوابق سال های قبل احصا شد و معایب میزبانی مورد بررسی قرار گرفت و برای رفع آن برنامه ریزی کردیم.

ستاد شعبانیه امسال با نگاه به فعالیت‌های گذشته تشکیل شده است
ستاد شعبانیه شهرداری در مدت کوتاهی پس از آسیب شناسی فعالیت‌های سال‌های قبل، به این نتیجه رسیده است که مهم ترین مشکل، بحث ترافیک است. دلبری در این باره گفت: یکی از مواردی که خیلی مورد تاکید قرار گرفته بود و در این جلسات مطرح شد، بحث ترافیک و پارکینگ بود. امسال در کمیته حمل و نقل ترافیک، ۱۰۵ هکتار زمین را در اطراف مسجد جمکران آماده کردیم و تسطیح کردیم. و بعد با مازوت پاشی آن را از حالت خاکی خارج کردیم و خط کشی هم کردیم. برای ۲۵ هزار خودروی سواری و ۱۷۰۰ دستگاه اتوبوس برنامه ریزی کرده ایم. این ظرفیت نسبت به سال ۲۷ درصد افزایش پیدا کرده است. تعداد ۱۲ پارکینگ و دو پارک سوار را در اطراف جمکران آماده کرده ایم که ۴ پارکینگ نسبت به سال قبل اضافه شده است. البته این پارکینگ ها به غیر از پارکینک های سطح شهر مانند پارکینگ بزرگ میدان امام و پارکینگ اطراف حرم است.

لاین تندرو بلوار  پیامبر اعظم به بهره‌برداری می‌رسد
شهردار قم افزود: مهم ترین کاری که در این حوزه انجام داده ایم، طبق وعده قبلی، آماده کردن لاین تندروی بلوار پیامبر اعظم است که الحمدالله کار شهرداری انجام شده است و امسال مسیر پیاده روی در این مسیر جا نمایی شده است. مسیر حمل و نقل عمومی، اتوبوس و تاکسی از یکی از این لاین ها انجام خواهد شد و یک لاین را هم به پارک خودرو اختصاص داده ایم که اگر شهروندان به خلاف توصیه ما با خودروهای خود آمدند، در این لاین پارک کنند.

1250 تابلوی راهنما، جلوی سردرگمی مردم را می‌گیرند
به گفته رییس ستاد شعباینه شهرداری قم، محمد دلبری، از دیگر مشکلات مردم در ایام نیمه شعبان، سردرگمی ایشان بوده است که برنامه امسال شهرداری قم برای حل این موضع در خور توجه است: یکی از معایب و مشکلات سنوات قبل، که خود باعث ترافیک می شد، مشکل سردرگمی زائرین بود. زائرانی که از ورودی های شهر قم به سمت جمکران می آمدند، به دلیل نبودن تابلوها و علائم، دچار سردرگمی می شدند. امسال از هر ورودی ای که زائران وارد شوند، تابلوهای راهنما از کمترین مسیر و بدون توقف جهت پرسش، با بهره گیری از ۱۲۵۰ تابلوی نصب شده، آنها را بدون توقف راهنمایی می کنند.

از دیگر اقدامات شهرداری قم، افزایش وسایل حمل و نقل عمومی بوده است که شهردار قم این آمار را ازین افزایش ارایه داد: همچنین افزایش اتوبوس ها را داشته ایم. ۱۱۰ اتوبوس از میدان شهید مطهری و حرم مطهر برای انتقال زائران برنامه ریزی کرده ایم. همچنین ۴۵ اتوبوس هم از پارک سوارهای اطراف مسجد پیش بینی کرده ایم و ۴۰ اتوبوس هم از پارک سوار شمالی زائران را به محل مورد نظر انتقال می دهد.

از فردا صبح تا روز جمعه، سرویس دهی اتوبوس رانی به شکل شبانه روزی در قم صورت خواهد گرفت. همچنین ۱۲۵۰ دستگاه ون و تاکسی نیز برای سرویس دهی به زائران از حرم و جمکران و بالعکس و به پایانه ها، پیش بینی شده است.

500 چشمه سرویس بهداشتی جدید راه اندازی شده است
مشکلات بهداشتی از دیگر مشکلات همیشگی جمکران در نیمه شعبان بوده است که دلبری در این باره نیز گفت: در کمیته خدمات شهری ستاد شعبانیه نیز خدمات خوبی پیش بینی شده است. امسال ۵۰۰ چشمه به مجموعه سرویس های بهداشتی اضافه کرده ایم. همچنین برای نظافت و نگهداری آنها در حین خدمات دهی نیز پیش بینی کرده ایم.

سامانه ۱۳۷، راهنمای آنلاین گمشدگان
از سوی دیگر گم شدن اطفال و سالمندان از دیگر معضلات چنین مراسماتی است که در این باره شهرداری دست به ابتکار جالبی زده است: ستاد اطلاع رسانی و گم شده ها در پارکینگ ها با ارتباط آنلاین با مرکز ۱۳۷ راه اندازی شده است. به شکلی که امسال انشاء الله کمترین مشکل را با این ارتباط آنلاین در مورد گم شدگان و مشکلات مردم خواهیم داشت.

همچنین در صورت پیش آمدن مشکلاتی مانند آتش سوزی و امثالهم، به گفته شهردار قم، اقدامات خوبی برای کمک به مردم پیش بینی شده است: در کمیته ایمنی و امداد با توجه به ازدحام جمعیت، تردد خودروهای آتش نشانی دشوار خواهد بود. لذا ضمن اضافه کردن ۱۲ ایستگاه سیار، در هر پارکینگ یک خودروی آتش نشانی مستقر کرده ایم. برای اورژانس و هلال احمر نیز جانمایی کرده ایم که بتوانند خدمات خود را به مردم ارائه دهند. همچنین موتورسوارهای آتش نشانی را نیز آماده کرده ایم که به مردم خدمات خواهند داد.

نصب المان اسامی ائمه در بلوار پیامبر اعظم و چراغانی و ریسه کشی از دیگر کارهای انجام شده شهرداری قم بوده است که شهردار قم آن را برای خبرنگاران تشریح کرد. وی همچنین افزود:‌ افراد با لباس متحد الشکل به زائران خدمات می دهند.

هیچ پروژه عمرانی در قم تعطیل نیست
اما شایعه تعطیلی پروژه‌های عمرانی در ایام نیمعه شعبان، دیگر موضوع صحبت دلبری، شهردار قم، بود. وی گفت: از امروز  پروژه هایی که در مسیر برنامه های نیمه شعبان هستند، فعالیت های سنگین خود را که در مسیر هستند، تعطیل می کنند اما هیچ پروژه ای تعطیل نمی شود. مانند پل ۹ دی و مونوریل و مترو فعالیت خود را در مسیر زائران به قسمت های دیگر منتقل می کنند.

هیچ بودجه‌ای برای نیمه شعبان به شهرداری قم تخصیص نیافته است
دلبری درباره بحث‌های مالی، دل پر دردی داشت و گفت: هیچ بودجه ای برای میزبانی از زائران جمکران در اختیار مدیریت شهری قرار نگرفته است. حتی مازوت داخل پارک سوارها که به نوعی جزء ضایعات نفتی است باید با پرداخت وجه در اختیار بگیریم و نزدیک به ۳۰۰ هزار لیتر مازوت را خریده ایم که این جای گله دارد چون میزبان زائران جمکران با میزان زائران حج برابر است اما متاسفانه بودجه ای برای آن در نظر گرفته نشده است. انشاء الله استاندار جدید این نقیصه را برای سال های بعد برطرف کند.

15 تن کیسه زباله برای حفظ محیط زیست
جمع آوری زباله و حفظ محیط زیس از دیگر جنبه‌های مورد توجه شهرداری قم بوده است و شهردار قم خبر از توزیع  ۱۵ تن کیسه زباله  در مبادی ورودی و پارکسوارها داد تا تمهیدات لازم برای جمع آوری زباله ها به عمل آید. همچنین توزیع بروشور و نقشه از دیگر کارهای مثبت شهرداری قم است که برای ایام نیمه شعبان پیش بینی شده است.

شهردار قم همچنین گفت: مجموعه شورای شهر از اقدامات پیش بینی شده، ابراز رضایت کرده ند و امیدواریم که رضایت زائران و امام زمان را در کارنامه خودمان ثبت کنیم و خادم و میزبان خوبی برای زائرینی که در این ایام مشرف می شوند، باشیم و بعد از برگزاری مراسم نیز در خدمت خبرنگاران هستیم تا اشکالات و آسیب شناسی موجود برای سال بعد صورت گیرد تا هر سال نسبت به سال بعد این پیشرفت و خدمات رسانی بهتر و سهل تر را نسبت به زائران و کریمه اهل بیت داشته باشیم.

شهروندان قمی وسیله نقلیه به جمکران نیاورند
شهردار قم توصیه‌هایی هم برای مردم قم داشت: به عزیزان شهروند قمی در مورد حمل و نقل توصیه می کنیم و خواهش می کنیم که از وسائط نقلیه عمومی استفاده کنند. از وسایل خودشان اگر استفاده می کنند، سرنشینان آن را تکمیل کنند. شهروندانی که مسیرهای فرعی را می شناسند، از آنها تردد کنند و مسیرهای اصلی را برای زائرینی که می آیند اختصاص دهند.

وی افزود: وی در حوزه خدمات شهری، مهم ترین چیزی که انتظار دارند، نظافت آن است. اگر شهروندان همکاری نکنند، شاهد آن نظافت مطلوب شهری نیستیم. اگر همه همکاری کنند، شهری تمیز را خواهیم داشت.

برای ایستگاه‌های صلواتی مجوز بگیرید
دلبری امسال از تلاش شهرداری برای منظم کردن ایستگاه های صلواتی خبر داد و گفت: نکته دیگر، ایستگاه های صلواتی است که به خاطر بعضا جانمایی نامناسب، باعث می شود معضل ترافیکی و شهری ایجاد شود که خواهش می کنیم برای دریافت مجوز و هماهنگی اقدام کنند که شامل نظم باشیم.

وی همچنین گفت: یکی دیگر از کارهای انجام شده، خط کشی گرم خیابان های اطراف جمکران است که ماندگارتر باشد. از سوی دیگر از ۱۷۰۰ نیروی بسیجی به شکل داوطلب در کنترل ترافیک و پارکینگ ها استفاده می کنیم.

در ادامه این جلسه، یکی از خبرنگاران پرسید: بحث مصرف برق و ایمنی در جشن های نیمه شعبان، با توجه به فناوری هایی که در دیگر کشورها استفاده می شود، چگونه است؟
دلبری در این باره گفت: نکته خوبی است که باعث صرفه جویی در مصرف انرژی شویم و در سطح کلان نیز بسیار حائز توجه است. ما در این زمینه نه فقط در جشن ها که در روشنایی معابر نیز باید به سمت صرفه جویی برویم. ما پی گیر این موضوعات هستیم و تفاهم نامه ای را با یکی از شرکت های های تک داریم که اگر بتوانند مشکلات تحریم را برطرف کنند، لامپ های ال ای دی را با مصرف بسیار کمتر و نوردهی بسیار بیشتر را در قم خواهیم داشت. مصرف برقش یک هزارم نورهای موجود است.
اما در حال حاضر نیز از نوعی استفاده می کنیم که کمترین نوع مصرف انرژی را دارد. مخصوصا در بحث تزئین و آذین بندی بسیار کم مصرف است. بحث انرژی خورشیدی و سولار را در بوستان ها را مورد بررسی قرار دادیم ولی هنوز بازده مناسب را نداشته است اما در بحث آب گرم و آبگرم کن خورشیدی، جواب گرفته ایم.

زیرگذر ۷۲ تن آماده است اما راه‌آهن برای بلوار پیامبر اعظم مشکل ایجاد کرده است
در ادامه دلبری در پاسخ به سوالات یکی از خبرنگاران گفت: زیرگذر ۷۲ تن آماده است و بحث نظافت آن امروز انجام می شود. برای بلوار پیامبر اعظم، مشکل اصلی ما ریل راه آهن است و ما از دو طرف تا لبه ریل را آسفالت کرده ایم. امروز قرار است صحبتی با مدیرعامل راه آهن داشته باشیم تا از امروز قطاری از آنجا موقتا رد نشود. در مورد ایستگاه های صلواتی، کارگروهی در مجموعه خدمات شهری شکل گرفته است که با هماهنگی پلیس و مجموعه معاونت حمل و نقل، امکانات لازم را فراهم خواهد کرد.

در خصوص کلانشهر هم طبق قانون، شهرهایی که بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد، جزو کلانشهرها تلقی می شوند. در وزارت کشور، ۸ کلانشهر با قم وجود دارد که جمعیت قم یک میلیون و دویست و پنجاه هزار نفر است و جزو این ۸ نفر تلقی می گردد. این مجموعه کارهای خوبی کرده است که بانک شهر زاییده همین ۸ کلانشهر است.

خبرنگار قم نیوز نیز درباره شایبه برخورد شهرداری با جشن های مردمی به اسم دریافت مجوز سوال کرد که شهردار قم در پاسخ گفت: در کوچه ها و معابر فرعی کسی مانع نیست. منظور خیابان های اصلی قم است. یک وقت است می خواهیم محدود کنیم یا وجهی بگیریم اما این گونه نیست. سال گذشته بنا بر گزارشات، ترافیک روانی وجود داشته است اما ناگهان با ورود یک ماشینی که در حال توزیع آش بوده است، ترافیک مختل می شود. همه قصد کمک داریم به شکلی که کار با شور و شوق انجام شود و در عین حال کار مشکل روبرو نشود.

برای میزبانی ۳ میلیون نفر آماده هستیم
وی افزود؛ امسال چون نیمه شعبان با روز پنج شنبه و شب جمعه تلاقی کرده است، ما تا 3 میلیون نفر جمعیت را برنامه ریزی کرده ایم که میزبانی کنیم. اما متاسفانه در مورد بودجه های ملی به دلایلی بودجه ای تخصیص نیافته است. در مورد بودجه های استانی، نیز باید دید مسوولین استان به این سمت برود که هر چه این مراسم بهتر برگزار شود، موجب آبروی نظام جمهوری اسلامی خواهد شد. نگاه به قم در این مراسم، نگاه به شهرداری نیست، بلکه نگاه به جمهوری اسلامی است.

نشست خبری فوق العاده شهرداری قم درباره نیمه شعبان، با درخواست کمک شهردار از خبرنگاران برای ثبت مشکلات و ارایه آن به مجموعه شهرداری پایان یافت تا همه مجموعه اداری و خدماتی قم به همراه خبرنگاران به استقبال جشن های نیمه شعبان بروند و در خدمت زایران و مجاوران این مسجد مقدس باشند.

انتهای پیام / ۱۰۱
https://qomnews.ir/vdcg.n9urak97npr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما