دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۵
کد مطلب : 27765
با مشارکت دانشگاه‌های قم

نخستین همایش «بینا متنیت» در قم برگزار می‌شود

قم نيوز : قم نیوز: دبیر علمی همایش«بینامتنیت» با اشاره به برگزاری نخستین دوره این همایش در قم از مشارکت دانشگاه قم، علوم معارف، اصول دین، آزاد اسلامی، دارالقرآن کریم و بوستان قرآن و عترت(ع) خبر داد.
نخستین همایش «بینا متنیت» در قم برگزار می‌شود
به گزارش قم نیوز ، مهدی شهیدی صبح امروز در نشست خبری اختتامیه همایش ملی«بینامتنیت- التناص» که در مجتمع هدایت برگزار شد، با اشاره به مفهوم بینا متنیت اظهار داشت: ارتباط بین متن‌ها و میزان تأثیر متون ادبی را بر یکدیگر توسط بینا متنیت سنجیده می‌شود.
 
دبیر علمی همایش«بینا متنیت» افزود: بینا متنیت واژه‌ای پرکاربرد بین زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی است که در هر زبان نیز دارای فاکتورهای ارزشی متفاوت است.
 
وی تصریح کرد: بینا متنیت واژه‌ای پرکاربرد با مخاطبان خاص است که مخاطبان زیاد این همایش و آمار آثار ارسال‌شده به دبیرخانه همایش نشان‌دهنده اقبال عمومی شرکت‌کننده‌ها به این مسئله است.
 
شهیدی با تأکید به این‌که این همایش برای نخستین بار در کشور برگزارشده است، عنوان کرد: این همایش با همکاری موسسه بوستان قرآن و عترت(ع) برگزارشده که‌برگ زرینی درزمینهٔ پژوهش محسوب می‌شود.
 
دبیر علمی همایش«بینا متنیت» گفت: هدف اصلی ما آشنایی عموم جامعه با علوم پرکاربرد است که در این راستا نیز در سال گذشته کنگره رسول اکرم(ص) برگزار شد و در آینده نیز کنگره امام علی(ع) برگزار می‌شود.
 
وی با اشاره به استفاده از منابع دینی در ارائه مقالات، تأکید کرد: دانش‌پژوهان از منابع غنی مانند قرآن و نهج‌البلاغه در حوزه بینا متنیت استفاده کردند که این نشان‌دهنده اقبال قشر صاحب اندیشه و قلم به استفاده از منابع دینی و کتب آسمانی در تحقیق‌ها دارد.
 
شهیدی بیان کرد: برخی از مقالات ارائه‌شده نیز از جامعه حوزوی و قرآنی است، البته تأثیرپذیری از متون قرآنی بحث جدیدی نیست درگذشته این مفهوم در قالب مفاهیمی مانند اقتباس بیان می‌شده است که در حال حاضر اقتباس بخشی از بینا متنیت قرار گرفته است.
 
دبیر علمی همایش«بینا متنیت» اظهار داشت: سطح علمی مقالات بالا بود و حضور گسترده استاد تمام، استادیار و دانشیاران دانشگاهی مؤید این نکته است البته شرایط حضور دانشجویان ارشد و دکتری نیز در این همایش فراهم‌شده بود در کنار آن نیز گستردگی شرکت‌کنندگان نشان‌دهنده اهمیت مسئله است.
 
وی افزود: این همایش با نگاهی کاربردی برگزار می‌شود تا در چرخه دانش بشری جایگاهی داشته باشد که خروجی ملموس این همایش نیز چاپ چکیده مقالات در قالب کتاب است اگرچه در یک سی دی نیز مجموعه مقالات در قالب 6 کتاب و یک جلد منتخب مقالات ارائه‌شده است.
 
شهیدی با اشاره به مراکز شرکت‌کننده در این همایش تصریح کرد: دانشگاه قم، علوم معارف، اصول دین، آزاد اسلامی و دارالقرآن کریم نیز با بوستان قرآن و عترت در برپایی این همایش همکاری داشتند که به تمام شرکت‌کنندگان در این همایش گواهی پایان دوره اعطا می‌شود.
 
دبیر علمی همایش«بینامتنیت» با اشاره به‌روز برگزاری همایش، گفت: چهارشنبه سوم دی‌ماه تمام شرکت‌کنندگان در همایش با زیارت حرم کریمه اهل‌بیت(س) و صرف صبحانه در مهمانسرای کریمه اهل‌بیت در موسسه بوستان قرآن و عترت(ع) حاضر می‌شوند، در این همایش احمدرضایی از صاحب‌نظران بینا متنیت نیز سخنرانی می‌کند.
 
شهیدی، عنوان کرد: دانشگاه قم بیشترین آمار ارائه مقاله در این همایش را دارد و بعد از قم استان‌های ایلام با 26 مقاله، دانشگاه اصول دین قم با 23 مقاله و دانشگاه لرستان با 21 مقاله رتبه‌های اول تا چهارم ارائه بیشترین مقاله را دارند.
 
مدیر اجرایی همایش«بینا متنیت» با اشاره به آمار مقالات ارائه‌شده در این همایش، گفت: فراخوان مقاله در 8 اسفند سال 92 منتشر شد که 800 اثر در این همایش شرکت داده‌شده و 400 اثر نیز برای چاپ انتخاب شد.
 
احمد محمدی نژاد با اشاره به ارائه آثار برتر در روز همایش خاطرنشان کرد: 25 اثر به‌عنوان منتخب آثار در نظر گرفته‌شده است که در روز چهارشنبه ارائه می‌شود.
 
انتهای پیام/136
https://qomnews.ir/vdcgnu9x.ak9u34prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما