چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۰۹
کد مطلب : 27648
آیت‌الله استادی:

احادیث مانند قرآن به شرح و تفسیر نیاز دارد

قم نيوز : قم نیوز: عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: احادیث مانند آیات قرآن به شرح و تفسیر نیاز دارد، ولی شرح روایت و احادیث در این حد که اکنون وجود دارد، کافی نیست.
احادیث مانند قرآن به شرح و تفسیر نیاز دارد
به گزارش قم نیوز ، آیت‌الله رضا استادی امروز در دومین جشنواره پژوهشی پژوهشگاه قرآن و حدیث که در تالار شیخ صدوق موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث برگزار شد، اظهار کرد: نیازی که در زمینه حدیث وجود دارد، تکمیل کتاب‌های حدیثی است.
 
وی با بیان اینکه احادیث مانند آیات قرآن به شرح و تفسیر نیاز دارد، گفت: شرح روایت و احادیث در این حد که اکنون وجود دارد، کافی نیست و اگر مجموعه و گروهی بخواهد حوزه حدیث را دنبال کند، یکی از کارهای لازم توضیح و شرح روایات است.
 
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: برخی اوقات افراد افراط و تفریط می‌کنند، که در این زمینه سریع جرات پیدا کرده و می‌گویند روایتی جعلی است، در حالی که حکم مجعول بودن روایت سخت بوده، بنابراین اگر مضمون روایت مبهم است، بگویید برای ما حجیت ندارد.
 
وی عنوان کرد: کسانی که دنبال حدیث هستند، هر جایی که به اجمال برخورد می‌کنند، به اجمال واگذار کنند و نه توجیه و نه نفی آن درست است، بلکه باید حد وسط را در نظر بگیرند.
 
استادی با اشاره به نقل به معنا گفت: کسانی که با حدیث سر و کار دارند، می‌دانند که نقل به معنا در روایات فراوان بوده، یکی از کارهای لازم در این نقل به معناها این است که اصل آن را استخراج کنیم.
 
وی با بیان اینکه رعایت حق سابقین مسئله لازمی است، گفت: زمانی که فردی از کتابی بسیار استفاده می‌کند و نام این کتاب را در کنار 200 کتاب دیگر ذکر می‌کند، حق‌کشی بوده و این حق‌کشی‌ها ظلم است.
 
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه یادآور شد: اگر در کارهایمان از کار کسی و چیزی استفاده می‌کنیم، باید حقش را ادا کنیم و این امر از نظر اخلاقی لازم است.
 
وی خاطرنشان کرد: معارف اسلامی به روایات بستگی دارد و هر کس در زمینه معارف کار کند و در این رشته زحمت بکشد، کار خیلی سنگینی انجام داده که ارزنده است.
 
انتهای پیام/136
https://qomnews.ir/vdcg739x.ak9ut4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما