دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۴۷
کد مطلب : 16136
آیت‌الله جوادی آملی:

حق، تلفیقی و سازشکار نیست/ مودت اهل‌بیت به سود مردم است

قم نيوز : قم نیوز: آیت‌الله جوادی آملی گفت: حق اینگونه نیست که تلفیقی، اختلاطی و سازشکار باشد که یک‌روزی با باطل بسازد، از این رو جایی برای باطل در نظام حق نیست.
حق، تلفیقی و سازشکار نیست/ مودت اهل‌بیت به سود مردم است
به گزارش قم نیوز و به نقل از دفتر آیت الله جوادی آملی، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی ظهر امروز در درس تفسیر قرآن کریم که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به آیاتی از قرآن کریم اظهار کرد: در جریان مسئله اجر، دو مبحث است که یکی از آن‌ها اجر الهی و وجود پیامبر (ص) بوده که یقینا اجر می‌طلبد چرا که موجود ممکن، فقیر است و فقیر بالذات نیازمند اجر است، برخی اجرشان لقاء‌الله، برخی ورود به بهشت و برخی مودت اهل بیت(ع) است.
 
وی با اشاره به مسئله اجرخواهی پیامبر (ص) از امت افزود: بر این اساس سه دسته هستند، نخست دسته اولی و منظور از آن، آیاتی است که نبی مکرم اسلام(ص) از خداوند دارد، دسته دوم این است که خود پیامبر (ص) می‌فرماید من از شما امت چیزی نمی‌خواهم مگر مودت ذی القربی، دسته سوم که در واقع شارح دسته قبلی است و تنافی در کار نیست تا کسی بگوید آیات سوره شوری مدنی است در حالی‌که می‌دانید سوره شوری مکی است.
 
این مرجع تقلید تصریح کرد: طایفه اولی که فرمود از مردم چیزی نمی‌خواهید، طایفه ثانی که مودت ذی القربی است که در سوره سبا تشریح می‌کند به اینکه به مردم بگو مودت اهل قربی مانند این است که طبیب به بیمار بگوید رایگان این نسخه را برای تو نوشتم و تنها حرف من عمل کردن به این نسخه است که این اجر طبیب نیست، مودت ذی القربی نیز به پیامبر باز نمی‌گردد بلکه این‌ها شارح و راهنما هستند که هم خود به دستورات الهی عمل کرده و هم شما را به دنبال خود می‌برند.
 
استاد عالی حوزه علمیه قم از صحیفه سجادیه به عنوان زبور اهل بیت (ع) یاد کرد و با اشاره به دعای ختم قرآن کریم در آن گفت: خوب است پس از ختم قرآن کریم، این دعا را که در صحیفه سجادیه بوده را قرائت کنید.
 
آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به مفهوم این دعا عنوان کرد: قرآن کریم قانون اساسی است و بر اساس گفته نورانی امام سجاد (ع)، قرآن کریم جوامع الکلم است که تنها به ذکر کلیات می‌پردازد و جزئیات را بیان نمی‌کند.
 
وی با بیان ترجمه دعای ختم قرآن گفت: ائمه هدی (ع) که مفسر قرآن کریم هستند در واقع دارای علم الوراثه هستند نه علم الدراسه، یعنی این علم را از راه نبی خدا، قرآن و وحی او دریافت کرده‌اند.
 
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آیه « لَوْ أَنزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَّرَأَيْتَهُ خَاشِعًا مُّتَصَدِّعًا مِّنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ» اظهار کرد: امام سجاد (ع) در این دعای ختم قرآن فرمودند که کوه نمی تواند حقایق قرآن را درک کند پس به ما توفیقی بده تا کاری بالاتر از کوه که درک معارف قرآن کریم است، بکنیم.
 
وی ائمه معصومین(ع) را همچون ذخایر در دل کوه دانست و مردم را به افرادی تشنه تشبیه کرد که چشمه‌های فراوانی در دل کوه در دسترس دارند که می‌توانند از آن‌ها استفاده کرده و سیراب شوند.
 
آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به در پیش بودن عید غدیر و بیان این نکته که تاریخ غدیر بیش از هزار بار بیان شده است، گفت: عمده این است که بفهمیم اهل بیت چقدر سخنگوی قرآن هستند و چگونه قرآن را فهمیده و منتشر ساخته‌اند.
 
وی تصریح کرد: در قضیه غدیر تنها شخص امام ملاک نیست، وی مقام امامت و عصمت دارد و این حجیت نیست، اصل کلی در سوره سبا است و آن اینکه خداوند به پیامبر وحی کرد که اگر چیزی از مردم بخواهی به سود آن‌هاست و بعد بر این اساس آن حضرت فرمود ما مودت اهل بیت(ع) را می‌خواهیم، پس این مودت به سود مردم است.
 
این مرجع تقلید با برشمردن انفال گفت: به معادن نفت و گاز که در دست پیامبر و امام است و جزو انفال به شمار می‌آید خمس تعلق نمی‌گیرد اما به معادن خصوصی که در تملک اشخاص است خمس تعلق می‌گیرد.
 
وی با اشاره به اباحه گری مشرکان اظهار کرد: اباحی گری راه باطلی است، هرگز امور اعتباری سبب تکامل موجود حقیقی نمی‌شود و این بایدها و نبایدهای اعتباری باید به بود و نبود حقیقی تکیه کند تا به تکامل انسان بینجامد.
 
آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به آیه «قل جاء الحق و یبدئ الباطل و ما یعید» افزود: حق اینگونه نیست که تلفیقی، اختلاطی و سازشکار باشد که یک‌روزی با باطل بسازد، از این رو جایی برای باطل در نظام حق نیست.
 
وی با اشاره به بیانات حضرت امیرالمومنین (ع) در نامه خود به مالک اشتر گفت: در این سخن حضرت علی (ع) آمده است که بدترین وزرا، وزرای رژیم سابق هستند مبادا آن‌ها را که در دستگاه دیگران کار می‌کردند، بیاورید که این اعاده باطل است.
 
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه در مسئله گمراهی دو مطلب مورد توجه است تصریح کرد: اول آن که خودم گمراه می‌شوم که این به زیان خود من است اما اگر چنانچه هدایت شدم درست است که جبر نیست اما کسی بوده که مرا راهنمایی کرده است.
 
وی با طرح این مسئله که برخی می‌گویند راهنما نباشد، عقل و فطرت داریم، بیان کرد: عقل چراغ است که راه را نشان می‌دهد اما دین و راهنما نیست، انسان عاقل تا مهندس راه نداشته باشد تکان نمی‌خورد اما وقتی مهندس راه آمد دنباله روی وی می‌شود.
 
آیت‌الله جوادی آملی متذکر شد: کلمه مهندس در برخی روایات اطلاق به خداوند دارد، اما خداوند که خود راه نیست بلکه انبیا و اولیا را مهندس راه قرار می‌دهد تا آن‌ها راه را نشان دهند، خط مشی انبیا و معصومین برای ما راه است.
 
انتهای پیام/ 125
https://qomnews.ir/vdcg3q9q.ak93w4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما