سه شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۰
کد مطلب : 48618
منبع : خبرگزاری فارس
مدیر جامعه الزهرا (س):

وجود منابع روایی مرهون زحمات علمای حدیث شناس است

قم نيوز : قم نیوز: مدیر جامعه الزهرا (س) گفت: اگر امروز شاهد کتب روایی و احادیث در جامعه هستیم به دلیل زحماتی است که شیخ صدوق، شیخ طوسی و شیخ کلینی به عنوان علمای محدث متحمل شدندتا این اسناد بدست ما رسیده است.
وجود منابع روایی مرهون زحمات علمای حدیث شناس است
به گزارش قم نیوز،حجت‌الاسلام سید محمود مدنی ظهر امروز در پیش نشست کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلام که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: در این کنگره به علم حدیث و سیر علم حدیث‌شناسی و منابع آن به صورت جدی توجه می‌شود.

وی با بیان اینکه نقش و اهمیت جایگاه حدیث و دلیل حجیت حدیث بحث مفصلی است، تصریح کرد: پس از رحلت نبی مکرم اسلام خلفای اموی و خلفای عباسی کتابت حدیث و نقل آن را ممنوع کرده بودند و توجیه آنها مبنی بر این بود که اگر احادیث میان مردم رایج شود مردم از قرآن فاصله می‌گیرند.

مدنی با تأکید بر اینکه ما نسبت به وحدت شیعه و سنی به شدت پایبند هستیم ولی تاریخ را نمی‌شود فراموش کرد، گفت: خلفای اموی و عباسی همواره تأکید داشتند باید قرآن از حدیث اهل‌بیت (ع) جدا شود، تا مردم به خواندن و تمسک به قرآن اهتمام داشته باشند.

مدیر جامعه الزهرا (س) عنوان کرد: در صورتی که حدیث و قرآن از یکدیگر جدا شوند، مردم مانند زنبوری که در کندو شهد گل‌ها را به عسل تبدیل می‌کنند به تمسک به قرآن اهتمام دارند و مشغول قرائت قرآن هستند.

وی با اشاره به رویکرد معاویه برای نقل حدیث و کتابت آن بیان کرد: این خلیفه اموی دستور داده بود که تنها احادیثی نقل شود که در دوران خلیفه دوم بیان شده و این دوران سخت و حساس گذشت.

مدنی با بیان اینکه علمای حدیث‌شناس زحمات فراوانی را برای جمع‌آوری احادیث کشیدند، گفت: اگر امروز شاهد کتب روایی و احادیث در جامعه هستیم به دلیل زحماتی است که شیخ صدوق، شیخ طوسی و شیخ کلینی متحمل شدند.

مدیر جامعه الزهرا (س) گفت: علاقه‌مندان به تحقیق و پژوهش در زمینه احادیث و روایات می‌توانند به نسخ خطی و گران‌سنگی که در کتابخانه آیت‌الله نجفی وجود دارد مراجعه و از آن بهره ببرند.

وی با اشاره به وضعیت یکی از دانشمندان حدیث‌شناس شیعه در دوران هارون‌الرشید، بیان کرد: هارون این نویسنده و محقق را 100 هزار درهم جریمه و سپس به 120 ضربه شلاق محکوم کرد و کتابش را آتش زد.

مدنی ادامه داد: ما در کنگره پیش رو از طلاب جامعه الزهرا (س) انتظار داریم که بدرخشند و سطح کتب این مرکز علمی از سطح پایین به سطوح عالی ارتقاء یابد.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcg739t.ak97q4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما