دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۱
کد مطلب : 32886
عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌و‌گو با قم نگار:

حج امسال کلسیونی از بی کفایتی و سومدیریتی های رژیم آل سعود بود

قم نيوز : قم نگار: عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به حادثه منا و بی کفایتی رژیم سعودی در تأمین جان زائران گفت: حج ۹۴ کلکسیونی از بی کفایتی‌ها و سومدیریت های رژیم آل سعود در برگزاری برنامه عمومی حج به عنوان کنگره عظیم اسلامی بود.
حج امسال کلسیونی از بی کفایتی و سومدیریتی های رژیم آل سعود بود
به گزارش قم نگار، آیت الله سید محمد واعظ موسوی درگفت‌و‌گو با خبرنگارقم نگار، با اشاره به حادثه منا و بی کفایتی رژیم سعودی در تأمین جان زائران اظهار داشت: حج ۹۴ کلکسیونی از بی کفایتی‌ها و سومدیریت های رژیم آل سعود در برگزاری برنامه عمومی حج به عنوان کنگره عظیم اسلامی بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به حوادثی که امسال در سرزمین حج اتفاق افتاد و سبب کشته و زخمی شدن زائران شد افزود: سقوط جرثقیل در کنار خانه خدا و فاجعه غم انگیز و غم بار منا صدها قربانی گرفت و به دنبال آن آتش سوزی در کنار چادرهای حجاج از جمله اتفاقات وحوادثی است که تائید کننده بی کفایتی آل سعود است.

آیت الله واعظ موسوی با بیان این که در جریان کشته شدن مظلومانه صدها حاجی در منا سوتدبیر و عدم توانمندی در ایجاد انضباط لازم بر مسیر حرکت حجاج وجود داشت گفت: بستن برخی از راه‌ها و منحرف کردن و هدایت حجاج به یک مسیر رفت و برگشت و گرمی هوا و عدم توانمندی در رساندن امکانات اولیه و بسته شدن مسیر سبب شد حاجیان بی خبر از همه جا با استرسی که از عمل حج داشتند در منجلابی گرفتار شوند که سومدیریت و عدم کفایت بی تدبیری کارگزاران حج عربستان برای آن‌ها بوجود آورده بود.

استاد حوزه علمیه بابیان این که دولت سعودی وظیفه دارد کشته شدن حجاج را بر عهده بگیرد بیان کرد: پس از این که دست آل سعود به خون صدها مهمان آلوده شد در صدد فرافکنی و انداختن تقصیر بر گردن دیگران و بی گناه جلوه دادن خویش است وبرخی از حجاج راعامل چنین اتفاق ناگواری اعلام کرد.

وی با بیان این که علما و دانشمندان باید این قضیه را پیگیری کرده و اقامه دعوا کنند تا سردرمداران بی کفایت آل سعود پاسخگوی جنایت خویش باشند عنوان کرد: علاوه بر پرداخت غرامت، دولت آل سعود باید برای همیشه تاریخ محکوم شود و مدیریت و برنامه ریزی حج برعهده مسئولانی از کشورهای منتخب اسلامی قراربگیرد تا با برنامه ریزی دقیق برگزاری مراسم حج با کمترین آسیب ممکن انجام شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که شیعیان در برگزاری مراسم اربعین که با حضور میلیونی زائران همراه است مدیریت اسلامی را به وهابیت اثبات کردند تصریح کرد: در مراسم‌ها و تجمعات دیگر شامل اربعین حسینی و مشهد و میلیون‌ها مسلمان و شیعه در سلامت امنیت با کمترین امکانات ولی با حضوری پرشور و معنوی به انجام می‌رسانند.

آیت الله واعظ موسوی با اشاره به هجمه‌ها و سواستفاده صورت گرفته توسط برخی از افراد جاهل در قضیه منا بیان کرد: آن چه که در فضاهای عمومی دیده می‌شود این است که برخی از افرادی که اطلاع کاملی از دین اسلام ندارند و ملی گرا هستند دین مبین اسلام و آئین حج را مورد هجمه قرار می‌دهند و با الفاظی به ظاهر اسلامی و عوام پسند در صدد زیر سؤال بردن برنامه عبادی سیاسی حج هستند.

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: حج به عنوان یکی از ضروری‌ترین واجبات دین اسلام برای افرادی که از امکانات لازم برخوردار باشند واجب است و کسی که در صدد انجام این واجب الهی است خمس و زکات وبقیه اقدامات عام المنفعه را انجام می‌دهد و هرگز حاضر نیست با پول حرام به این سفر اعزام شود.

وی تصریح کرد: با توجه به این که اکثر کارهای خیر و احسان از طریق انسان‌های مؤمن انجام می‌شود برخی از افراد در فضای مجازی دست به تحریف واقعیت می‌زنند و به جای اینکه سفرهای غیرضروری و تفریحی که با فرهنگ و اعتقادات دینی سازگار نیست را زیر سؤال ببرند تیشه به ریشه اعتقادات دینی می‌زنند و سفر حج و عمره را مورد هجمه قرار داده و درصدد تضعیف اعتقادات مردم هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به صحبت‌های مطرح شده توسط برخی افراد مبنی بر لزوم تعطیلی حج با توجه به کشتار حاجیان در منا گفت: مقام معظم رهبری و مراجع تقلید به عنوان چشمان بیدار فقه شیعی همه مسائل را زیر نظر دارند و مصالح را در نظر می‌گیرند، تنها کسانی می‌توانند در رابطه با تحریم و تعطیلی حج و عمره نظر بدهند بزرگان دین و ولی فقیه هستند.

آیت الله واعظ موسوی با اشاره به آثار وبرکات حضور شیعیان در مراسم حج و نشر فرهنگ اهل بیت (ع) به واسطه این حضور بیان کرد: نباید برخی افراد با تفکر غلط خویش بدون در نظر گرفتن مسائل عمومی و تاثیرات حضور حجاج شیعه سخن بگویند، حج بدون تصمیم ولی فقیه تعطیل بردار نیست بلکه حکومت اسلامی و ولی فقیه باید زمینه احیای حج را فراهم کنند و جلوی تعطیلی حج را بگیرند تا جوانان با حضور خویش در این مراسم معنوی بر دیگر ملت‌های اسلامی تأثیر گذار باشند.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: وهابیت از نشر فرهنگ ناب اهل بیت عصمت و طهارت در سرزمین حج می‌ترسد و نمی‌خواهد که فرهنگ اهل بیت (ع) بر جوانان و جامعه آن‌ها تأثیر بگذارد، عده ای در داخل همین مطالب را جاهلانه و نادانسته بیان می‌کنند که باید به آن‌ها تذکر داده شود.

وی گفت: رسانه‌ها و سایت‌های مختلف که امروز مورد مراجعه جوانان هستند در زمینه اطلاع رسانی و تأثیر گذاری حج و برتری فرهنگ تشیع بر فرهنگ‌های انحرافی نقش موثری دارند و باید گام‌های بزرگی بردارند تا بتوانیم پاسخگوی شبهات واهی باشیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که مسائل دینی همواره بر عهده علمای دین است و تنها کسانی که می‌توانند تصمیم گیری کنند و رأی آن‌ها نافذ است علما هستند گفت: با حضور در صحنه و هماهنگی لازم این موضوع که مدیریت حج بر عهده برخی از افراد جاهل و فاسد است حل شود و با بکارگیری توان دولت‌های اسلامی مراسم حج با شایسته‌ترین وجه ممکن انجام شود.

گفت‌وگو از سید احمد نجفی اردبیلی

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdcg379w.ak9x74prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما