جمعه ۲۱ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۵۱
کد مطلب : 29745
رئیس حوزه هنری قم:

تقویت ارتباط با نخبگان هنرمند رویکرد حوزه هنری قم در سال ۹۴ است‌

قم نيوز : قم نیوز: رئیس حوزه هنری استان قم گفت: مبحث حوزه آموزش و برقرار کردن ارتباط و اتصال بین علاقمندان به عرصه هنری با نخبگان و اساتید و پیشکسوتان و آموزش آن‌ها از این کانال از اقدامات در پیش رو حوزه هنری در سال ۹۴ است.
تقویت ارتباط با نخبگان هنرمند رویکرد حوزه هنری قم در سال ۹۴ است‌
به گزارش قم نیوز، مجد الدین معلمی با اشاره به تعریف هنر اسلامی اظهار داشت: هنری که برای روح و فکر بشر بتواند تعالی بخش باشد و زمینه تفکر صحیح‌تر و رسیدن آن‌ها به هدف متعالیه بندگی برای خدا را ایجاد کند، زمینه هنر اسلامی می‌گویند.

رئیس حوزه هنری استان قم با بیان اینکه از زمانی که انقلاب اسلامی آغاز شد حرکت‌های متفاوت در رشته‌های مختلف برای رسیدن به این هدف «هنر انقلاب اسلامی» صورت گرفت، افزود: تجربه نشان داده است به هر میزان که تمرکز و اعتقاد بیشتری در این حوزه «هنر انقلاب اسلامی» وجود داشته باشد خروجی مطلوبی حاصل می‌شود.

وی عنوان کرد: در مقایسه اثرهایی که در این عرصه هنری به واسطه فضای معنوی دفاع مقدس در رشته‌های مختلف نقاشی، خطاطی، گرافیک و حوزه نمایشی و تصویری ایجاد شده است با وضعیت هنر مدرن امروز و هجمه و فضایی که ایجاد کرده در می‌یابیم که ما چه میزان در زمینه «هنر انقلاب اسلامی» کار کرده‌ایم و این هنر ظرفیت آن را دارد که بیش از این در این عرصه کار شود.

معلمی با بیان اینکه در عرصه هنر به هر میزان که سرمایه گذاری کرده‌ایم خروجی گرفته‌ایم، تصریح کرد: در برخی از مقاطع تمرکز و توجه بیشتر هنرمندان به تولید آثاری با محوریت انقلاب و اسلام بوده است.

وی وضعیت هنر اسلامی را با گذشته مقایسه کرد و گفت: یک بیم و امیدی برای مقایسه وضعیت هنر انقلاب اسلامی امروز با گذشته ایجاد می‌شود که بیم آن به منظور این است که هجمه‌ای به اسم هنر مدرن وارد فضای هنری شده است که به دنبال این است که تبلیغ هنر برای هنر و هنر نباید حرف بزند و نباید شعار دادن را در دستور کارش قرار دهد.

فرم زدگی و افراطی‌گری در عرصه هنر امروز یک آفت و آسیب بزرگ است

رئیس حوزه هنری استان قم بیان کرد: مهم‌ترین آثار هنری در دنیا هدفشان رساندن پیامی است اما به دنیای ما که می‌رسد تبلیغ می‌شود و باید هنر بدون پیام باشد که این فرم زدگی شدید و افراطی برای عرصه هنر امروز یک آفت و آسیب بزرگی است.

معلمی بااشاره به مشکلات عرصه هنر انقلاب اسلامی تصریح کرد: امروزه دور شدن از فضای استاد دیدن و خود استاد پنداری در فضای هنرمندان ما ایجاد شده است و این فاصله گرفتن از اساتید خاک خورده‌ای که به زحمت به هنر رسیده‌اند یکی از مشکلات عرصه هنر انقلاب اسلامی است.

وی بابیان اینکه در رشته‌های مختلف هنری حضور اساتید قمی به چشم می‌خورد، افزود: زادگاه و خاستگاه بسیاری از اساتید بر‌تر هنر کشور در قم است.

رئیس حوزه هنری استان قم تصریح کرد: در هنر نمایش، خطاطی و گرافیک مهم‌ترین اساتید بزرگ هنری که وجهه بین المللی دارند از اهالی قم هستند.

معلمی بابیان اینکه مهم‌ترین مدیران نمایش ایران، رئیس خانه موسیقی کشور قمی هستند، خاطرنشان کرد: متاسفانه زیر ساخت‌های فرهنگی و هنری برای ظهور و بروز در عرصه هنری در قم محدود و ضعیف است و زیر ساخت فرهنگی قابل ملاحظه‌ای در قم وجود ندارد.

هیچ فرهنگسرای قابل قبولی در استان قم وجود ندارد

وی افزود: در استان قم سالن نمایش و تئا‌تر مناسب نیست و توجه به پیشکسوتان در عرصه‌های مختلف هنری نمی‌شود، سازمانی برای حمایت از سینما گران وجود ندارد، هیچ فرهنگسرای قابل قبولی در استان نیست و این چند فرهنگسرایی که در استان وجود دارند به دلایلی تعطیل هستند که باید بهره وری از فرهنگسرای موجود انجام شود.

رئیس حوزه هنری استان قم به برنامه‌ها و اقدامات حوزه هنری در سال ۹۴ اشاره کرد و گفت: مبحث حوزه آموزش و برقرار کردن ارتباط و اتصال بین علاقمندان به عرصه هنری با نخبگان و اساتید و پیشکسوتان و آموزش آن‌ها از این کانال از اقدامات در پیش رو حوزه هنری در سال ۹۴ است.

معلمی بیان کرد: اعتماد کردن به نیروی جوان با کمک اساتید هنری و ارائه دادن تولیدات خود به عرصه اجتماعی یکی دیگر از اهداف حوزه هنری در سال ۹۴ است.

وی خاطرنشان کرد: هدف از تولید و آموزش این بوده است که گرایش اصلی آن مخاطب پذیری و مخاطب پسندی باشد، یعنی اگر کسی دوست دارد برای تجربه شخصی خودش کار هنری انجام دهد در جایگاه حمایتی و سبد حمایتی ما قرار نمی‌گیرد، اما اگر هنرش قابلیت نمایش در معرض عموم را داشته باشد به شرط اینکه کارهای تولیدی و آموزشی هنرمندان جلوه دینی و انقلابی داشته باشد تا به جنس نهاد حوزه هنری استان قم بخورد کمک می‌کنیم.

رئیس حوزه هنری استان قم عنوان کرد: مردم قم با همه رشادت‌ها و نقشی که در انقلاب داشته‌اند برای توسعه و تعالی عرصه فرهنگی نیاز به جایگاه دارند که امیدوارم ظرفیتی بتوانیم در حوزه هنری و نهاد‌های هنری ایجاد کنیم که افکار دینی و انقلابی و فکر صحیح را به مرحله ظهور برسانیم.

انتهای پیام/ ۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcgnu9x.ak9yt4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما