دوشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۱۹
کد مطلب : 32336
قم نگار از پنجمین جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری شهرستان گزارش می‌دهد؛

از بررسی مشکلات احداث طرح مجتمع خدماتی و رفاهی هاشمی تا تشکیل کمیته اقتصاد مقاومتی

قم نيوز : قم نگار: در پنجمین جلسه کمیته اشتغال و سرمایه‌گذاری شهرستان مسائل مختلفی مانند ارائه طرح و بررسی مشکلات احداث مجتمع خدماتی و رفاهی موسوی هاشمی و نحوه پرداخت تسهیلات اقتصاد مقاومتی و تشکیل کمیته اقتصاد مقاومتی توسط بسیج سازندگی بررسی شد.
از بررسی مشکلات احداث طرح مجتمع خدماتی و رفاهی هاشمی تا تشکیل کمیته اقتصاد مقاومتی
به گزارش قم نگار، پنجمین جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری شهرستان صبح امروز در سالن جلسات فرمانداری به ریاست ذبیح‌الله عبداللهی معاون برنامه‌ریزی واداری مالی فرمانداری قم تشکیل شد.

در این جلسه مسائل مختلفی مانند ارائه طرح و بررسی مشکلات احداث مجتمع خدماتی و رفاهی سید محمد موسوی هاشمی، بررسی عملکرد ایجاد صندوق خرد مالی روستایی توسط پست‌بانک و بخشداران و گزارش نحوه پرداخت تسهیلات اقتصاد مقاومتی توسط بسیج سازندگی بررسی شد.

در ابتدای جلسه سید محمد موسوی هاشمی با ارائه گزارشی از طرح احداث مجتمع خدماتی و رفاهی خود که در خط شرقی کیلومتر ۱۵ اتوبان قم تهران واقع است، اظهار داشت: این زمین به مساحت ۸۳ هزار متر در محور قم – تهران مکان‌یابی شده است و در پی یافتن جایگاهی با الگوی ایرانی – اسلامی هستیم.

مدیر احداث طرح مجتمع خدماتی و رفاهی هاشمی افزود: هزینه پیش‌بینی‌شده برای ساخت این طرح ۷ میلیارد تومان است که برای ۱۶۰ نفر اشتغال مستقیم پیش‌بینی‌شده است و زمین آن کشاورزی بوده و مشکل اساسی آن دسترسی راه است.

ابوالفضل جمالی مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های قم با اشاره به بازدید تیم تشکیل‌شده از این طرح گفت: بعد از بازدید از مکان دیده شد که به لحاظ ایمنی مشکل نداریم و با توجه به اجرای طرح کمربندی قم، نباید طرح احداث مجتمع خدماتی و رفاهی مذکور از مسیر کمربندی عبور کند.

مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های قم افزود: جانمایی صورت گرفته به صورتی است که مجتمع در عرض و روبروی اتوبان کار شود و در صورتی که استعلام صورت گرفته توسط اداره راه امضا شود مشکل دیگری این طرح ندارد و برای تأیید از این سازمان و اصلاح تغییر کاربری هم مشکل حل‌شده است.

ذبیح‌الله عبداللهی معاون برنامه‌ریزی فرمانداری قم خاطرنشان کرد: تلاقی داشتن طرح با کمربندی باید بررسی شود و اداره راه و شهرسازی بگوید که این جانمایی اشکال دارد.

معاون برنامه‌ریزی فرمانداری قم افزود: این طرح یک ملک خصوصی است و باید با اطلاع خود فرد سرمایه‌گذاری صورت گیرد و طرحی که مطالعات آن صورت گرفته است باید مراحل اداری خود را ابتدا در کمیسیون کاربری و سپس کارگروه اداره راه و شهرسازی پی گیری شود.

وی تصریح کرد: با کلیت قانون باید موافق بود و اگر اداره راه و شهرسازی طرح دارد می‌تواند بگوید که طبق طرح نمی‌شود سرمایه‌گذاری کرد و اگر درباره عبور طرح از کمربندی طرح ندارید نمی‌توان سرمایه‌گذاری را معطل نگه داشت و باید گفت که بحث سلیقه‌ها و بحث قانونی بودن اجرای طرح جدای از هم است.

تشکیل ۱۵ بانک دربخش‌‌های روستاهای قم
دستور دوم جلسه بررسی عملکرد ایجاد صندوق خرد مالی روستایی توسط پست‌بانک و بخشداران بود که با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که در تهران در این رابطه بسته‌شده است، مطرح و موردبررسی قرار گرفت. بر طبق این تفاهم‌نامه، در هر روستا باید یک بانک وجود داشته باشد.

حمید جعفری بخشدار کهک با اشاره به تعیین پست‌بانک در ۴ روستا در بخش کهک برای ایجاد بانک گفت: ۴ روستای ونارج، سرو، فردو و کرمجگان روستاهای بودند که قرار شده است در آن‌ها بانک ایجاد شود و پست‌بانک وامی بین ۲۰-۱۵ میلیون تومان به صورت قرض‌الحسنه پرداخت کند.

عبداللهی معاون برنامه‌ریزی فرمانداری قم دراین‌باره گفت: دادن وام توسط دهیاری، رئیس شورای ده و هیئت‌مدیره بر اساس لیستی که تهیه‌شده است، پرداخت می‌شود و باید کارگروه دهیاری‌ها بخشی از منابع را تأمین کنند.

وی افزود: در هر روستا باید یک بانک ایجاد شود و قرار شده است که ۱۵ بانک در بخش‌های روستاها تشکیل شود و نباید منابع مالی در شهر بیاید و در صورت عمل پست‌بانک به تعهدات خود می‌توان بانک فردو را راه‌اندازی کرد.

محمدرضا قدسی بخشدار سلفچگان با تأکید بر عدم اعتماد بخشداری به پست‌بانک تصریح کرد: پست‌بانک به تعهدات خود عمل نمی‌کند و باید اعتبارات از پست‌بانک خارج شود که این کار صورت نمی‌گیرد و فقط از اعتبارات مردم استفاده می‌شود.

حسنی فلاح معاون پست‌بانک قم عنوان کرد: خدمات‌دهی در مناطق روستایی سودی ندارد و دلیل مخالفت همه بخشداران با این مصوبه هم همین است.

تشکیل کمیته اقتصاد مقاومتی توسط بسیج سازندگی
دستور سوم جلسه نحوه پرداخت تسهیلات اقتصاد مقاومتی توسط بسیج سازندگی بود که سید حسین فرهادی رئیس سازمان بسیج قم با ارائه گزارشی بیان کرد: در استان قم باید ستاد فرماندهی و برنامه‌های عملیاتی اقتصاد مقاومتی حداقل در سطح شهرستان مشخص شود که از سال ۹۱ بسیج وارد عمل شده و حدود ۱۲ میلیارد و بیشتر در بحث امنیت غذا اعتبار داده است و این کار همچنان ادامه دارد.

رئیس سازمان بسیج سازندگی قم تصریح کرد: درزمینهٔ دام سبک و سنگین در عرصه اقتصاد مقاومتی باید سرمایه‌گذاری صورت گیرد، همچنین بحث صنایع تبدیلی برای بهره‌برداران در بخش کشاورزی بحث مهمی است که باید موردتوجه قرار گیرد و برنامه‌ریزی صورت گرفته عملیاتی شود.

در ادامه جلسه اکبر رشیدی مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان قم با اشاره به حلقه مفقوده درزمینهٔ اشتغال گفت: بحث مشکل منابع اشتغال این است که در روستا این است که در روستاها افرادی را در چرخه بازار فروش و عرضه محصول قرار می‌دهیم که این افراد در این زمینه دچار مشکل می‌شوند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان قم افزود: درزمینهٔ عرضه محصول به افراد آموزش داده می‌شود اما مکان فروش در جامعه شهری پیش‌بینی نمی‌رود و شهرداری و متولیان امور شهری بازارچه‌هایی را تعیین کنند که تولیدات بدون واسطه عرضه شود و به فروش برسد.

در ادامه جلسه با تشکیل کمیته اقتصاد مقاومتی و تعیین مکان‌هایی به عنوان بازارچه تره و بار توسط شهرداری موافقت شد.

همچنین بوستان علوی و هاشمی به عنوان دو مکان برای ایجاد بازارچه‌های دائمی و نه فصلی برای عرضه محصولات معرفی شدند.

در ادامه جلسه مهندس خدمتی مدیرکل امور روستایی استانداری قم با تأکید بر اولویت اول اشتغال در روستاها گفت: بحث این است که هر خانوار روستایی ۶۰ درصد خانوار شهری درآمد دارد و این درآمد کم است.

مدیرکل امور روستایی استانداری قم بیان کرد: طرح مشارکت مردم در راه‌اندازی واحدهای تولیدی درسایت دفتر امور روستایی قابل‌مطالعه است و کلیت طرح به این شکل است که هر خانواری ۲ و نیم میلیون تومان آورده می‌آورد و می‌تواند وام دریافت کند.

در پایان جلسه معاون برنامه‌ریزی فرماندار با تأکید بر تشکیل کمیته اشتغال در بخشداری‌ها اظهار داشت: این کمیته برای حل مشکل مردم تشکیل می‌شود و به جز بخش خلجستان در بخش‌های دیگر این کمیته را نداریم.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcg3w9w.ak9xw4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما